Full version: Har just sett
*Felix matte*
och jag är så förb... Arg på Kinas styrande män! Arg därför att det verkar som de tror att kvinnan ensam kan bli gravid och ... ve o fasa... bära på ett flickebarn.. som bör aborteras sad.gif
Ett av våra barnbarn kommer från just den provinsen som det pratades om (i).

Eg. har jag just nu lust att bunta ihop alla världens ledande män... låsa in dem i en garderob och låta kvinnor ta över deras sysslor.
Så mycket bättre människorna fick då wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tittade inte på agenda för en gångs skull, för vi satt här och diskuterade.

Men tänk vad mänskligare det skulle bli om vi kvinnor skulle få bestämma ( utan dessa FI kvinnor) och andra hatiska fruntimmar.

Världen skulle vara så mycket roligare/bättre att leva i

Elisabeth
*Felix matte*
Igår på Tv-nyheterna stod en hel radda karlar med var sin spade i hand... tog det första spadtaget för ngt bygge... inte en kvinna i sikte mad.gif sad.gif
Flamingon - växtgalning
vem säger att det skulle vara mänskligare om det bara va kvinnor som hade makten? det man ska och bör sträva efter är ju en balans och inte att något av könen får fördelar just p g a sitt kön.

och det är ju ingen som säger att det kommer bli mer mänskligt om det bara skulle vara kvinnor vid makten (vad definerar man mänskligt om man utesluter det ena könet?)

det är lite omvänd sexism att säga att t ex bara kvinnor ska styra enbart p g a sitt kön. det finns en mängd kvinnor som kan stå för det värsta skitsnacket mot andra kvinnor, ondsint skvaller osv. männen som har makten nu har ju troligtvis blivit uppfostrade av en kvinna eller hur?

kan ju tillägga att jag själv är kvinna sleep.gif som inte gillar hur det ser ut i min närhet och i världen.
Pirum
Jag såg inte programmet...men menade de styrande att de hellre ville ha pojkar födda?

Det går tvärtemot vad jag trodde. Kvinnor är eftertraktade inom tillverkningsindustrin, Kina har redan dussintals miljoner arbetslösa och ogifta män. (=farliga personer, för makten)

Tillägg : historien är såklart full av kvinnor som är ungefär lika "illa" som de flesta män. Elizabeth I av England hade som hobby att nacka folk, vår egen drottning Kristina var väl aningen bättre, men även hon hade ihjäl folk för skojs skull. Eller för att statuera exempel (svag nyansskillnad däremellan kanske). Katarina II ("den stora") av Ryssland? Tja, inget helgon. Kleopatra? Knappast. Margareth Thatcher? Värsta ledaren i västeuropa sedan 1945 enligt min mening, möjligen (och bara möjligen) undantaget Franco.

Men överlag har såklart de flesta av de värsta ledarna varit män.
amaira
CITAT (Pirum @ 03-10-2005, 00:38)
Jag såg inte programmet...men menade de styrande att de hellre ville ha pojkar födda?

Jag såg inte heller programmet, men i Kina där det redan finns alltför många människor har man utvecklat ett "befolkningsminskningsprogram".
Det går ut på att ingen familj får skaffa sig mer än ett barn!

Tanken i sig är kanske inte så dum...

Men nu är det så att det värderas högre att få en son än en dotter.
Bland annat därför att en dotter gifts bort och försvinner från familjen, medan en son kan stanna kvar på ett annat vis och försörja sina föräldrar när de blir gamla.(Det här sista är jag inte helt säker på, ha bara för mig att det var så det var)

Så får man en dotter - har man ingen mer chans. Alltså sätter man ut bebisen i skogen att dö, eller (vilket numera går) tar reda på i förväg vilket kön fostret har och aborterar flickfoster.
Problemet är inte så enkelt som det låter! Det är ett sånt där problem som inte låter sig lösas enkelt, hur man än vänder sig.

Just på grund av detta, har Kina ett överskott på män. Detär ju följdriktigt. och många män får alltså aldrig möjligheten att bilda familj t.ex.

Männen bestämmer? Tror inte alltid det är så enkelt.

Å andra sidan har män - i sina gener - en större fallenhet för att kämpa om makt. en önskan om att vara ensam i toppen, det ger inte bara status att vara en ledare, det ger också större möjlighet att sprid sina gener. Eftersom det även är "status" för en kvinna att "göra ett kap" och bli en stark ledande mans kvinna!

Kvinnor är bättre på nätverk, att se till relationer och bry sig om behov.
Dessa egenskaper funkar inte så bra ihop med önskan om "egen makt", vilket kanske krävs för att slå/armbåga sig fram till en ledande position.
Det är knappast någon lätt historia att ta sig fram till makt!!!

Bättre då - tycker även jag - att försöka bygga upp ett system och ett tankesätt, som tar fasta på de fördelar som just BALANSEN mellan könen kan åstadkomma! Män och kvinnor KOMPLETTERAR varandra, när det är som bäst.

Instämmer helt med växtgalningen Flamingon:
CITAT
vem säger att det skulle vara mänskligare om det bara va kvinnor som hade makten? det man ska och bör sträva efter är ju en balans och inte att något av könen får fördelar just p g a sitt kön.

och det är ju ingen som säger att det kommer bli mer mänskligt om det bara skulle vara kvinnor vid makten (vad definerar man mänskligt om man utesluter det ena könet?)

det är lite omvänd sexism att säga att t ex bara kvinnor ska styra enbart p g a sitt kön. det finns en mängd kvinnor som kan stå för det värsta skitsnacket mot andra kvinnor, ondsint skvaller osv. männen som har makten nu har ju troligtvis blivit uppfostrade av en kvinna eller hur?

kan ju tillägga att jag själv är kvinna  som inte gillar hur det ser ut i min närhet och i världen.

Finns det någon som kan vara så genuint elak och smygande intrigant, som en elak kvinna? Förutom en ren psykopat då, vill säga.
En elak kvinna slår nog de flesta män, just p.g.a. hennes "smygande list".

Det finns elaka kvinnor och vidriga män! De står i samma klass, men verkar på olika vis.

De allra flesta, både män och kvinnor, är i alla fall - tack-och-lov "hyggligt folk"! wub.gif
Fel och brister däremot har alla, det är mänskligt.

Tycker amaira.
wub.gif
AnnammA
Ibland tycker jag att det är dumt att ge egenskaper för manligt - kvinnligt, eftersom jag tycker det finns olika nyanser och grader i det mänskliga beteendet och egenskaperna...Låt människor vara människor och bedömas efter var och ens förutsättningar! rolleyes.gif Eller det är en utopi??? unsure.gif wink.gif sleep.gif

AnnA
silos
Det är hemskt hur de tänker i Kina om flickebarn sad.gif

Men inte blir världen bättre av att kvinnor styrde allt. Titta bara på arbetsplatser där det nästan bara finns kvinnor;så mycket skitprat bakom ryggen,mobbning av arbetskamrater och chefer,intensiva kännsloutbrått.....

Bra blir det i världen först när människor tillsammans kan bestämma och de skall vara mycket visa människor;både unga och gamla.
ninnisky
CITAT (AnnammA @ 03-10-2005, 09:37)
Ibland tycker jag att det är dumt att ge egenskaper för manligt - kvinnligt, eftersom jag tycker det finns olika nyanser och grader i det mänskliga beteendet och egenskaperna...Låt människor vara människor och bedömas efter var och ens förutsättningar! rolleyes.gif Eller det är en utopi??? unsure.gif  ;)  -_-

AnnA

Håller helt med dig - har alltid "predikat" för mina medmänniskor att det är större skillnad mellan olika personer än mellan könen - i varje fall enligt mitt sätt att se världen. smile.gif

Har varit i Kina en del och instämmer att det nog inte är fel med en barnbegränsning, men hur det sköts idag - det känns fel sad.gif
*Molly*
CITAT (silos @ 03-10-2005, 09:45)
Det är hemskt hur de tänker i Kina om flickebarn sad.gif

Men inte blir världen bättre av att kvinnor styrde allt. Titta bara på arbetsplatser där det nästan bara finns kvinnor;så mycket skitprat bakom ryggen,mobbning av arbetskamrater och chefer,intensiva kännsloutbrått.....

Bra blir det i världen först när människor tillsammans kan bestämma och de skall vara mycket visa människor;både unga och gamla.

Instämmer med dig Silos. Det är förfärligt med inställningen till flickor i Kina men tror inte världen skulle se så mycket annorlunda ut om bara kvinnor hade makten.
Jag skulle aldrig mer vilja jobba på en arbetsplats med bara kvinnor, har gjort det förr och det var inte roligt. Mycket intriger, utfrysning och skitsnack bakom ryggen.
Föredrar ställen där det finns både kvinnor och män, det blir en bättre balans och oftast bättre stämning.
amaira
CITAT (ninnisky @ 03-10-2005, 10:38)
Håller helt med dig - har alltid "predikat" för mina medmänniskor att det är större skillnad mellan olika personer än mellan könen - i varje fall enligt mitt sätt att se världen. smile.gif

Vad jag vet, så är det det också.
Det är nog den etablerade vetenskapens syn, vilket inte hindrar att det också finns generella skillnader mellan könen, som syns tydligt om man jämför stora grupper med många människor. Över hela världen.
Det ena utesluter inte det andra.
Pirum
Jag tror det kan komma att vända i Kina, dels är det som sagt svår brist på unga kvinnor vilket ökar deras status, dels är det ofta kvinnorna som får jobb i dagens industri vilket ger stålar till familjen. Männen har visserligen oftast de högre posterna inom företagen, men bland unga män dominerar arbetslöshet. Kina står inför enorma förändringar. Inom de nästa 10 åren ska ett par hundra miljoner människor urbaniseras, flytta från 1930-talet in till 2000-talet, hoppas det går bra.

Kinas ett-barnspolitik är såklart upprörande. Tycker att de åtminstone borde "få" ha 2 barn utan att drabbas av exempelvis ekonomiska sanktioner. Fast kanske ska jag som svensk inte döma dem alltför hårt, de kanske räknade med att miljoner skulle svälta ihjäl om de blev för många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon