Halloj!
Nu har jag grävt upp ett land. Vänt jorden och blandat i gräsklipp och löv. Men nu har jag förstått att man ska väl täcka jorden också?
Då måste jag bara få undra med vad och varför? Är det för att ogräs inte ska få nytt fäste eller? Och hur ska själva täckningen gå till?
Många frågor...
gammelnalle
03-10-2005, 16:13
Precis som du själv tror...
Över vintern MÅSTE du inte täcka , då gror inte speciellt mycket och i vissa fall är det t.o.m. bara bra om frosten och tjälen får bearbeta jorden åt dig..
Att täcka brukar man göra för att kontroll över VAD som skall växa... om du tänker efter så har du aldrig sett någon BAR jord som har fått ligga en längre tid...
b
(hoppas att det klarnade något..)
Tack för svar!
Har du några tips på vad man kan täcka med? Räcker det att lägga på massor med löv och lövklipp och sedan vända ned det till våren? Eller hur kan man göra?
Är det tung lerjord så kan den gärna ligga bar under vintern så att den spadvända jorden får frysa sönder. Annars kan man gärna täcka med löv, kommer det bara lite regn (det behövs verkligen) så brukar de snabbt sjunka ihop, och det är ingen risk att de flyger runt.
Susanne i Linköping
04-10-2005, 09:40
Mitt förra köksland brukade jag täcka med vad som fanns att hitta. Det var en del löv men mest växtrester från det jag odlat: blast, vissna bönplantor, uppdragna rötter, jordärtskockornas tjocka och hårda stammar (de blev mjuka och murkna över vintern), ja allt som var komposterbart. Jag lade också dit växtmaterial som folk slängt bredvid komposten (bl a gamla krukväxter). Lite grövre pinnar (mest häckklipp) hjälpte till att hindra materialet från att blåsa bort. Till våren grävde jag ner så gott som alltihop i jorden och täckte med färskt gräsklipp istället. Efter två vintrar hade den ursprungligen magra jorden förbättrats betydligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.