Credo
Jag planerar att renovera min bostadsrättslägenhet på 2 rum och kök. Jag ska tapetsera, byta golv och golvlister, måla tak och dörrkarmer, byta eller snygga till trösklarna, måla om köksstommar, sprutmåla köksluckor samt innerdörrar samt byta en bänkskiva i köket. Det mesta med andra ord... blink.gif

Tyvärr måste jag leja hantverkare till allt detta då ingen jag känner kan eller vill hjälpa mig. Kanske förståeligt när det är så mycket som ska göras. wacko.gif

Men detta är det som ger mig problem. I vilken ordning ska jag leja hantverkarna? Och jag vill gärna göra ett rum i taget, hur gör man då med trösklar, dörrkarmer och liknande? Gör man dessa när båda rummen som dörren angränsar till är klara eller? Jag känner mig helt vimmelkantig av alla funderingar och ibland vill jag bara lägga ner hela projektet. Men samtidigt vill jag ju göra fint här hemma. wub.gif

Till sist, vad ska jag tänka på när jag anlitar hantverkare? unsure.gif
kristerh
Jag skulle nog börja med de stora arbetena som att byta bänkskiva tex,
det brukar innebära en del annat som tillstöter, och det kanske är bättre att kunna riva utan att behöva tänka på det nya golvet mm.
krister
Lady Hamilton
måla tak är det första jag skulle göra i rummet, men då bör det vara fritt från möbler eller i allafall övertäckta (nr1)

tapetsera skulle jag göra sedan (som nr 2)

golvlister är lätta både att riva ut (=riva ut först, innan tapetsering) o sätta dit nya, det skulle jag göra sist i rummet när det är klart.

dörrkarmer tror att du menar "dörrfoder" det som sitter runt dörr-hålet det är lika som med golvlist (däremot om du ska byta karmarna då måste det göras innan tapetseringen)

sprutmåla köksluckor samt innerdörrar, det brukar göras på "annan plats" typ att någon tar med sig till en "målar verkstad", och dessa är ju "bara" att hänga på gångjärnen igen så det kan göras "närsom hellst" och hängas tillbaka när det övriga är klart

måla om köksstommar, kan målas på plats, men ta bort bänkskivan först. Detta skulle jag göra innan golvbytet.

byta eller snygga till trösklarna, bör oxå göras innan golvbytet

Sist byter du golvet och sätter in de nya dörr o golvlisterna

Ja detta är mitt förslag hoppas att det har hjälpt dig något

wub.gif
( var visst lite otydlig tidigare men nu har jag ändrat wub.gif wub.gif )
Gillan
Hoppas att jag inte har missförstått här nu.
Men om du ska renovera både väggar, tak
och golv.Då skulle i alla fall jag ta bort listerna först.
I alla fall dom som du tänker byta ut.
Det underlättar både målning och
tapetsering.
För övrigt instämmer jag med Hamilton/Evgeni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon