|
AndreasBlomquist
04-10-2005, 05:35
Jag antar att en del av er har sett Jay Leno's, The Tonight Show och en liten grej som han kallar Jay Walking, där han går ut och intervjuar amerikanare om olika saker. Allt som oftast visar dessa intervjuer hur otroligt okunniga amerikanare är om sånt som rör omvärlden. Jag hittade denna videon som i och för sig inte är med Jay Leno men ändock visar okunnigheten bland en stor del av USA's befolkning. Klicka här för videon
pisanggoreng
04-10-2005, 06:21
Det var skrämmande!
Monica M zon 4
04-10-2005, 06:42
Huvvans vilket märkligt folk amerikanarna är.
Jag hörde en gång för några år sedan när han var ute och intervjuade om omvärlden. Bla frågade han en HISTORIE-lärare om Hitler och andra världskriget. Svaret han fick var : - Men, hur ska jag kunna veta det  . Jag var ju inte ens född då! Ja, så var det med den kunskapen
Herregud!
Hoppas att inte svenskar skulle svara lika illa!!! Har någon slags förhoppning om att vi är smartare än så!
Airamya
04-10-2005, 08:48
Jösses. Det som fick mig att höja mest på ögonbrynen var inte deras fantastiska geografiska okunskap, utan att de glatt pekar ut nästa land att invadera utan att lyfta ett ögonbryn. De ifrågasätter ingenting. Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av.
solkatten
04-10-2005, 09:46
Jag såg en gång när de frågade folk på stan (i Amerika) om Homo Sapiens och de var lite blandade svar men ingen visste att det var människosläktet det handlade om...
Amerikaner har inte patent på att vara lite bakom ibland, även om de har en tendens att vara det i extrema mått.  En undersökning bland svenska högstadieelever i Stockholm visade att en skrämmande 15% trodde att det var farligt att bli andfådda.
En undersökning på Aftonbladet.se igår visade att nära 60% tror att det finns synska människor  Man kan visa det mesta med statistik, eller genom att göra diskutabla urval
Definitivt, fast man ska inte förkasta statiskt enbart därför. I så fall kan SCB lika gärna gå hem  Iofs har jag för mig att det var Stockholms stad som själva gjorde undersökningen, så man kan ju fundera på hur kompetenta frågeställarna bakom undersökningen var. Fast med tanke på hur "alerta och pigga" dagens ungdomar är tror jag inte det var något fel på undersökningen...
wolkenkrabber
04-10-2005, 11:43
det det inte president Bush som blandade ihop Sverige med Schweiz?
jag har själv råkat ut för det på chatten, att folk har bett mig att skicka klockor och choklad....
Och många visste itne att Stockholm var våran huvudstad.
MEN jag känner dock en hel del ypperligen smarta amerikaner och vet om sin omvärld!
caprifol
04-10-2005, 11:50
... och jag känner till massor av svenskar som tycks tro att Norrland är ett enda landskap. "Hej, jag kommer från Skåne/Småland etc. Jag hör att Du kommer från Norrland!"
De flesta blandar ihop Sverige med Schweiz. jag jobbar mycket med amerikaner och andra från utlandet och det är definitivt inget uteslutande amerikanskt  Däremot blir man lite trött när man förklarat att nej, det är Schweiz som gör choklad och klockor för femtielfte gången.
Flamingon - växtgalning
04-10-2005, 12:07
jag är faktiskt inte det minsta förvånad eftersom amerikanarna anser sig vara de som betyder mest och att alla andra länder ska göra som de vill (vilket de flesta länder även gör - t ex så har inte usa betalat in sin medlemsavgift till FN på riktigt många år men de får ändå vara med att bestämma), i skolan får de lära sig att alla problem som usa stött på har de löst via våld även om de inte har med det att göra.
de håller på en massa om 11 september eftersom det är det enda som de har varit med om, men ingen tanke på alla de civila som har dödats p g a usa. det är ju ingen som tar upp att t ex både saddam hussein och usama bin laden fick pengar från usa för att kunna störta makten i sina respektive länder. de lägger sig bara i konflikter om deras intressen blir hotade, som t ex andra världskriget, de kom inte med förrän i slutet och då efter att pearl habour blivit bombat innan hade de sagt, nej det berör inte oss.
sedan lider de av rätt starkt "lillebrors-komplex", som nu senast med omvalet, hela världen ville inte att george bush skulle bli omvald men det blev han. de reagera rätt mycket som att ingen bestämmer över oss och tala om för oss vad vi ska göra eller tycka.
medan de flesta länderna i europa har ju funnits så pass länge och varit inblandade i så många krig, så att lösa konflikter med att bomba har ju de flesta regeringar gått ifrån och vill försöka lösa konflikter på fredlig väg.
Nicolina
04-10-2005, 13:02
CITAT (solkatten @ 04-10-2005, 10:46) Jag såg en gång när de frågade folk på stan (i Amerika) om Homo Sapiens och de var lite blandade svar men ingen visste att det var människosläktet det handlade om... Jag såg sama sak men då var det svenskar de frågade o b la var det en som sa att: fy såna ville han inte veta av  det var samma nivå där ingen visste riktigt
gammelnalle
04-10-2005, 13:33
Hörde Sveriges FN ambassadör i TV för ett tag sen och han påstod att USA hade betalt sin avgift till FN nu men tog många år och mycket påtryckningar. Det är möjligt att FN tvingades göra vissa eftergifter, officiellt eller bakom kulisserna (min kommentar).
Med risk för att generalisera, förenkla och överdriva skriver jag följande.
Jag tycker inte att man bara ska skylla på de enskilda "dumma" amerikanerna utan på det politiska system, det skolsystem och den media som formar dem. Det är lätt att bli påverkad av t.ex. FOX-News som ständigt har en röd skylt blinkande i TV-rutan med "terror alert" för att se till att alla är riktigt rädda och ingen vågar protestera när några ytterligare 100 miljarder skall anslås till "kriget mot terrorismen". FOX är dessutom en stor ekonomisk sponsor, tillsammans med vapen-, tobaks- och oljeindustrin till republikanernas valkampanjer. Skolsystemet är också oerhört centrerat kring det egna landet och om de hjältar man skickar ut i världen för att "försvara frihet och demokrati" med vapenmakt.
Jag tror det är en medveten strategi att hålla allmänheten okunnig om vad som händer i världen, hade det inte gått att driva en sådan utrikespolitik om vanligt folk förstod och orkade bry sig om vad som egentligen är orsak och verkan.
Såg ni inte dokumentären förra veckan på 2:an, "Why we fight", en skrämmande bild av hur amerikansk utrikespolitik fungerar, inom och utom landet.
Man måste också komma ihåg att det finns medvetna grupper också i USA, som brys sig om sin omvärld och är mer insatta i väldspolitik, miljöfrågor osv. Tyvärr jobbar dom i motvind, men dom finns.
That's my 2 cents ...
Ska väl tillägga att jag aldrig varit i USA och de amerikaner jag känner är bosatta i Sverige.
En orsak till att amerikaner vet så lite om världen utanför USA är att USA är ett stort land. Folk i små länder tenderar att veta mer om omvärlden. Utrikesrapporteringen i amerikansk media har dessutom sjunkit som en sten sedan det kalla kriget "avslutades".
Men, landets storlek är såklart ingen förklaring som ursäktar allt. I många år har skolundervisningen i USA varit undermålig. På en karta över världen på 80-talet var det jättemånga amerikanska skolbarn som på frågan "vilket land är USA" pekade på Sovjet, eftersom det var störst.
För svensk del så KÄNNS det ju som om barnen bara blir dummare och dummare hela tiden...hehe...tror nog att vi 70-talister var toppen på berget, nu är vi i nerförsbacke...NEJ, det menar jag inte. Skämtar lite bara. Tvärtom visar många undersökningar att barn idag har ett större ordförråd, och mer kunskaper än vad deras föräldrar hade. Som i sin tur visste mer än sina föräldrar. Det är bara det att kunskapen idag är inte lika fokuserad på lätt mätbara saker. Världen var enklare förut. Rekryter som mönstrade på 40-talet skrev exempelvis ett mer korrekt skriftspråk än dagens rekryter. Ingen är förvånad. Däremot har dagens rekryter ett större ordförråd, använder fler ord och fraser, hittar gärna på egna fraser själv, samt är snabbare på att söka information. Och kanske är de också slarvigare, det vet jag inte. Men är de dummare? Har de färre kunskaper? Kanske är de helt enkelt mer anpassade till dagens mer rörliga omvärld.
Många bra synpunkter Pirum.
Världen förändras men måttstockarna hänger inte alltid med. Ny kunskap bedöms på gamla kriterier, jag skulle t.ex fått både stryk och underkänns på såväl husförhöret som på "välskrivningen" om jag tillhört min morsas generation samtidigt som jag är bättre rustad för framtiden och samtiden, och mer medveten om min omvärld, än vad hon är. Och bra är väl det, var generation har sin plats i sin tid.
Jag är övertygad om att varje generation barn är smartare och mer medvetna än sina föräldrar, annars hade vi ju fortfarande varit kvar på stenåldern. Tyvärr blir det svårare och svårare att erkänna det ju äldre man blir.
Den gamle greken Aristoteles (384-322 f.kr) uttalade sig om hur hemskt det var med ungdomens slapphet och moraliska förfall. En sanning som aldrig blir inaktuell tydligen ...
Sen kanske man ska tillägga att det finns gott om "dumma" människor, politiker och nyhetskanaler i alla länder. Problemet är ju bara att om man har en sån krigsmaskin i ryggen får det lite större konsekvenser för omvärlden.
CITAT (AndreasBlomquist @ 04-10-2005, 06:35) Jag antar att en del av er har sett Jay Leno's, The Tonight Show och en liten grej som han kallar Jay Walking, där han går ut och intervjuar amerikanare om olika saker. Allt som oftast visar dessa intervjuer hur otroligt okunniga amerikanare är om sånt som rör omvärlden. Jag hittade denna videon som i och för sig inte är med Jay Leno men ändock visar okunnigheten bland en stor del av USA's befolkning. Klicka här för videon Jisses....
birgitek
04-10-2005, 18:55
Man skulle kunna få samma svar här eller överallt i världen. Det beror helt och hållet på vem man frågar, hur man klipper materialet och vilket resultat man vill ha. Birgit Ek
Farbror Blå
06-10-2005, 10:46
[B] Precis!
Jag har mött en del amerikaner och måste tillstå att flera av dom bara spätt på mina fördomar..
Läste däremot en undersökning där man konsulterat akademiker i många olika länder och kunde konstatera att flera var lika "borta" även i Europa, som i USA.
Det handlar nog om att den del människor fördjupar sej så inom sitt område att de aktivt tar avständ från andra ämnen. De kan allt inom radioaktivitet eller ungerska diktare, men kunde i studein svara totalt yxskaft när de frågar om enkel geografi, historia eller andra vardagskunskaper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|