Hej på er,
Läst en del av era inlägg om fiberduk (den vita ovanpå växterna) här på forumet - och viss är man trött på den man normalt köper, tunn, går lätt sönder, och krymper i tvättmaskinen gör den också den rackarn...
Tror tjockleken är P17 (gr/m3?) på "den tunna". Lindbergs frö har en tjockare som heter P30, verkar vara den ni skrivit om en del (eller andra "specialimporter"). Nu ringde jag till Lindberg (eller Lindblom eller nåt...) och de svarade att P30 inte lämpar sig för odling. Den släpper igenom betydligt mindre sol, så en regning mulen sommar får växterna för lite ljus. Detta kan ju dock inte ha varit något större problem förra sommaren...
Nu era erfarenheter av tjockare fiberväv - ser ni skillnad i ljusinsläpp mot den normaltunna? Håller den bättre?
Hälsningar
Lala
Ingrid på Västkusten
16-04-2003, 08:01
Jahaja och jag har den som har 50 gram per kvm - dock ej ifårn Lindbloms utan ifrån Östra Sönnarslöv istället.
Och jag har inga problem alls - tycker då jag möjligtvis regnar det inte igneom så bra men på våren är det GULD med denna för att hålla tempen.
Min fierduk sitter på lite 'halvtaskigt' på sommaren - med vilje. Rättare sagt - det är metod i galenskapen - den skall itne hålla bort insekterna släppa in en del extra ljus samt hålla lite varmare på insidan så det är inga hermetiskt tillslutna odlingstunnlar jag har.
Det fungerar för mig.
Mankan nog sy kläder av den här fiberduken :-) det är om jag itne missminner mig tre meter bredd och så köpte vi 100 meter på rulle(två trädgårdsgalningar som delade på det :-D
med frakt och moms slutade notan på udner 20 kr per meter.
Hälsar Ingrid