Full version: felicia - härdig?
Eva i Skåne
I början av sommaren köpte jag en växt med söta blå blommor. Tyckte det såg ut som små blå prästkragar rolleyes.gif ungefär.
Frågade om den i handelsträdgården och fick ungefär goddag-yxskaft-svar.
Kom hem och upptäckte att det satt en namnlapp i den, men Felicia??? vad då Felicia? Hade ingen aning om att det var namn på en växtgrupp - trodde det var ett egennamn till ingen nytta.

Nu har jag sökt lite på namnet och efter vad jag förstår finns det flera typer. Min har bara en blomma på varje stjälk.

Härdig med tvekan tycker jag mig ha kommit fram till.
Nån som ha erfarenhet? Helst vill jag slippa gräva upp och ta in. Det blir alldeles för mycket som ska förvaras inne.

Den har växt mycket i sommar, nästan blivit en liten buske.
Ti bee
De felicior jag stött på har odlats som ettåriga. Tyvärr, för de är ju såå söta! Är det Felicia 'The Blues' du har kanske? Ljuvlig växt! Fast jag har sett den saluförd som 1-årig av en kunnig försäljare.
Det var det jag kunde bidra med! smile.gif

...men pröva att övervintra för all del, när den är så fin menar jag. Ner med den i en kruka och upp vid ett fönster... smile.gif
Eva i Skåne
Ja, det måste det vara. Gjorde en bildsökning och det ser ut att stämma.

Ingen annan som lyckats övervintra den ute?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon