cic
Flyttad nu i somras till hus med trädgård.. JÄTTEHÄRLIGT! Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta tag i.. Ska jag klippa ner allt visset eller skyddar det vad som ska komma till våren? Dhaliorna ska jag ta in så fort de vissnat och frosten kommer. Vårlökarna är i jorden.

Visar några bilder.

Lite suddig, men visar hur visset och trist det ser ut.. Lavendeln, ska man inte ta ner ända till marken va?

Ogräs?

Slutligen. Hur tar man reda på vad man har för äppelträd?? Har läst/tittat i jag-vet-inte-hur-många böcker och jag tycker alla ser likadana ut..

Hoppas någon kan ge mig lite råd och tips. wub.gif
Hannele
Du behöver inte göra nåt, inte första året, utom klippa gräsmattan, lära dej.
Här finns olika idéer om höststädning.
Berith
Grattis till trädgården. smile.gif Den vita blomman ser ut som malva tycker jag.
Pirum
CITAT (cic @ 04-10-2005, 15:56)
Slutligen. Hur tar man reda på vad man har för äppelträd?? Har läst/tittat i jag-vet-inte-hur-många böcker och jag tycker alla ser likadana ut..

Prova att ta några närbilder, så kanske det går att gissa smile.gif På håll påminner det lite om vårt Lobo, men eftersom dina äpplen ser rätt friska ut så tror jag inte det är Lobo smile.gif Röd James Grieve? Vad säger de förra ägarna?

Men, annars kanske det finns några "äppelveckor" eller liknande i närheten nu i dagarna. I Göteborg har Botaniska Trädgården nyss avslutat en äppelvecka där man kunde titta på mängder av olika äpplen, samt få egna äpplen sortbestämda för det facila priset 20kr/sort. smile.gif Ditt träd verkar inte så fasligt gammalt, så sorten bör förhoppningsvis vara rätt så känd.
ninnisky
Tycker det ser ut som Lobo -mor har ett sådant med mycket fina/friska äpplen biggrin.gif
Pirum
Uj, grattis, de är goda äpplen, Lobo smile.gif Men våra har fått skorv tyvärr sad.gif (Svarta fläckar osv) Det är en rätt känslig sort.

De har ganska vitt kött, Lobo, samt djup röd färg, kan det stämma in Cic?
cic
CITAT (Pirum @ 04-10-2005, 22:36)
Uj, grattis, de är goda äpplen, Lobo smile.gif Men våra har fått skorv tyvärr sad.gif (Svarta fläckar osv) Det är en rätt känslig sort.

De har ganska vitt kött, Lobo, samt djup röd färg, kan det stämma in Cic?

Japp. Vitt kött och så är de verkligen helröda. En aning syrliga. Hunden gillar dom också..

Jag ska ta bättre bilder och så ska jag kolla in Lobo och se om det stämmer.

Tack för hjälp! wub.gif
Inga från Närke
Vill du inte ha mycket som självsår sig skall du klippa bort anser jag. Jag brukar alltid ta bort det gamla inför hösten så att jag inte får så mycket att rensa till våren som har själsått sig.
Men där är det ju olika bud.
Carex
Jag har på många ställen hört att det bästa är att klippa bort döda växtdelar och ris till våren, för under vintern hjälper det till att skydda plantorna från frost och allmän väderframfart;)
Inga från Närke
CITAT (Carex @ 05-10-2005, 00:13)
Jag har på många ställen hört att det bästa är att klippa bort döda växtdelar och ris till våren, för under vintern hjälper det till att skydda plantorna från frost och allmän väderframfart;)

Jo många säger det men det beror nog på var man bor. Jag har gjort så i nu 14 år och än har inte dött.
Jag klipper ner pionerna också men lägger klippet ovanpå rotklumpen också fast många säger att man inte ska göra det.

Kolla i mitt album så ser du hur fina de är.
caprifol
Återknyter till cic's inlägg - det första. Hur gör man med lavendel på hösten - klipper ned, klipper lite eller låter vara utan åtgärd?
undrar caprifol
cic
CITAT (caprifol @ 05-10-2005, 08:41)
Återknyter till cic's inlägg - det första. Hur gör man med lavendel på hösten - klipper ned, klipper lite eller låter vara utan åtgärd?
undrar caprifol

Japp. Jag vill också veta! Hör en massa olika..
MB1965
Lavendel, det finns några olika skolor.

de flesta menar att man skall beskära dom en gång om året, på våren, lämna en tredjedel kvar.

Några att man skär ned dom nästan helt med 3-4 års mellanrum för att undvika att de blir risiga.

Själv så beskär jag mina lavendel varje vår. Men jag klipper ur dom nedifrån för att behålla lavendeln som en buske. t
cic
CITAT (MB1965 @ 05-10-2005, 21:58)
Lavendel, det finns några olika skolor.

de flesta menar att man skall beskära dom en gång om året, på våren, lämna en tredjedel kvar.

Några att man skär ned dom nästan helt med 3-4 års mellanrum för att undvika att de blir risiga.

Själv så beskär jag mina lavendel varje vår. Men jag klipper ur dom nedifrån för att behålla lavendeln som en buske. t

Blir dom risiga om man klipper dom varje år då..?

"klipper ur dom nerifrån"..? Hur menar du? huh.gif
MB1965
Nej de blir inte risiga om du klipper dom varje år.

Men jag vill ha lavendeln mer som en buske. Så jag trimmar lite upptill klipper sen bort hela de nedre grenarna så den inte blir oformlig/risig/för bred
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon