CITAT (Pirum @ 03-10-2005, 00:38)
Jag såg inte programmet...men menade de styrande att de hellre ville ha pojkar födda?
Jag såg inte heller programmet, men i Kina där det redan finns alltför många människor har man utvecklat ett "befolkningsminskningsprogram".
Det går ut på att ingen familj får skaffa sig mer än ett barn!
Tanken i sig är kanske inte så dum...
Men nu är det så att det värderas högre att få en son än en dotter.
Bland annat därför att en dotter gifts bort och försvinner från familjen, medan en son kan stanna kvar på ett annat vis och försörja sina föräldrar när de blir gamla.(Det här sista är jag inte helt säker på, ha bara för mig att det var så det var)
Så får man en dotter - har man ingen mer chans. Alltså sätter man ut bebisen i skogen att dö, eller (vilket numera går) tar reda på i förväg vilket kön fostret har och aborterar flickfoster.
Problemet är inte så enkelt som det låter! Det är ett sånt där problem som inte låter sig lösas enkelt, hur man än vänder sig.
Just på grund av detta, har Kina ett överskott på män. Detär ju följdriktigt. och många män får alltså aldrig möjligheten att bilda familj t.ex.
Männen bestämmer? Tror inte alltid det är så enkelt.
Å andra sidan har män - i sina gener - en större fallenhet för att kämpa om makt. en önskan om att vara ensam i toppen, det ger inte bara status att vara en ledare, det ger också större möjlighet att sprid sina gener. Eftersom det även är "status" för en kvinna att "göra ett kap" och bli en stark ledande mans kvinna!
Kvinnor är bättre på nätverk, att se till relationer och bry sig om behov.
Dessa egenskaper funkar inte så bra ihop med önskan om "egen makt", vilket kanske krävs för att slå/armbåga sig fram till en ledande position.
Det är knappast någon lätt historia att ta sig fram till makt!!!
Bättre då - tycker även jag - att försöka bygga upp ett system och ett tankesätt, som tar fasta på de fördelar som just BALANSEN mellan könen kan åstadkomma! Män och kvinnor KOMPLETTERAR varandra, när det är som bäst.
Instämmer helt med växtgalningen Flamingon:
CITAT
vem säger att det skulle vara mänskligare om det bara va kvinnor som hade makten? det man ska och bör sträva efter är ju en balans och inte att något av könen får fördelar just p g a sitt kön.
och det är ju ingen som säger att det kommer bli mer mänskligt om det bara skulle vara kvinnor vid makten (vad definerar man mänskligt om man utesluter det ena könet?)
det är lite omvänd sexism att säga att t ex bara kvinnor ska styra enbart p g a sitt kön. det finns en mängd kvinnor som kan stå för det värsta skitsnacket mot andra kvinnor, ondsint skvaller osv. männen som har makten nu har ju troligtvis blivit uppfostrade av en kvinna eller hur?
kan ju tillägga att jag själv är kvinna som inte gillar hur det ser ut i min närhet och i världen.
Finns det
någon som kan vara så genuint elak och smygande intrigant, som en elak kvinna? Förutom en ren psykopat då, vill säga.
En elak kvinna slår nog de flesta män, just p.g.a. hennes "smygande list".
Det finns elaka kvinnor och vidriga män! De står i samma klass, men verkar på olika vis.
De allra flesta, både män och kvinnor, är i alla fall - tack-och-lov "hyggligt folk"!
Fel och brister däremot har alla,
det är mänskligt.
Tycker amaira.