Full version: Äntligen hemma
Allis
Var det nån som kolla på Äntligen Hemma igår kväll? Hon med krysantemum hade ett recept på blomgödsel som man kan ha till snittblommor. Det var nåt med ättika socker o vatten. Nån som vet proportionerna? unsure.gif wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Allis @ 05-10-2005, 17:12)
Var det nån som kolla på Äntligen Hemma igår kväll? Hon med krysantemum hade ett recept på blomgödsel som man kan ha till snittblommor. Det var nåt med ättika socker o vatten. Nån som vet proportionerna? unsure.gif wub.gif

Jag har anmält mig till TV4 och får snart tillgång till receptet. Om du väntar tills imorgon så får jag nog klarhet så jag kan logga in.
Jag såg detta också men hann inte med att anteckna.
karjo
Var också nyfiken på receptet, så jag mailade och frågade och fick detta till svar: (ibland lönar det sig att vara nyfiken! tongue.gif)

Blanda 1l. ljummet vatten med 2 tsk ättikssprit och 6-8 sockerbitar. Skaka om ordentligt!

Vad tror ni om det? Är det bra? unsure.gif
Allis
Hon sa att blommorna skulle hålla i minst 2 veckor de e kanon
Tack för receptet! wub.gif
solkatten
I ett avsnitt av Gröna Rum gör de ett reportage på en av landets få snittrosodlare och där sa dom att det var helt förkastligt att ha socker i blomvattnet. Det skulle bara vara kallt vatten och blommorna skulle vara nysnittade (man snittar om dom hemma) sen kunde man förvara rosorna svalt på natten så höll de länge.
karjo
Ja, jag är lite skeptisk. Jag tror inte att växterna har någon glädje av sockret, de vill ju har typ kväve och fosfor bla. Socker bitar lösta i vattnet blir ju just bara socker och det tror jag bara gynnar tex bakterier... ättikan däremot... när den löses blir det iaf kväveinnehållande joner som jag har lättare att tro att växten vill ha.

Vad tror ni? unsure.gif Någon som har fler smarta gissningar?? tongue.gif laugh.gif
cic
CITAT (karjo @ 05-10-2005, 20:05)
Ja, jag är lite skeptisk. Jag tror inte att växterna har någon glädje av sockret, de vill ju har typ kväve och fosfor bla. Socker bitar lösta i vattnet blir ju just bara socker och det tror jag bara gynnar tex bakterier... ättikan däremot... när den löses blir det iaf kväveinnehållande joner som jag har lättare att tro att växten vill ha.

Vad tror ni? unsure.gif Någon som har fler smarta gissningar?? tongue.gif laugh.gif

Borde väl du veta.. som har jobbat i blomaffär! tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif
karjo
Ok, då fick man för att man skrev så i en annan tråd! tongue.gif Ska väl tilläggas att jag bara jobbade extra där på jularna. Sammanfattningsvis kan man säga att jag är grym på att kränga julgrupper och slå in dem i rasande fart! laugh.gif tongue.gif Någonstans i de krokarna stannar min kunskap om blomster affärer... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon