Caiza
Hej!

Undrar lite om ni har några tips på allergivänliga krukväxter. Jag har i flera år haft sidenblommor som börjar bli alldeles för bleka och fula, är dessutom j-ligt less på dom.unsure.gif

Vill dessutom ha blommor som inte behöver så himla mycket vatten!:)

Finns det någon jord som är bättre än annan med tanke på mögel som kan bli i krukorna. Min man blir astmatisk av möglig jord och blommande, luktande blommor.
(Passar på att ha allt blommande liv ute om somrarna).

Har funderat på Yucca-palmer och garderobsblommor.

Hälsn Catta
*Felix matte*
Alla gröna växter bör väl gå bra, förutom de med ludna blad. som brukar kunna ge besvär.
Vi har ampellilja, fredskalla, silverkalla,garderobsblomma, dracena, paradisträd, aloe m.fl och det går hur bra som helst.
Mögel i jorden? menar du det vita som ibland kommer i krukorna? det brukar jag mylla ner i jorden och än har ingen reagerat på det... jag tror inte att det är "riktig" mögel.
Kanske ska du börja med en eller ett par krukor så ser ni om det går bra och sedan öka på lite i sänder.
Lycka till!
Fenja
Bode yuccapalm och garderobsblomma fungerar nog. Ta en titt här på Blomsterfrämjandet så kan du bläddra och titta lite på olika krukväxter och hur de sköts. Klicka på växtinformation och sedan på A så kan du kika på alla de har med.
Mvh
Fenja
Carex
Jag tror inte att en Phalaenopsis skulle ge en allergiker besvär, men jag är inte säker, någon som vet bättre? (jag är nyligen orkidéfrälst, så därför rekommenderar jag dem till alla:D)
yenny
jag har för mej att jag har läst någonstans att själv vattnande krukor är bra.. man vattnar bara i röret och rör inte om något i jorden då man vattnar.
GoSatta
annars lär väl i princip alla suckulenter och andra växter som gillar att torka ut rejält fungera.
Bessie
Mitt förslag är att leta efter webbsajter och böcker om hydrokultur. Om det inte finns nåt organiskt material i krukan kan det inte börja växa mögel i dem. Fast eftersom jag inte prövat själv vet jag inte hur det fungerar ihop med ditt ideal om att inte behöva vattna så ofta...
GoSatta
jag har kört hydro och det är mer jobb än med jord.
*Felix matte*
Blomjord kan väl knappast orsaka astmabesvär. Om så vore då hade man svårt att vistas utomhus överhuvudtaget när det har regnat och vid snösmältning.
Citrusflickan
Jorden i sig är inte det problematiska utan det som finns i jorden. Bakterier brukar inte ge allergier men däremot mögel. Diverse sorters aspergillus, penicillium och ascomyceter trivs i jord. A. niger i kompostjord kan ju orsaka allergier och ge aspergillosis, en väldigt otrevlig svampsjukdom. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon