Full version: Örter inomhus
chricke
Jag har lyckats använda mitt köks lysrörsbelysning ovanför diskbänken som ljuskälla för min basilika. Det har fungerat riktigt bra och basilikan är nu 1,5 år gammal och förser mig med den mängd jag använder.

Efter riktigt misslyckade försök med koriander och rosmarin undrar jag nu hur man ska hantera dom, finns det något trick att hålla igång rosmarin eller salvia.

Koriander blommar efter ett tag på balkongen så det är väl svårt att få den att hålla i sig året om.

------------------------------------------
/c
Åsa, mälardalen zon 2
Oj har du basilika som är 1,5år. Basilika brukar man annars så i omgångar och så slänger man plantan när den börjar se risig ut, basilika är mycket lätt att fröså. Man brukar odla den som annuell = en odlingssäsong(vår, sommar). Själv har jag sått Green Globe, Mammuth, Limebasilika, Citronbasilika, Thai magic och Osmin

Basilika finns i massor av olika smaker och utseenden så man kan lätt fylla ett fönster enbart med basilika.

Koriander är också en växt man sår i omgångar ifall man ska skörda bladen, när den börjar blomma slänger man den ifall man inte ska ha fröna. Själv har jag provat Runåbergs sort Leisure som inte går i blom så lätt och den växer som ogräs i krukorna, den första provplantan jag sådde i februari har inte visat någon tendens att börja blomma.

Rosmarin förökas bäst med sticklingar, rosmarin är svår att få att övervintra. Har man inglasad balkong som håller ett par plusgrader på vintern kan det dock gå ganska bra. Rosmarin vill ha en vinter som den är nere vid medelhavet, den trivs inte inomhus. Är det kryddsalvia du menar så vill den också ha mera en vinter och inte ett bostadsrum på vintern.

Basilika är nog den kryddan som är enklast att så och odla inomhus större delen av året men det finns ju en massa roliga sorter man kan odla. Många andra kryddor får man nog se som växter man odlar på sommaren utomhus de trivs inte inne i den varma och torra bostadsluften någon längre tid + många av dem vill gärna ha mycket bättre ljus än vad man kan ge dem artificiellt. Vissa kryddor ex. mynta, timjan, dragon, gräslök, orgegano, isop, lavendel, kryddsalvia, citronmeliss kan faktiskt övervintra i stora krukor på balkong en bit upp i sverige så många av dem måste du inte ta in ifall du bor lite längre söderut i sverige.

Här kan du läsa om kryddväxter, klicka på kryddnamnen i vänstra spalten så hittar du info om dem:

http://www.odla.nu/krydd/

Här är länk till Runåbergs fröer de har mycket skoj fröer ex. koriandern Leisure:
http://www.runabergsfroer.se/index2.htm

Vill man odla något kryddigt på vintern kan man även odla groddar, rädisgroddar är riktigt kryddiga och goda. Frön till olika groddar säljer även Runåbergs.
andreas i uppsala
Du borde pröva och odla trädbasilika som kan bli flerårig.Det beror på hur du sköter den.Den kommer ursprungligen från karibien har jag hört.Jag har själv beställt frön .
sanna
Var beställde du fröna?

Hälsningar Sanna smile.gif
MadeleineB
Hej!
Jag brukar odla kryddväxter i mitt köksfönster på vintern:
timjan, rosmarin (fast den älskar inte placeringen, det är inte alltid den klarar hela vintern), kyndel, salvia, oregano, mynta, lager... Jag prövar mig fram och det brukar gå bra.

Det viktigaste verkar vara att vattna varje dag, även sådana som normalt inte vill ha vatten så ofta. Jag ger allihop en skvätt varje dag och de brukar frodas. Jag har ett element under köksfönstret, ett gammalt som blir jättehett, det är därför (tror jag) som allihop behöver litet vatten varje dag.

Det är roligt att kunna plocka sina kryddörter direkt till matlagningen, fast vi bor i ett klimat där man normalt inte kan det. Och kryddörterna är vackra! Jag njuter av dem varje dag!

MadeleineB
ankort
Fukten är viktig eftersom det är torr luft inomhus. Jag har mina kryddor i en tvåbottnad kruka, vattnar bara nerifrån och så står de med rötterna i vatten och suger det de vill ha. (Rötterna söker sig genom hålen i krukbotten ner till vattnet.) Dessutom blir det högra luftfuktighet. Har gjort så med mina ICA köpta kryddor och då håller de i månader - tills jag glömmer att fylla på vatten nån vecka och de vissnar av torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon