Helen B
Hej, den här spindeln hittade jag i en vattenfylld hink utomhus. Vi har dessutom x-antal av denna sort i vår källare bl.a i tvättstugan. Liiite äckligt när man ska hänga tvätt och en sådan där bamsing dyker upp wacko.gif unsure.gif
De är ju så otroligt stora, benen är så feta t.o.m min man tycker de är läskiga smile.gif
Någon som vet vad den heter och varför det är så många i år?
Tack på förhand wub.gif
Gossen Ruda
Stor läbbig spindel inomhus är så gott som alltid en husspindel, Tegenaria domestica. Det finns två arter till i släktet men dom håller sig mest utomhus. Även denna kan nosa på utelivet ibland.

Antalet beror på hur förökningen gått. Honan lägger ca 50 ägg i ett par omgångar under året. Hon kan för övrigt bli uppåt 7-8 år, hanen knappast mer än ett år.

Jag har dom också i tvättstugan. Vi trivs bra ihop utan större störningar, jag får bara ibland hjälpa något exemplar upp ur badkaret. tongue.gif
Helen B
Tackar för svaret. Att du vågar hjälpa de upp ur badkaret. Jag ryser vid tanken... tar du de med dina händer? Brrrr
huh.gif smile.gif
Gossen Ruda
Nej, jag är rädd att skada dom. Använder en diskborste men jag får vara snabb för ibland hoppar dom av. rolleyes.gif
KURT
Eftersom spindlar äter insekter (och ibland andra spindlar), så är det ju bara att välja. Antingen tillåter man ett fåtal spindlar, eller så slår man ihjäl dem och får acceptera många insekter istället.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2005, 21:12)
Nej, jag är rädd att skada dom.

wub.gif Precis så! biggrin.gif
Det är ju vi som skadar dem, inte de som skadar oss.
Att de skrämmer oss vet de inte ens om, än mindre kan de rå för det. (lika lite som vi kan rå för att vi blir rädda, det sitter ju i generna)

Eftersom det oftast är samma spindel som bor på en speciell plats, ger jag dem namn. Har en stor fet härlig en i hallen, men har inte sett till henne i sommar.
En riktig enorm bjässe dök upp i vardagsrummet för ett antal år sedan och skämde slag till och med på mig. Jag stod tre meter bort, blev fyra meter lång när jag lutade mig mot den utan att gå närmare med fötterna, och släppte ner husets tjockaste bok på den. När den var utplattad var den ännu större ohmy.gif .

Det var länge sedan, och brottet är förhoppninsgsvis preskiberat nu sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 06-10-2005, 07:51)
En riktig enorm bjässe dök upp i vardagsrummet för ett antal år sedan och skämde slag till och med på mig. Jag stod tre meter bort, blev fyra meter lång när jag lutade mig mot den utan att gå närmare med fötterna, och släppte ner husets tjockaste bok på den. När den var utplattad var den ännu större ohmy.gif .

laugh.gif laugh.gif laugh.gif det skulle jag velat se
Lars-Olof Arvids
Sådana har jag hemma i mitt hus också och tycker att de är riktigt trevliga. Min inte direkt spindelälskande syster kallar dem för "Sleipner", d v s "en sådan där med åtta ben"! biggrin.gif

Olle
yla
CITAT (amaira @ 06-10-2005, 07:51)

hur kunde du?????????????????? ohmy.gif
hmm hmm den sitter nog i spindelhimlen o tittar ner på dej o undrar va de va förförfattare han inte tålde
amaira
CITAT (oldwolfie @ 06-10-2005, 08:54)
hur kunde du?????????????????? ohmy.gif

sleep.gif sleep.gif sleep.gif *skäms förskräckligt*

Numera matar jag dem ju och vill ha dem lika stora som min jobbarkompis hade. Han visade foton på "Hugo" i hans hand, täckte hela handflatan nästan. Hugo (samt en mindre) hade bott i hans lägenhet i flera år!!! Det var hans husdjur.

Förhoppningsvis är det avkommorna jag tar hand om nu, och sonar mitt brott.

Denna tragedi utspelade sig förresten det året som det regnade hela sommaren ohmy.gif
Det var mitt fel sleep.gif Förlåt.
yla
Det var mitt fel sleep.gif Förlåt.[/QUOTE]
hm hm okey du är förlåten då
jag vill också ha såna bjässar hos mej
men i lägenhet vill dom inte riktigt

så jag får kolla på dom ute
o vem vet då torpet blir klart kanske dom vill bo där rolleyes.gif

vill ha en sleipner o en hugo laugh.gif
zaaritha
Här lyfts spindlar ut!
Kan ju också va´fel--arten kanske inte "ska" va ute.
Husspindlar accepteras, dock ej lockespindlar.. Ärrk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon