Full version: sagan om min chili
arnek
Jag, som aldrig odlat chili förut, köpte en chiliplanta, (Apache) i början på sommaren. På bilden såg plantan liten och kompakt ut med stora chilifrukter. Så jag ställde den i köksfönstret. Den växte emellertid och fick efter ett tag stå på köksbordet. Den växte mer och hamnade på balkongen. Den blev enorm. (Fortsättning efter bilden)

Det blev kallt och eftersom frukterna bara var 1-2cm stora och gröna tog jag in den i september. Först bara på nätterna och sedan helt och hållet vilket var ett fasligt besär eftersom den är större än alla dörröppningar. Jag blev tvungen att bygga upp ett specialbord för att den skulle kunna stå i ett fönster eftersom köksbord har ibland andra funktioner än att vara blombord åt en chiliplanta. Frukterna slutade då växa tvärt och blev mogna. De har nu sett ut som på bilden under i ca två veckor. Skall jag skörda dem nu eller fortsätta vänta? Skall Chilin beskäras eller dödar man den då? Om man skall beskära var på chiliplantan och när på året? Grenarna är ganska tjocka inte riktigt ett finger men nästan.
Väldigt tacksam för hjälp angående min "gökunge" som inte alls ser ut som bilden som gjorde att jag köpte den.
Gurkan
Vilket monster ! Vad har du gödslat med ? Elefantbajs ... ? biggrin.gif

Du kan skörda efterhand som du behöver chilin eller ta allt som är moget, apache går bra att torka eller frysa färska om det blir för mycket.

Klipp ner den till hanterbar storlek. Man kan klippa rätt hårt så klipp den till den storlek du kan hantera men det kan vänta tills du skördat. Klipp inga småbitar, klipp mycket eller inget annars blir det bara massa klena småskott. Om du förstår hur jag menar, klipp de största grenarna så att 1/3 blir kvar.

Den kommer säkert att skjuta massa småskott ändå och se allmänt risig och trasslig ut under vintern men då är det bara att gallra bort allt som är för spinkigt och plocka bort alla blad som är fula, lämna kraftiga skott, så blir den fin nästa år igen.

Nu vet jag inte var du bor men den kommer säkert att börja växa och blomma tidigt i vår och sen fortsätta hela sommaren. Håll koll på den så att du inte får massa spinn på den, duscha den med vatten ofta så blir den glad.
KURT
Även om den har stöd så måste den ha stått mycket vindskyddad ute? Ett sätt att minska volymen något är att under uppväxten spaljera den, den blir ju lika bred men betydligt smalare. Mera tips, och framförallt tips på flera sorter, finns i Philippe Plöninges bok chilipeppar.
arnek
Tack för alla goda råd, det kanske är vanligt att chilisar växer så här mycket, hur stor kommer den inte att bli nästa år....
KURT
Jag tror inte att den behöver bli så mycket större, men kan man få dem att övervintra så får man ju en längre odlingssäsong. Dessutom finns det endel arter som ger mycket mera frukt säsong 2.
arnek
Jag gjorde som ni sa, skar av ordentligt med en morakniv, eftersom det inte gick att klippa av grenarna (har inga trädgårdsverktyg - har ingen trädgård) och monstret är nu ganska litet, det blev nog mer än 2/3 jag skar bort.
Nu har chilin börjat blomma igen. Det är de små nya skotten som börjat växa ut som också har börjat blomma. Skall inte chilin vila efter att ha producerat så mycket frukt som den gjorde aug - sep? Den står i rumsvärme (jag har ingen möjlighet till svala övervintringsmöjligheter), är det därför den blommar?
Ingrid på Västkusten
Apache kan bli omegastor - den är artnära.

Jomen - den växer årer runt i rumstemp :-)

fast dte är egentligen itne riktigt bra nu i Nov - det är mörkt och kan sakna ljus -> men klarar Du nov dec och jan feb så är det finfint med hilisr nästa år. Jag tycker iofs inte att Apaches frukter är goda -tunnväggiga starka och en himla massa frön, - men det är en vacker växt!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon