Full version: Vad är detta
arnek
Detta har drabbat bland annat min pelargon. Jag har läst trådarna om spinn men det verkar inte stämman. (Fast jag har aldrig sett det) De små vita "tussarna" rör sig inte och finns ovanpå bladen. Jag har letat efter något som rör sig i närheten men inte lyckats. Jag "dammar av" bladen ibland med de/den/det kommer tillbaka. Är det någon som vet vad det är? Hur skadligt är det för växten? Tacksam för hjälp. (Jag har inte lyckats heller med bättre bilder än dessa.)

karjo
Jag hade något liknande i somras. Trodde att jag lyckats skaka en dammtrasa med ludd över dem eller nåt. Men sen tillslut såg jag så gröna löss som kröp omkring på bladen. Titta efter det! Jag tror att det vita var nåt slags skal som de ömsat sig ur. Men som sagt det var vad jag trodde...

Fick bort det med rosett-spray.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det där vita är gamla skal efter hudömsningar hos bladlöss så troligtvis finns det löss ex. på undersidan av bladen.
karjo
Kul att få det bekräftat! Tack Åsa! smile.gif
arnek
Det finns löss på en annan blomma (som behandlas med såpa). Det är en liten citronmeliss som jag tagit in för att se hur den klarar vintern inomhus (expriment) som står brevid pelargonen, men på pelargonen hittar jag inga löss. De kanske inte vill bo bland sina sopor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon