Full version: vitlöken har grott
jessica zon6
Då lyckades jag igen!
Tyckte att jag väntade med att sätta vitlöken mycket senare än förra året.Nu ser jag små groddar som tittar upp ur jorden sad.gif

Vad kan jag göra för att förhindra att vitlöken dör nu i vinter?
Kan jag täcka den med mer jord eller annan täckning så att de får skydd innan snön kommer, eller ska jag plantera en ny omgång i höst?

MVH Jessica
Rossi
Äsch, då! Ja, det är ju sånt som händer när man sätter löken för tidigt. Man ska vänta tills jordtemperaturen inte överstiger 8 plusgrader.

Jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra nu. Om man täcker plantorna borde det ju bli ännu varmare för dem så att de växer mer, eller? Jag hade nog satt nya lökar längre fram också så kan du ju jämföra vilka som blir bäst.
Ingrid på Västkusten
Jag har haft små gröna groddar men dem täckte jag med blad i mängder - löv alltså och de flesta klarade sig. Vi har en varm höst - jag kommer nog troligtvis att hålla mig i skinnet till slutet av Oktober elelr så.......vill ha det mkt kalalre än nu!

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Här, i zon 2 ungefär, brukar jag vänta till november eller t o m december (om jag lyckas uppskjuta det tillräckligt många morgondagar) med att sätta vitlök. Varför har alla så bråttom? rolleyes.gif

Men i år satte jag faktiskt en testlök redan i augusti, det var en av ett helt knippe smålökar som inte delat sig i klyftor (från en hel vitlök som den förra hyresgästen lämnat i rabatten i fjol). Än har jag inte sett något grönt från den titta upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon