Eva i Skåne
... till grönmatta.

Efter att ha varit hemma hos en arbetskamrat, som jag tror klipper gräsmattan med nagelsax och sedan kammar dem rolleyes.gif
så vågar jag inte kalla mitt ojämna mossiga gröna område för gräsmatta längre biggrin.gif
men grönt är det och mjukt laugh.gif
gammelnalle
och vilken FÖREDRAR du att gå på??

sleep.gif smile.gif
Magdis
Jag kallar också min gräsmatta för grönyta. Bitvis är det mycket mossa men det gör mig ingenting. Jag gillar mossa, planterar det till och med mellan växterna i min skuggrabatt. Jag jobbar ju också på att minska ner gräsmattan alltmer eftersom jag gräver upp och gör rabatter istället. 4-åringen sa i somras "nu får du inte köpa fler pioner mamma, jag kommer inte att få plats att gå!" laugh.gif
Eva i Skåne
Stackars barn laugh.gif wub.gif
Ewa L
Jag döpte om min för några år sedan till mossmatta, men nu gäller inte det heller längre.
"Våtarvsmatta med inslag av gräs"?

Jag tror att det beror på att det inte längre är någon som går på den. Tidigare busade ofta dottern och hundarna där. Själv håller jag hellre till i rabatterna. Gräset klarar bättre än Veronica och Våtarv det dagliga slitaget av fötter men nu har de alltså ingen konkurrens.
Sulawesii
Jag har också en sådan. Men det gör inget, det är så skönt att gå i mossa smile.gif .
yla
jag älskar mossan i mattan
laugh.gif
Hannele
Ja, det krävs lite självförtroende att våga vara annorlunda. biggrin.gif
Snöflinga
Och så behöver man inte klippa så ofta laugh.gif
cinis74
Jag har också en mossmatta. biggrin.gif
Ibland kallas den månlandskapet..... speciellt när den ska klippas...... fast jag jobbar på att minimera mossmattan genom att göra fler rabatter. Mycket trevligare! laugh.gif
Ciczi
CITAT (Ewa L @ 03-10-2005, 07:08)
Jag döpte om min för några år sedan till mossmatta, men nu gäller inte det heller längre.

laugh.gif laugh.gif

Hehehe... ja nåt sånt är min med fast med mycket nedfallna kottar i.

Ciczi
Månskensbonden
CITAT (ciczi @ 07-10-2005, 09:34)

laugh.gif laugh.gif

Ciczi

Nog för att ogräs brukar bli kraftigt, men våtarv som fäller kottar!! -Wow...
blink.gif laugh.gif laugh.gif
noora
Vår mossmatta har blivit övervuxen med gräs blink.gif
Ciczi
CITAT (Månskensbonden @ 07-10-2005, 13:33)
CITAT (ciczi @ 07-10-2005, 09:34)

laugh.gif laugh.gif

Ciczi

Nog för att ogräs brukar bli kraftigt, men våtarv som fäller kottar!! -Wow...
blink.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif tongue.gif tongue.gif Fast jag har en tall precis brevid och det är ingen hejd på hur mycket kottar den släpper

Ciczi
Airamya
CITAT (ciczi @ 07-10-2005, 18:20)
laugh.gif laugh.gif tongue.gif tongue.gif Fast jag har en tall precis brevid och det är ingen hejd på hur mycket kottar den släpper

Ciczi

Jag har två... rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Airamya @ 07-10-2005, 22:10)
CITAT (ciczi @ 07-10-2005, 18:20)

laugh.gif  :lol:  :P  :P Fast jag har en tall precis brevid och det är ingen hejd på hur mycket kottar den släpper

Ciczi

Jag har två... rolleyes.gif

Och jag toppar med 10!

Förra hösten insåg jag att det inte var någon idé att satsa på gräs på vissa ställen. Drog bara undan lite svål i ytterkanterna och planterade tussar av: Rosenplister, Vintergröna, Hasselört o.dyl.
De tussarna har blivit kvadratmeter stora ytor som inte behöver klippas. I går drog jag bort ytterligare svål och planterade lite mer tussar: Murgröna, Penningblad, Ormöga.

Kvar i mitten hade jag tänkt skulle bli en stor oval där jag faktiskt orkar få till en gräsmatta värd namnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon