Full version: Hoyasort
pimpim
Kan någon säga vad detta kan vara för sorts Hoya? Jag fick den idag och vet inte alls vad det blir för färg på blommorna.

Maria i Helsingborg
Kan det vara en diversifolia? Här kan du se blomman

Jag tänkte först att "den liknar ju den som jag fick gratis i blomsterhandeln förra veckan"......men det är det kanske inte? Är det ljuset eller syns ådrorna sådär bra på din hela tiden?
Det är VÄLDIGT svårt att se skillnad på många av hoyorna, tycker jag blink.gif Fast nu ser jag att dina blad är mer skålformade, va?

Är det helt enkelt en Carnosa?

Här är min okända - är det en likadan?

Jeanette/västra götaland
Min oproffesionella gissning är att det är pubicalyx eller carnosa. wacko.gif wacko.gif

Mvh Jeanette
pimpim
En carnosa tror jag inte att det är. Den ser ljusare ut i bladen och har mer "silverstänk". Jag jämförde med min egen carnosa. Men jag var också inne på Pubicalyx (har en "silver pink"). Men silver pink har längre blad. Åhhh va svårt det är med dessa Hoyor....men underbart roligt.
Jo, ådrorna syns väldigt tydligt på den och se lite mer skålformade ut än på din. Spännande är det i alla fall..... tongue.gif
maimiti
Jag tycker absolut det ser ut som en pubicalyx. Bladform och längd kan variera en hel del beroende på odlingsförhållanden. Vänta tills den blivit lite större så är det lättare att se, och när den blommar sen.... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon