Nu är jag absolut ingen expert på hoyor, men en bella råkar jag ha och den har jag haft i en väldans massa år. Den bor i ett syd-ost fönster och blommar året om. Ja, den vilar nån vecka ibland, men inte mer
Min "viker ihop bladen" när den får för lite vatten, ungefär som ett V, och då blir bladen lite skrynkliga också... förstår du hur jag menar??
Men det första jag tänkte när du skrev att bladen var gråfläckiga, det var spinn! Spinn är väldigt svårt att se, men om du sprayar din blomma med vanligt vatten i en dusch-flaska och håller upp den mot ljuset, ser du nåt som ser ut som spindelväv då? Titta i första hand mellan stam och kvist och sen under bladen, precis där kvisten går över i blad. Ser du nåt som ser ut som spindelväv är det spinn och då är det Pejoris råd som gäller, tycker iaf jag!
Jag har hört att just Hoya Bella ska vara lite extra drabbad av diverse ohyra, men hittills gäller det absolut inte för min.
Lycka till, hoppas att din bella kryar på sig och att även du kommer att tycka att det är en vacker, lättskött krukväxt