Plockade imorse upp två kastanjer från gatan. Kan jag sätta dom på landet och hoppas på ett litet träd efter x antal år??? Hur gör jag i så fall för att det ska funka?
violina
04-10-2005, 16:31
Plantera i tex. en kruka och låt den stå ute över vintern för att köldbehandlas. Sedan ska den förhoppningsvis gro till våren. Fungerar med de flesta träd tror jag. Kolla bara så inga djur sprätter runt i den. Gamla tips från forumet är att trä en nylonstrumpa över.
Tack för tipset. Sätter den i en kruka och gräver ner den i pallkragen tillsammans med frösådderna!!
Har har haft en hel del plantor som är uppdrivna från kastanjer. Vissa har jag planterat på balkongen som håller femton grader, andra har legat ute i rabatten, det bästa är nog att göra det så okomplicerat som möjligt. Till våren tror jag, brukar man kunna hitta mängder av kastanjer som grott, det riktigt kliar i fingrarna och man får slå på händerna för att de inte ska ta upp fler och omvandla trädgården till kastanjelund;)
Faktum är att jag har en gammal kastanj i kruka sedan flera år tillbaka.
Det är väldigt roligt att driva upp kastanjer, att se den lilla grodden förvandlas till en liten planta och sedan ett ungt träd.
Vilket är upp och vilket är ner på kastanjen??? Spelar det någon roll när jag sätter den vilken sida som kommer upp?
Skulle inte tro det... Gror den så borde denna hitta upp av sig själv.
Själv brukar jag så ekollon och sånt på sidan...
CITAT (stina @ 04-10-2005, 15:06)
Plockade imorse upp två kastanjer från gatan. Kan jag sätta dom på landet och hoppas på ett litet träd efter x antal år??? Hur gör jag i så fall för att det ska funka?
Lägg kastanjen i lite toa papper stoppa det i en kruka, se till att det inte rokar ut helt eller blir för blött. Du har garanterat en planta före nyår.
Hmm, men inte är det väl bra om den gror nu på vintern?
Det är en ganska envis växt vi pratar om, den gror när det är lämpligast för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.