Full version: vattendjur
indypindy
idag skurade jag rent hästarnas badkar och tömde ut allt vatten. Skurade jättenoga med diskmedel och borste. Sen fyllde jag på nytt vatten och efter 10 minuter upptäckte jag världens grej i vattnet. En insekt som var ca 3cm lång, var spegelblank på ryggen och simmade på rygg i vattnet med enorma paddlar.
Tyvärr hade kamerans batteri just tagit slut så jag har inget bild på underverket. Ska försöka ta en imorgon om den är kvar.
Frågan är ju vad det är för spännande insekt och HUR 17 den kom dit. Jag är HELT säker på att den inte var i badkaret när jag fyllde på vattnet.
Någon som kan skingra okunskapens dimma blink.gif
Gurkan
Hur den kom dit vet jag inte men om det simmade på rygg så kanske det är en Ryggsimmare ?
indypindy
japp... så såg den ut... då återstår ju frågan hur den kom dit smile.gif
amaira
Den flög! biggrin.gif

Både ryggsimmare och dykare och en hel del andra vattenlevande insekter kan flyga, och flyger mellan olika vattensamlingar, diken, vattentunnor och sådant.
indypindy
aha biggrin.gif det kastar ljus över mysteriet...
tackar!
då har jag inte blivit helt blind iaf. för badkaret var faktiskt tomt när jag började fylla på vattnet smile.gif
KURT
De allra flesta insekter flyger ju, även om många döljer sina ömtåliga flygvingar när de t ex kryper omkring i jorden, eller simmar i vattnet. Men inte bara insekter flyger. Även fiskar och groddjur kan spridas med luften! Förmodligen kan ägg (rom) spridas med fåglar.
Susanne i Linköping
Intressant! Äntligen fick jag veta hur en skalbagge hade hamnat i ett glas med en stickling i, för ett par år sedan. Den levde i glaset i flera dagar, simmade runt och verkade trivas. Så en dag var den bara borta.
cecil
Var försiktig om du tänker handskas med ryggsimmaren. Den kan bitas ordentligt. Men visst är de vackra!
Gossen Ruda
Petimätern anfaller, ryggsimmaren kan bara stickas. tongue.gif Fast ont gör det ändå.
indypindy
oj vilken tura tt jag klarade mig oskadd ur det mötet då... var ju såklart tvungen att ta upp och pilla lite på den rolleyes.gif
Gurkan
Att det kan regna paddor har man ju hört talas om och hela fiskstim som sugits upp i tromber.

Jag är glad så länge spindlar inte kan flyga för egen maskin. Fast jag vet att det finns spindelbebisar som segel-/vindflyger med en fallskärm av nät.

huuu ... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon