Full version: Nyponbuskar
Musseron
Hej!
Jag har en liten nyponhäck som är ca 5-6 år gammal.
Nu är det så att den börjar få bara blommor och blad upptill, så jag skulle vilja klippa ner den och få den lite tätare.
När och hur mycket kan jag beskära allternativt klippa ner den, för att den skall växa upp och bli fin igen?
Hellst så skulle jag vilja klippa ner den till låt säga en 10 cm från marken och låta den börja om. Går det och vilka risker är det med det?
Hälsningar Sten
rolleyes.gif

Ps. Svara gärna snart, för jag står beredd med sekatören. Ds.
KURT
Vet du vad det är för ros du har? Den är säkert rotäkta och de flesta rosor tål mycket kraftig beskärning. Men endel brukar man glesa ur istället för att beskära kraftigt för att förtäta dem. Skall man beskära kraftigt så gör man det på våren.
Musseron
Tack Kurt för att du svarade så fort.
Vilken sort det är vet jag tyvärr inte riktigt. men det är av någon anledning både vita och röda blommor och så är det enkla kronblad och så är det blommor som har blommor som rosor i allmänhet.
men vad jag kan se i ditt svar, så skall jag vänta till att våren kommer.

Gärna en liten kommentar eller om det finns flera som kan ge ytterligare kött på benen.

Hälsningar Sten biggrin.gif
Susanne i Linköping
Både enkla och "vanliga" rosor på samma planta? Ajaj, det låter som om du fått vildskott (rotskott) som fått växa upp. Om de får hållas kommer de i så fall på sikt att ta över helt och den förädlade delen kommer att dö.
Musseron
Hej Susanne!
Jag vill väl inte påstå att det är olika typer av blommor på samma planta. Utan det är väl så att knippan av plantor jag köpte från OBS!, innehöll en mix av olika sorter.
Man kan väl säga att köper man billigt, så kanske det blir så.
Därimot så har jag jagat rotskott i några av mina andra sorters rosenbuskar.

Glada hälsningar Sten rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Musseron @ 05-10-2005, 22:10)
Man kan väl säga att köper man billigt, så kanske det blir så.

Det har inte så mycket med priset att göra.
Man kan ofta slippa rotskott, om man planterar tillräckligt djupt.
Rosorna klarar sej bättre över vintern,
om man planterar rothalsen 20 cm under markytan.
KURT
Eftersom det här var en "nyponhäck" så är det förmodligen , vresrosor och de lär knappast vara ockulerade! Vresrosor kan ha olika färg på blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon