Navåsarn
03-10-2005, 12:34
Jag satte i våras ett par morötter (Jadå, av samma sort) Nu undrar jag när det är dax att ta fröna? När de är gröna. eller ska man vänta tills de blir bruna?
Nån som testat?
Om morötterna var av samma sort eller ej är inte intressant, om de inte är sortäkta. D v s är det F1-hybrider som du har planterat (och det vet man ju inte med färdiga morötter) så kommer inte avkomman att bli likadan . Frön skall alltid vara mogna när man tar dem. Är man orolig att de skall "sprätta i väg", så kan man sätta över en påse, gärna en som både tål väta och inte är tät! Någon form av smörpapper?
Susanne i Linköping
03-10-2005, 13:22
***varning trådkapning***
I fjol var det ett enda morotsfrö som grodde i en av tomathinkarna (fröet sådde jag året innan men det tog tid på sig att gro), moroten övervintrade inomhus i hinken men blommade inte i år heller. Om den överlever även denna vinter kanske den blommar nästa år istället (verkar vara en ovanligt trög morot).
Om man alltså bara har en enda morot, kan det bli frö ändå?
Navåsarn
03-10-2005, 19:57
Såklart inte F1 hybrider. Det var morötter av sorten "Kuttiger Rueblue" En vit morot som jag tycker mycket om, nu vill jag gärna ha frön från den, men jag har aldrig förut tagit frön av morot, och min fråga är:
Hur ska fröställningen se ut då man skördar? Grön och frisk, eller brun och "gammal"
Mvh / Navåsarn
Låt dem mogna på plantan, gör som Kurt föreslår om du är rädd att fröerna sprätter i väg.
Risken är om du tar in dem gröna för att mogna att det blir usel grobarhet på dem.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.