Full version: Matvrak i jorden
Storåtjejen
Har i sommar varit drabbad av nånting som ätit upp den underjordiska delen av salladen. Såg även att en hel del av palsternackan gått samma öde till mötes. Sett en orangeaktig liten sak i salladen när jag dragit upp den och den/de har då suttit precis där "skarven" är mellan över och undre del, om ni förstår vad jag menar ohmy.gif
Nu undrar jag om jag kan göra något åt det här inför nästa säsong. Har ingen lust att få grödan uppäten igen!!! mad.gif
KURT
Det är många som har haft problem med harkrankslarver i år, de kan äta upp både rötter och även dra ner blad och äta upp. Men det var nog ett tillfälligt problem i år, för jag har inte hört att de skulle ha ställt till med problem tidigare

Harkrankslarv Foto: Ola Almviken
Åsa, mälardalen zon 2
Har det nyligen varit gräsmatta där du odlar?? Då kan man nämligen få problem med knäpparlarver (eng. wireworms) som är små och orange, som äter på rötter och knölar. Det tar några år innan de blir vuxna så det är oftast mest problem de första åren efter att man grävt upp gräsmattan.

Här hittas bilder på knäpparlarver
Gurkan
Läste just ett tips på hur man lurar bort knäpparlarverna, lägg ut halva potatisar (tydligen deras favoritmat) i landet och vittja dem då och då, evt. kan man gräva ner dem lite. Om man sätter en liten pinne i varje potatisbit blir det lättare att hitta dem igen.
Storåtjejen
Tack för svar och tips rolleyes.gif
Jodå, knäpparlarver är det jag har haft mad.gif Såg precis ut som på bilderna i länken. Nu är ju säsongen över, men till nästa år ska jag göra som du tipsade Gurkan; lägga ut potatishalvor.
Det var visserligen inte gräsmatta där, men däremot ett vildhallonland. Så jag får väl göda dem ett par år och hoppas att det blir slut på det sen wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon