Christina i Taxinge~
Jag har fem Hibiskusar, tre av dem verkar ha fått helfnatt nu på sensommaren - de växer mig ur huset!
Visserligen bor jag i ett litet hus, men ändå....

Min fråga - är det helt olämpligt att beskära dem nu?
Nåt måste göras.... sad.gif
Pia mitt i Skåne
Mina hibiscusar bor ute över sommaren och när jag tar in dem igen brukar de ha växt en hel del. För att få plats med så många som möjligt klipper jag dem vid behov närjag ställer in dem på hösten. Helst vill jag klippa dem på våren, men de verkar inte ha något emot att klippas på hösten heller. Om plantan blir ganska så kal, ibland tappar de ju bladen på stammen och har bara en "tofs" längst ut i spetsen, så brukar jag ställa in hela plantan i en stor plastpåse och stänga till lite lätt. Luftfuktigheten i påsen gör snart att det växer ut blad från stammarna.
Om du vill bli av med lite klippta grenar så är jag spekulant...
Storåtjejen
Här finns en spekulant till om det händelsevis skulle bli några klippta grenar. wub.gif wub.gif
Christina i Taxinge~
Tack för info!
Jag testar att klippa den som är allra störst.
Feg som jag är väntar jag nog till andra halvan av februari med de andra... sleep.gif

Den jag klipper har stora, enkla, rosa blommor - ganska vanlig alltså.
Är du ändå intresserad av sticklingar kan du väl mejla mig.
Storåtjejen
Har Pm:at dig Christina tongue.gif
Christina i Taxinge~
Så här ser en av dem ut - den som jag tänker klippa...

Sophiaa
Åh äntligen hittar jag "hibiskus-människor" här! ;D
Jag skulle gärna vilja ev byta och/eller köpa hibiskus sticklingar med er! smile.gif

Vad har ni för sorter, kanske har ni bilder på dom!? smile.gif
Jag ska även maila dig Christina!

Vh/Sophiaa smile.gif
Storåtjejen
Har en stor enkel röd. De andra två är bara sticklingar än, den ena dubbel varmt rosaröd och den tredje kommer att bli vit med röd mitt. Den stora röda finns i mitt album under "krukväxter".
Vad har du för sorter Sophiaa? wub.gif wub.gif
Tittiluringen
Hej Sophiaa smile.gif

Vi är flera stycken här som älskar hibiskusar... gör en sökning efter hibiskus så bör du hitta oss biggrin.gif

Kram Titti
som väntar spänt på att se om hennes frösatta hibiskusar från egna pollineringar ska få för sig att blomma nån gång.... wub.gif
Sophiaa
CITAT (Storåtjejen @ 07-10-2005, 18:13)
Har en stor enkel röd. De andra två är bara sticklingar än, den ena dubbel varmt rosaröd och den tredje kommer att bli vit med röd mitt. Den stora röda finns i mitt album under "krukväxter".
Vad har du för sorter Sophiaa? wub.gif wub.gif

Hej Storåtjejen! smile.gif

Även jag har en enkelröd men det finns så många varianter att jag ändå gärna köper eller byter sticklingar med dig! smile.gif
Det är så roligt att få dom att växta till sig ifrån sticklingar till att bli allt större plantor tills dess att de börjar blomma! smile.gif

Jag har dock aldrig skickat eller fått sticklingar skickade till mig per post....hur förpackar man dom bäst för att de inte ska klämmas eller kvävas ihäl..och liknande..!? ohmy.gif

Min mamma har en dubbel röd ättling till ett hibiskusträd som funnits i vår släkt i ca 150 år..när denna vuxit till sig ska jag få sticklingar efter även dena! smile.gif

Själva har jag fyra hibiskusväxter som jag har inhandlat så sent som nu i somras, så de är tyvärr inte så stora ännu.

Jag ska ta bilder utav dem så snart de blommar och lägga in i fotoalbumet som än så länge är gapande tomt.
Jag ska även se om jag då med lite hjälp kan namnsätta de olika sorterna!

Men det jag har är iaf:

En dubbel mycket ljusrosa..som skiftar något i ljusgult på utsidan av kronbladen..den är vinröd i mitten.

En röd enkel(halvdubbel?)

En röd dubbel.

En klarrosa enkel (halvdubbel?)

En klargul (om jag inte minns fel så har även den ytterligare en vinröd färg i mitten...det var ett tag sedan den blommade..! wink.gif )

Vh/Sophiaa smile.gif
Sophiaa
CITAT (Tittiluringen @ 07-10-2005, 19:40)
Hej Sophiaa smile.gif

Vi är flera stycken här som älskar hibiskusar... gör en sökning efter hibiskus så bör du hitta oss biggrin.gif

Kram Titti
som väntar spänt på att se om hennes frösatta hibiskusar från egna pollineringar ska få för sig att blomma nån gång.... wub.gif

Hej Titti! smile.gif

Känns både roligt och skönt att hitta likasinnade..då inte alla uppskattar mitt tjat om hibiskus! tongue.gif

Den där sökningen ska jag ta och göra, tack för tipset! smile.gif

Åååh så du har frösatt hibiskus, wow..det har jag aldrig gjort själv men eftersom jag med största sannorlikhet kommer att beställa frön via internet så ska jag också ta och våga mig på att försöka här snart! tongue.gif

Ifrån dina egna pollineringar!!??
Har du försökt länge då för att få frökapslarna att mogna till sig?
Jag har läst att det kan vara rätt så krångligt att lyckas med egna pollineringar?!
Själv har jag försökt några gånger..men blomman trillar bara av..men så går det ju heller inte med alla hybrider har jag läst.. :/

Lycka till jag spännt följa hur det går för dina hibiskusbäbbar! tongue.gif

Hej så länge!
Sophiaa smile.gif
Storåtjejen
Sophiaa: När jag skickar sticklingar vare sig dom är rotade eller inte, så lindar jag rotändan (med jord om den är rotad) i fuktat papper, lindar om plastfolie och stoppar ner i en plastpåse som jag låter lite luft vara kvar i så att "paketet" inte kan plattas till. Detta stoppar jag sen i ett kuvert med bubbelplast eller en liten kartong. Det brukar fungera bra. Nån gång har jag även lindat in det hela i fiberduk för att gardera mig lite.

Sen skulle jag gärna byta min röda mot din klargula. Och någon gång längre fram från ditt "släktträd". Då kanske jag har nåt annat att byta med. smile.gif
Jag pm:ar dig!
Lotta150
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 03-10-2005, 22:02)
Så här ser en av dem ut - den som jag tänker klippa...

Den är ju bara så fantastisk.... smile.gif Har alltid tyckt mycket om hibiskusar och försökt ett otal gånger, men varje gång har det slutat på samma sätt - löss eller annan ohyra mad.gif Jag har gett upp sad.gif sad.gif

Men vackra är dom wub.gif wub.gif
Margaretha
Jag har en jätte - säkert 10 år gammal - som jag klipper rejält både höst och vår och den har ibland övervintrat en bit från fönstret i grovköket inomhus och de två senaste åren på min inglasade balkong där vi håller minst 5 grader. Den står f.ö. där också under sommaren och blommar, blommar, blommar!!
Varje vår tror jag att den är död eftersom det bara är lite kala pinnar kvar, men jag klipper den lite till och rätt vad det är börjar bladen att spira. Den är helt fantastiskt livskraftig, röd med en "tofs" i mitten. Brukar säga att den nog har världens bästa gener.
Den tål det mesta. Jag vrider på den och den tappar aldrig en knopp. Ibland har den tillbringat vår semester hos svärmor - utan att fälla en knopp.
Fler i den storleken skulle jag inte få plats med, men jag älskar verkligen min hibiskus. Naturligtvis också för att jag fått den av en god vän. wub.gif
Tittiluringen
Hejsan!!

Senaste åren har jag varit lite lat när det gäller skötseln av mina raringar. Men när jag var som aktivast sprang jag runt med mjuk pensel och pollinerade hejvilt. Trodde inte mkt på det tills jag en dag fick syn på en fröställning.... sen blev det lång väntan på mognad. Och jo Sophiaa, många trillar bara av utan att det lyckas....

Jag vet att Impecta har hibiskusfrön... har du eller någon annan fler tips?

Kram Titti wub.gif
Pia mitt i Skåne
Jag skulle vilja tipsa er om att det finns en svensk hibiscusgrupp på yahoo groups. Tyvärr så är där än så länge bara 6 medlemmar, så det är inte så stor aktivitet där, men blir vi fler så kan kanske gruppen bli lite aktivare.
Vill någon kolla in gruppen så är detta länken dit.

Jag vill också passa på att ge er några länkar till några bra hibiscussidor.

Lists & Lists A Community Garden of Hibiscus Enthusiasts' Suggestions En bra sida, utan bilder men med mycket info
The species of Hibiscus and Hibiscus rosa - sinensis En sida med både bilder och lite info till några hibiscusarter och några namnsorter.
Malvaceae Gallery Min absoluta favorit med både bilder och info. Här hittar man hibiscusar och alla deras släktingar inom malvaceae. En sida jag återkommer till ofta.

Hoppas att ni får någon nytta av sidorna.
Sophiaa
CITAT (Margaretha @ 07-10-2005, 23:17)
Jag har en jätte - säkert 10 år gammal - som jag klipper rejält både höst och vår och den har ibland övervintrat en bit från fönstret i grovköket inomhus och de två senaste åren på min inglasade balkong där vi håller minst 5 grader.  Den står f.ö. där också under sommaren och blommar, blommar, blommar!!
Varje vår tror jag att den är död eftersom det bara är lite kala pinnar kvar, men jag klipper den lite till och rätt vad det är börjar bladen att spira. Den är helt fantastiskt livskraftig, röd med en "tofs" i mitten. Brukar säga att den nog har världens bästa gener.
Den tål det mesta. Jag vrider på den och den tappar aldrig en knopp. Ibland har den tillbringat vår semester hos svärmor - utan att fälla en knopp.
Fler i den storleken skulle jag inte få plats med, men jag älskar verkligen min hibiskus. Naturligtvis också för att jag fått den av en god vän. wub.gif

Åh vad fantastiskt det låter! smile.gif
Först trodde jag kanske att det var en frilandshibiskus som du har..men sedan skrev du att den är röd med en toft i mitten..och då låter det ju som en hibiscus rosa sinensis..! laugh.gif
Men att den klarar så låga temperaturer..wow!!! ohmy.gif

Vilken fantasktisk växt, så stark och cool, inte skulle jag tacka nej till att få adoptera några små sticklingar efter att du beskärt den! smile.gif

Mina är änu så futtiga..men jag delar gärna med mig så snart de vuxit till sig lite! smile.gif

Vh/Sophiaa smile.gif
Sophiaa
CITAT (Tittiluringen @ 08-10-2005, 08:00)
Hejsan!!

Senaste åren har jag varit lite lat när det gäller skötseln av mina raringar. Men när jag var som aktivast sprang jag runt med mjuk pensel och pollinerade hejvilt. Trodde inte mkt på det tills jag en dag fick syn på en fröställning.... sen blev det lång väntan på mognad. Och jo Sophiaa, många trillar bara av utan att det lyckas....

Jag vet att Impecta har hibiskusfrön... har du eller någon annan fler tips?

Kram Titti  :wub:

Halloj igen! smile.gif

Här är min första sida att rekommendera för Hibiskus intresserade!

http://hibiscus-sinensis.com/hibiscus/hibiskus.html

Den här kvinnan, Yvonne Forsling, har sidan på engelska, tyska och SVENSKA!! smile.gif
Den är fin och rolig att läsa och titta runt på.
Fina hibiscus bilder OCH något som jag tycker är riktigt häftigt; en hybrid som hon själv lyckats få fram genom att korsa två olika hibiskusar med helt olika bladform och färg och fått fram en helt egen tredje variant! wub.gif rolleyes.gif

Jag skulle gärna vilja lyckas med detta själv..men dilemmat är väl kanske att blommorna vissnar mycket snabbare om man polinerar dom..eller har jag fel? (hoppas det! wink.gif )

Jo så för att komma med "tipsen" då ang vart man kan köpa hibiscus frön..
På Yvonnes sida så finns en mängd bra länkar och på många utav dom kan man beställa frön..en hel del ifrån utlandet.

Jag kopierar in några några länkar här under, den är dock inte endast frön som säljes... :

http://www.exotic-hibiscus.com/acatalog/in....htm#afifthdi06

http://www.sunnycities.nl/engels/page4.html

http://www.group-unique.com/af7282e0-e4f1-...07-B12EDBD5892A

http://www.hibiscus-nielsen.dk/sortiment.htm

http://www.froer.nu/ (enbart blodhibiskus..som dessutom är slut för sässongen)

http://www.froshopen.se/

Fler länkar hittade jag inte nu...hm...! :/
/Sophia smile.gif
Sophiaa
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 08-10-2005, 11:38)
Jag skulle vilja tipsa er om att det finns en svensk hibiscusgrupp på yahoo groups. Tyvärr så är där än så länge bara 6 medlemmar, så det är inte så stor aktivitet där, men blir vi fler så kan kanske gruppen bli lite aktivare.
Vill någon kolla in gruppen så är detta länken dit.

Jag vill också passa på att ge er några länkar till några bra hibiscussidor.

Lists & Lists A Community Garden of Hibiscus Enthusiasts' Suggestions  En bra sida, utan bilder men med mycket info
The species of Hibiscus and Hibiscus rosa - sinensis  En sida med både bilder och lite info till några hibiscusarter och några namnsorter.
Malvaceae Gallery  Min absoluta favorit med både bilder och info. Här hittar man hibiscusar och alla deras släktingar inom malvaceae. En sida jag återkommer till ofta.

Hoppas att ni får någon nytta av sidorna.

Hej Pia!

Åååh vilka vackra bilder jag fick se via den tredje länken! smile.gif
Ska titta riktigt noga så fort jag får tid senare ikväll!
Jag har inte varit inne på någon utav dessa sidor tidigare! smile.gif

Jo, jag har nu gått med i hibiskus gruppen på yahoo!
Tackar! tongue.gif

vh/Sophia smile.gif
Tittiluringen
hej igen hibiskusvänner!

Ja... Yvonnes sida är fantastisk... hade inte varit där på så länge nu så jag faktiskt glömt hur mkt bra länkar hon hade där. Tack för påminnelsen! wub.gif

Kram Luringen
Ciczi
Jag är åsså med nu!

Ciczi
LadyAdina
Jag också! biggrin.gif
Storåtjejen
Jaha, så har även jag blivit me´ biggrin.gif wub.gif
Bessie
Skall genast kila över till hibiskusgruppen och se vad som händer där, nu när det finns nya medlemmar. Jag har två favoritsajter om hibiskus, en australiensisk som är lite ålderstigen (rekommenderar bl a överlackning av snittytorna vid beskärning) och mest riktad till proffsodlare, Men det finns en del matnyttigt där för amatörer också, bl a beskrivning av hur pollinering går till och en tabell över symptom på brist på spårämnen.

http://www.hotkey.net.au/~ganmor/howie/table.htm

Och så en som jag har tappat bort länken till men som hade bilder på alla möjliga och omöjliga sorters hibiskushybrider. Om jag någon gång hittar den igen...

Har själv två röda med dubbla blommor och en med orange enkla. Mina favoritfärger på hibiskus är annars orange och brons, så beståndet skulle kunna vidareutvecklas.

PS: Jag har nu lagt in foton på mina i albumet för allmän beundran. :-)

EDIT: OK Ciczi och andra, nu tror jag att albumet ska funka. Och länken som jag hade tappat bort var:
http://www.internationalhibiscussociety.or...index/index.htm
och så klickar man på knappen "Slide Show". Nästan för mycket hibiskus. Som Harry Potter-fantast log jag lite åt att det finns en hybrid vid namn Aunt Marge...
Ciczi
Va trist Bessie men jag kan inte hitta albumet?
Vill gärna glutta på dina blommor.

Ciczi
Hetta
Hej!
En Hibiscustråd!!! Jättebra! Jag är nybörjare på det här med växter. Har dock en liten hibiscus hemma som jag tog som stickling. Har haft den i ca 3 år nu. Den blommade första året med en jättefin röd blomma, men sen inget mer. Inte verkar den bli direkt större heller. Har kapat den en gång, hörde att jag skulle göra det för att få den buskig. Nu har den tre grenar, men är fortfarande inte speciellt stor. Har satt om den i år, hoppas på det. Annars, vad gör man? Väntar fler år?

Ska hem o fotografera mina växter o lägga ut i album snart...
Bessie
Bra fråga, Hetta. Vad får den för näring? (Hoppas att den får näring - jag gav bort en grön frisk stickling till en kompis i början av sommaren och såg den alldeles gul och nästan bladlös före ett par veckor sedan. Utsvulten, stackarn.) Hur mycket ljus får den? Hur trång kruka har den? Hur mycket vatten får den?

Du kan ta av de nya grenarna också så börjar de få grenar i sin tur. Lämna svar åtminstone tre ögon och klipp av resten. Hibiskusar är såna att man måste ta av huvudskottet innan sidoskotten riktigt kommer igång.
Hetta
Hej!
Den har inte fått näring på ett tag, men jag har planterat om den i ny fin jord + en ny stickling. Vad ska den ha för näring?
Den får rätt mycket ljus. Har dock flyttat till Umeå så det lär ju inte bli så mycket ljus på vintern. Krukan är inte trång (inte längre) och den får vatten ca var 3:e-4:e dag. Då suger den åt sig bra och den är torr när jag vattnar den nästa gång. Ska de gå torra?

En annan fråga, hur lägger jag in en bild från mitt album i inlägget?

Tack/ Hetta

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...hetta&pid=38252
igl
CITAT (Hetta @ 21-10-2005, 13:05)
Hej!
Den har inte fått näring på ett tag, men jag har planterat om den i ny fin jord + en ny stickling. Vad ska den ha för näring?
Den får rätt mycket ljus. Har dock flyttat till Umeå så det lär ju inte bli så mycket ljus på vintern. Krukan är inte trång (inte längre) och den får vatten ca var 3:e-4:e dag. Då suger den åt sig bra och den är torr när jag vattnar den nästa gång. Ska de gå torra?

En annan fråga, hur lägger jag in en bild från mitt album i inlägget?

Tack/ Hetta

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...hetta&pid=38252

jag har två stora hibiscusar, de är ca 2 meter höga. de har stått ute i trädgården i sommar, under hösten har de fått flytta in på inglasad altan.
nu står de i svalt men ljust utrymme i källaren. jag ser till att de inte torkar ut under vintern men så särskilt mycket vatten går inte åt under vinterförvaring.
mvh
inger

hibiscus
Bessie
CITAT (Hetta @ 21-10-2005, 13:05)
Hej!

Då verkar det ju som om du åtgärdat allting som skulle kunna vara fel, du vet säkert att man inte ska ge näring åt nyplanterade växter förrän de etablerat sig ordentligt och ätit upp allt de har på tallriken (i krukan, förlåt). Hibiskus växer inte särskilt bra under ljusbrist, så det skulle också kunna vara en orsak. Står den framme vid fönstret? Mängden ljus som når det inre av rummen minskar med kvadraten på avståndet, så en växt som står t.ex. två meter in får bara en fjärdedel så mycket som en växt som står på fönsterbrädet.

Ett näringstillskott som jag håller på att marknadsföra hårt åt alla är flytande tångkoncentrat (jag vet inte om ni har det i Sverige, men det finns i sortimentet hos nästan alla finländska växtnäringsproducenter.) Innehåller bl a cytokinin som enligt uppslagsboken livar upp celldelningsförmågan, sätter fart på ämnesomsättningen och förlänger livslängden på bladen, och skall enligt tillverkarna vara särskilt bra under årets mörka tid.

Gällande albumet, klicka på ditt användarnamn i vänstra spalten. Det tar dig till "Visa profil" sidan. Där klickar du på "Redigera min profil" uppe under användarnamnet", och i rutan för "användarnamn i ditt fotoalbum" skriver du in ditt användarnamn. Missade själv det steget för ett par veckor sen...
susa
Hej alla hibiskusfreaks!

jag undrar vad man gör av de avklippta grenarna, dvs hur hanterar man sticklingarna?

Jag beskar mina hibiskusar hårt nu efter att de stått ute hela sommaren, ca hälften åkte av så jag har avklippta grenar som jag nu har stoppat i ett vattenglas.

Jag hade tänkt övervintra dem i mitt söderfönster i rumsvärme men de kanske ska ha det kallare?

Tacksam för svar!
Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon