Full version: Phalaenopsis
Lorangafilm
Vad är det som får en Phalaenopsis att blomma?

Dagslängden?
Antal mörkertimmar?
Ålder?
Annlo
Kärlek wub.gif wub.gif wub.gif

Nä, men jag vet inte om något av det du skriver verkar påverka så mycket... Mina blommar både under sommar o vinterhalvåret. Jag har både yngre o äldre plantor som blommar även om det förstås tar en stund från bebis stadiet tills de att de blommar.

Jag röstar för att god omvårdnad i form av:
* regelbunden vattning
* regelbunden gödning
* Hyfsat ljus

...är vad som får dem att blomma! Osså' kärlek förstås! wub.gif

rolleyes.gif
GoSatta
vad som ofta triggar dom är svalare nätter varmare dagar, det behöver itne handla om stora skillnader det räcker med ett par grader.

Det är största anledningen till varför dom ofta har svårt att blomma om i moderna kontorsmiljöer, det är påtok för konstant temperatur.
kristerh
CITAT (GoSatta @ 05-10-2005, 09:43)
vad som ofta triggar dom är svalare nätter varmare dagar, det behöver itne handla om stora skillnader det räcker med ett par grader.

Gäller inte det bara de orkisar med bulber wink.gif trodde jag iaf,
annars håller jag med annlo, kärlek, vatten o näring, o bra kompost förståss wink.gif
krister
GoSatta
nää det gäller dom också, men det behöver inte vara kallt utan bara det blirtemperatur skillnader.
kristerh
CITAT (GoSatta @ 05-10-2005, 12:52)
nää det gäller dom också, men det behöver inte vara kallt utan bara det blirtemperatur skillnader.

Ok man lär sig alltid nåt nytt, men jag tycker att de jag har på jobbet blommar lika ofta som de jag har hemma wink.gif
krister
Em_I_Am
Min mammas alla orkidéer blommar som tokiga. Ofta under många månader två ggr om året med hur många blommor som helst på stänglarna (stängeln kan bli en meter lång med upp till 17 blommor/stängel på phalaenopsisarna) wub.gif
Hennes "hemlighet" är att hon bor i ett gammalt hus som är lite lagom dragigt, kallt på nätterna o med lite mindre fönster utan brännande sol. laugh.gif Vattna genom att sänka ner plantan i en hink o ge orkidé-gödning.
Sophiaa
Hej!
jag har läst på en sida att man inte bör ha frukt liggande framme i samma rum som man har blommande växter i då frukten avger ett ämne som gör att blommorna blommar under en betydligt kortare tid då.
Ibland skulle tydligen blommorna kunna påverkas utav frukt som ligger framme även i ett närliggande rum... (?!)

Jag läste även att man bör ha minst ett fönster stående lite öppet..detta skulle få orkidéer att trivas betydligt mycket bättre! smile.gif
Biggan_
Det kan räcka med att flytta phalaenopsisen till ett svalare rum för att få den att sätta knopp. Phalaenopsisen är varmväxande så den får inte stå hur kallt som helst, några grader lägre temperatur räcker. Den gillar också när det fläktar lite, men ett iskallt drag är inte att rekomendera. Frukt, och i synnerhet äpplen kan vara förödande för en blommande orkidé sad.gif
linh
I mitt sovrum har jag ganska tjocka gardiner och förra vintras hade jag fönstret öppet på glänt om nätterna bakom dem. Fönstret vrids på den vågräta ledden, om ni förstår vad jag menar och, på dagen är det ett mycket ljust öst/sydöst-fönster.
Detta tror jag "skrämde" min phalaenopsis, som hade stått med utblommade stänglar ett bra tag, att sätta ny gren på en av stänglarna.
Dessa blommor höll sig sen jättelänge, varför vet jag inte. Ska prova den här
"metoden" på några fler phallar :-)
Carex
Det ämne som frukt avger (julgranar tror jag också) heter etylen och är inte bra för orkidéblommor, när det blir jul så blanda inte allt det goda, vissa skyr varandras sällskap!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon