Ninni1
Jag har fått ett erbjudande om att få 2 sockertoppsgranar, några lagerhägg + 3 ölandstok. Problemet är bara att jag måste flytta dem NU. Det ska grävas på den givmildes tomt och växterna ska kasseras.
Vad tror ni, kan det finnas en chans? Jag vet inte ens vilken typ av rötter dessa buskar har. Yviga, djupa, känsliga ??
Behöver alltså råd, så jag vet hur stora rotklumpar jag behöver gräva upp och om det överhuvudtaget är någon ide att fösöka.

Tacksam för råd
Ann-Louise
KURT
Det beror ju lite på hur stora de är? Granar har generellt ytligt utbredda, men inte så djupa rötter. Ölandstoken är nog den som är "minst känslig" för att förlora större delar av rötterna. Lagerhäggen är ganska snabbväxande, så jag misstänker att den är ganska stor?

Det brukar vara lättare om man kan få ner en presenning under rotklumpen, det blir då lättare att ta upp den och man tappar inte så mycket jord. Vattna planteringsplatsen ordenligt både före och efter plantering.
Hannele
Vilket kap. Sockertoppsgran är väl känsligast av dessa.
Lagerhägg är vackra och tåliga, inte så djupa rötter.
Big Gardener
Det viktigaste är att få med så mycket av rotsystemet som möjligt och att vattna kontinuerligt, direkt efter flytten och kommande säsong.

Den bästa tidpunkten för flytt av växter är när växterna är i så djup vila som möjligt och därmed som minst känsliga för yttre påverkan. Detta brukar inträffa i djupaste vintern. Om man "måste" flytta direkt går det också men påverkan på växterna blir större.

När man gräver upp växter försvinner en stor del av rotsystemet och det är lite man kan göra åt det annat än att fösöka få med så mycket rötter som möjligt. Detta får man enklast genom att gräva upp en så stor rotklump som möjligt. Jorden kring rotklumpen ska då vara intakt och inte skakas av. När rotklumpen lyfts från marken försvinner också kontakten med den övriga markstrukturen och därmed också möjligheten till den största vattenreserven. Det tar lång tid för rotsystemet att etablera sig på en ny plats och få kontakt med den övriga marken och dra vatten därifrån. Därför måste man vattna kontinuerligt. Vid plantering och flytt är det jätteviktigt eftersom vattnet skapar kontakt mellan jord och rötter.

När det gäller sockertoppsgran har jag inte några goda erfarenheter av flytt, eftersom de lätt drabbas av torka och solbränna. Ge växterna rikligt med vatten vid plantering. Granen bör därefter få motsvarande 10 mm i veckan tills att dygnsmedeltemperaturen ligger kring 4-5 grader då man kan upphöra med vattningen. För mycket vatten kan då fördröja växtens ingång i vintervila. Till våren är det lätt att råka ut för soltorka. Då kan man hjälpa växterna på traven genom att skydda dem från den starkaste vårsolen. Det bästa är att placera dem så att de inte får någon grym morgonsol, men annars duger ett uttjänt lakan som skydd.

Övriga växter gäller ungefär samma även om de inte är lika känsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon