Oj har du basilika som är 1,5år. Basilika brukar man annars så i omgångar och så slänger man plantan när den börjar se risig ut, basilika är mycket lätt att fröså. Man brukar odla den som annuell = en odlingssäsong(vår, sommar). Själv har jag sått Green Globe, Mammuth, Limebasilika, Citronbasilika, Thai magic och Osmin
Basilika finns i massor av olika smaker och utseenden så man kan lätt fylla ett fönster enbart med basilika.
Koriander är också en växt man sår i omgångar ifall man ska skörda bladen, när den börjar blomma slänger man den ifall man inte ska ha fröna. Själv har jag provat Runåbergs sort Leisure som inte går i blom så lätt och den växer som ogräs i krukorna, den första provplantan jag sådde i februari har inte visat någon tendens att börja blomma.
Rosmarin förökas bäst med sticklingar, rosmarin är svår att få att övervintra. Har man inglasad balkong som håller ett par plusgrader på vintern kan det dock gå ganska bra. Rosmarin vill ha en vinter som den är nere vid medelhavet, den trivs inte inomhus. Är det kryddsalvia du menar så vill den också ha mera en vinter och inte ett bostadsrum på vintern.
Basilika är nog den kryddan som är enklast att så och odla inomhus större delen av året men det finns ju en massa roliga sorter man kan odla. Många andra kryddor får man nog se som växter man odlar på sommaren utomhus de trivs inte inne i den varma och torra bostadsluften någon längre tid + många av dem vill gärna ha mycket bättre ljus än vad man kan ge dem artificiellt. Vissa kryddor ex. mynta, timjan, dragon, gräslök, orgegano, isop, lavendel, kryddsalvia, citronmeliss kan faktiskt övervintra i stora krukor på balkong en bit upp i sverige så många av dem måste du inte ta in ifall du bor lite längre söderut i sverige.
Här kan du läsa om kryddväxter, klicka på kryddnamnen i vänstra spalten så hittar du info om dem:
http://www.odla.nu/krydd/Här är länk till Runåbergs fröer de har mycket skoj fröer ex. koriandern Leisure:
http://www.runabergsfroer.se/index2.htmVill man odla något kryddigt på vintern kan man även odla groddar, rädisgroddar är riktigt kryddiga och goda. Frön till olika groddar säljer även Runåbergs.