swe_gittan
04-10-2005, 14:06
Hej alla.
Jag har nu fem änglatrumpeter vara av två är snart 2 meter höga
Min fråga är kan man nästa år plantera dom i en rabatt med deras plastkrukor som dom alltid har???
När dom hade vuxit upp så köpte jag stora vita plastkrukor som jag klippte hål i så att rötterna kunde växa ut - så jag kan inte ge dom ny jord förrens det är varmt ute så dom får planteras i deras stora stora utekrukor.
Men skulle vilja plantera dom i min nya rabatt nästa vår..
Någon som vet??
Ha det gott
Kram Gittan
Ja, visst kan du göra det.
En fördel är det om du planterar dem
i Stora plasthinkar som du skurit
hål i för rötternas skull.
Glöm inte att ta upp dem innan frosten.
Välkommen hit/Evgeni
Obs! Det finns en bild i mitt album
under "Diverse" ( om än lite otydlig)
Man skulle väl egentligen bara kunna palntera dem helt i rabatten på försommaren när man är säker på att risken för frist och annat obehagligt är över? Alltså utan kruka, sätta dem i en nybearbetad rabatt med dunderjord, vad tror ni?
Sedan måste de självklart upp på hösten, en del rötter komer säkert bli skadade, men de växer ut till nästa år, och ha den i kruka över vintern.
Borde inte det funka och ge bättre blomning?
Det som änglatrumpeterna framför allt vill ha är GÖDNING och stooor kruka. Jag planterar mina i enbart välbrunnen kogödsel (som man köper på påse), ingen vanlig jord alls och i 60 liters krukor. Dessutom gödselvattnar jag dem varje gång 3-4 veckor efter omplantering. Ju mer gödning desto bättre tillväxt och blomning. Tänk på att de kan bli både 2-3 meter höga och nästan lika vida som fullvuxna.
Just behovet av gödning och vatten är kanske det som talar mest emot en platering i rabatt... gissar jag.
Mvh
Fenja
Jag gjorde en test för ett par år sedan och planterade 2 lika stora skott - en i stor kruka, en direkt i rabatten. Den i stora krukan blev mycket större och finare.... Vet inte varför, men så blev det för mej i alla fall....
swe_gittan
05-10-2005, 09:14
Tack för alla bra svar.
Jag tror att ska man plantera i en rabatt så måste man nog ha trumpeten i en kruka eller hink för annars så förstör man nog deras rötter när man ska gräva upp dom på hösten.
Lady Hamilton
05-10-2005, 13:29
I tidningen Allt om Trädgård Nr 2 -04 (Tror jag)
Stod det en del om ängla trumpet i sommar- och åretrunt kruka.
Om du kunde få tag i den tidningen kunde du se..............(Kanske biblioteket?)
I värsta fall kan jag "kopiera" av det som jag har o skicka

Men...... jag har redan som det är nu lite halvtaskiga kopior.
morellen
05-10-2005, 20:46
finns en bok om änglatrumpeter med... just nu kan jag inte kolla exakt titel men är nästan säker på att "änglatrumpeter" ningår i titeln. Fråga på ditt bibliotek om de har den eller kan ordna fram den åt dig.
pialotta
10-10-2005, 20:25
Boken heter Änglatrumpeter och spikklubbor, ICAbokförlag, Lars och Birgitta Geite, den är jättebra!
Jag fick i våras tre små smala decimeterlånga pinnar som alla tre blommar nu.
En av dem satte jag i rabatt, först la jag dit massa brunnen hästgödsel och har även fyllt på en gång med gödsel + att den fått extra blåkorn (men inte lika mycket blåkorn som de andra 2 som växt i hink).
Den är fantastiskt vacker, grenade sig först av alla, troligen för att rötterna har fått den plats de behövt. Jag lägger över fiberduken om kvällen och den är fortfarande glad och blomvillig - även om blommorna vissnar fortare nu.
Om några dagar måste jag gräva upp den och då får jag se hur rotpaketet ser ut, det blir intressant. Tänker övervintra den i en f.d murarhink med stora hål i, hoppas den klarar sig.
Jag kommer att plantera hinken med trumpeten i rabatten nästa år, så som trådskrivaren funderar att göra oxå (om den överlever vintern ) för jag har ingen sån jättekruka...
De andra två som växt i hink är högre och lite gängligare och dem tog jag in för en tio dagar sen.
Hej!
Mina Änglatrumpeter blommar nu om, jag har tagit in dem i "nästan rumsvärme" för att se vad som hände och alla tre satte massor av knoppar och börjar nu blomma... Hade tänkt stoppa ner dem i matkällaren(mörkt och svalt) men nu vill jag ha dem kvar ett tag till för att njuta av dem.
Är det en dålig idé tror ni? De kanske behöver sin vintervila och blir konfunderade av värmen?
Tacksam för kommentarer om detta!
Mvh
Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.