|
Full version: doftande hoyor
Jag har ingen koll på de som doftar ... jag letar med ljus å lykta efter de som doftar så lite som möjligt eller inte alls... pga min astma har jag problem med de som doftar. Så har du tipps på sånna som inte doftar får du gärna tippsa mej.
CITAT (pejori @ 02-10-2005, 19:53) Fortsätt du att köpa på dig, tills du får den doft du vill ha. (Då har du ju något att skylla en massa inköp på.)
CITAT (Gertie @ 02-10-2005, 20:20) CITAT (pejori @ 02-10-2005, 19:53) är mycket svag för väldoft  :) ju mer en blomma doftar, desto bättre är det.  :lol: MEN vilka hoyor doftar mycket lacunosan vet jag.....har tre st. som blommar i sovrummet. carnosan sådär.... vilka doftar riktigt mycket förutom dom?...  :wub: så jag kan begränsa mitt hoyainköp  :blink: :wacko: Fortsätt du att köpa på dig, tills du får den doft du vill ha. (Då har du ju något att skylla en massa inköp på.)  Och en massa andra att byta bort
CITAT (yenny @ 02-10-2005, 20:16) Jag har ingen koll på de som doftar ... jag letar med ljus å lykta efter de som doftar så lite som möjligt eller inte alls... pga min astma har jag problem med de som doftar. Så har du tipps på sånna som inte doftar får du gärna tippsa mej. av dom som blommat här, så doftar kentianan väldigt lite.... dipteran är doftlös polyneuran är doftlös macrophyllan har en svag doft multifloran doftlös serpens är doftlös
CITAT (pejori @ 02-10-2005, 20:26) macrophyllan har en svag doft vill gärna se kort på macrophyllan när den slagit ut.  så här har det varit hemma hos mig: subquintuplinervis doftar svagt heuschkelina doftade inget wayetii svag doft compacta svag doft bella svag doft multiflora doftlös puber doftlös lacunosa staaaark doft
Lotta150
02-10-2005, 20:00
calycina lär dofta mycket...fast min har inte blommat  så jag har ingen erfarenhet compactan tycker jag doftar ganska mycket, påminner lite om chokladdoft densifolia doftar på kvällen, lite kryddig doft
CITAT (pejori @ 02-10-2005, 20:26) CITAT (yenny @ 02-10-2005, 20:16) Jag har ingen koll på de som doftar ... jag letar med ljus å lykta efter de som doftar så lite som möjligt eller inte alls... pga min astma har jag problem med de som doftar. Så har du tipps på sånna som inte doftar får du gärna tippsa mej. av dom som blommat här, så doftar kentianan väldigt lite.... dipteran är doftlös polyneuran är doftlös macrophyllan har en svag doft multifloran doftlös serpens är doftlös  jippi  en hel hög med doftlösa... skall genast skriva upp på min lista!!
Lillies of the Valley
02-10-2005, 21:12
Hoya nummularioides doftar liljekonvalj. Obscura har en citrusliknande doft. Pachyclada doftar honung..... Maria
Jeanette/västra götaland
02-10-2005, 22:30
Här kommer mitt bidrag: serpens doftar mycket multifloran doftlös linearis lite citrondoft på natten limoniaca doftar massor caudatan (min hade gula blommor) doftlös shepherdii doftar mycket blashneraezii doftlös paziae tror jag var doftlös lacunosa doftar obscura doftar heuschkeliana doftar tsangii doftar De var de jag kom på här på kvällskvisten. Hoppas att det hjälpte någon.
norpydorp
03-10-2005, 11:23
Retusan luktar syren om man stoppar näsan i. cv Minibelle luktar mycket och gott obovatan luktar lite åt roshållet om man är väldigt väldigt nära Kanyakumariana doftar lite, lite men den e så söt så det gör inget att den inte luktar så mycket
Sulawesii
03-10-2005, 11:41
Nu är jag kärringen mot strömmen, men min multiflora doftar. Inte så att det sprider sig i hela rummet, men lite lagom. Doftar likadant som Gardenia fast svagare, tycker jag.
Ingrid på Västkusten
03-10-2005, 12:05
Hej på Er,
Annars om man stiger utanför hoyeriet så är blommande citrus, arabisk jasmin underbara - jag älskar också väldoft! Annars är H lacunosa favvisen :-) av de doftande H som man kan stå ut med ;-))
Om man inte vill begränsa sig till hoyor i sin doftjakt så bara måste man ha en Gardenia, den är fullständigt underbar! Jag har en liten vanlig vit inomhus Jasmin som doftar friskt och trevligt, påminner om gröna äpplen tycker jag.
CITAT (Sulawesii @ 03-10-2005, 12:41) Nu är jag kärringen mot strömmen, men min multiflora doftar. Inte så att det sprider sig i hela rummet, men lite lagom. Doftar likadant som Gardenia fast svagare, tycker jag. har kollat min. ska jag känna någon doft, får jag borra ner näsan långt i den gardenia och jersmin är inget alternativ...dom överlever inte här
Blomstertanten
06-10-2005, 13:14
Ingen som har nämnt Thomsonii ??? Den doftar mycket !!! När min blommade med 1 blommklase så var jag tvungen att flytta den från mitt kombinerade vardagsrum/sovrum varenda kväll för att överhuvudtaget kunna vistas där ! Så den är inget att rekommendera om man är allergisk i alla fall ! Underbar doft !  Och vackra kritvita blommor !
norpydorp
06-10-2005, 13:16
jag har många blomklasar nu på min hoppas att dom inte trillar av......
Linda_A
06-10-2005, 13:33
Det ska bli kul att se om jag känner Thomsonii. Jag har inte känt av någon av de andra hoyorna som har blommat ännu. Har två klasar på min.
Lotta150
06-10-2005, 15:24
CITAT (Blomstertanten @ 06-10-2005, 14:14) Ingen som har nämnt Thomsonii ??? Den doftar mycket !!! När min blommade med 1 blommklase så var jag tvungen att flytta den från mitt kombinerade vardagsrum/sovrum varenda kväll för att överhuvudtaget kunna vistas där ! Så den är inget att rekommendera om man är allergisk i alla fall ! Underbar doft ! :wub: Och vackra kritvita blommor ! :wub: Låter bra - har just hittat små, små knoppar för första gången i min thomsonii och erythrostemman slog ut i natt  dom blommorna kan få en att till och med glömma den förbenade onda ryggen jag vaknade med häromdagen:angry: hoppade nästan jämfota när jag såg blommorna
magnifica har jag hört ska dofta. Min har en knopp just nu! Hoppas att det är en god stalldoft för den lär tydligen lukta stall :-) och min pubicalyx doftar jättemycket. Inte lika mycket på dagen som på kvällar och nätter dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|