Full version: Äpple vid ödetorp
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Vid en fullständigt misslyckad tur för att plocka trattkantareller igår sprang jag plötsligt på ett fantastiskt äppelträd ute i skogen (i Rejmyretrakten i Östergötland). Det dignade av fina äpplen, av god kvalitet (ingen mask) och synbarligen med god smak (ännu ej mogna men med fint vitt och syrligt fruktkött).
Det var lite speciella med en väldigt avlång form. Jag tog med mig några hem och fotograferade. Nedan ser ni tre av äpplena:

Är det möjligen någon som kan ge ett tips vad detta är för sort? Först trodde jag det var Åkerö men då jag själv har ett sådant kom jag senare fram till att det knappast kan vara den sorten. Mina Åkerö har visserligen en liknande form (något avlånga) men täckförgen är mer heltäckande och lite lila och inte som de här rödstrimmiga.

Vore intressant om någon kunde ge ett tips. Noterbart var alltså att frukten såg väldigt fin ut trots att jag själv noterat stora insekts(mask)angrepp på mina egna äpplen i år.
Pirum
Jag är inte bra på att identifiera äpplen. Kan de sorter jag själv har, men inte många fler. Och de jag kan är nog uteslutande de mest vanliga sorterna.

På Botaniska Trädgården i Göteborg, som nyss avslutat en äppelvecka, hittade jag dock dessa äpplen som till utseende och lukt påminde om Åkerö. Smaka fick man nog inte göra, så det gjorde jag inte smile.gif
De har dock inte (vad jag kunde se) den där... "knorren", eller vad man kan kalla det, som en del Åkerö har. Kanske finns det någon liknande äppelutställning i dina hemtrakter i dagarna? Där brukar finnas kunnigt folk.

Fotona är lite suddiga, eftersom det är min mobilkamera.

Jag tycker inte att de äpplen du hittade ser exakt likadana ut som dessa melonäpplen. Men de var de enda på den utställningen på Botaniska som liknade Åkerö, vad jag kunde se. Och de hade fasligt många äpplen.

Kanske är det en gammal glömd sort du hittat? Försök identifiera den, om inte i år så nästa år, och ta gärna lite ympskott nu i vinter och ge bort till vänner och bekanta smile.gif Ifall någon storm, eller annat elakt, tar kål på trädet.
violina
I mitt gamla hus hade jag (enligt grannen) citronäpple som skulle vara detsamma som melonäpple. De liknar dina i formen men var inte så röda tror jag. Det kan kanske bero på hur mycket sol som når äpplena, mina stod skuggigt. Det stämmer med fruktköttet. Mina hade få och dåligt utvecklade kärnor. Jag vet inte om foderhålan var så djup heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon