|
Igår fick jag 10 pelargon-sticklingar som såg fina ut. Testade för första gången att sätta i vitmossa. Idag är 4 sticklingar helt gula, och de andra har också något gult blad. Vad har jag gjort för fel? Skall jag plocka upp dem igen, och sätta i såjord eller vatten?
jag sätter i jord. Tycker det blir bättre. Men jag hade nog snabbat på tillfrisknandet genom att sätta dom i vatten. Då ser du om det tar sig, rötter tittar fram.
Har dom fryst? Kan vara en orsak.
Lycka till.
Jag brukar också sätta i jord, men hörde någonstans att höst-sticklingar skall vara svårare att rota. Trodde då att det skulle bli bättre i vitmossa.
Här hos mig, kan de knappast ha frusit, men kanske på vägen hit.
Jag lyder ditt råd. Ger dem en ny snittyta, och sätter i vatten.
Tack för hjälpen.
Margith
05-10-2005, 18:15
Någonstans, någongång, fråga mig alltså inte var eller när  har jag läst om nån som försökte rota pelargoner i vitmossa, med mindre lyckat resultat. De flesta av oss pelargon-tokar rotar i såjord eller brikett, det brukar lyckas bäst. Orotade sticklingar som kommit i brevlådan, brukar jag alltid låta stå i ett vattenglas under lysrörslampa åtminstone ett dygn innan jag rotar dem. Mitt råd blir därför: ta upp dem! Om möjligt klipp ett nytt snitt. Verkar dem hängiga, låt de stå i vatten över natten, annars plantera dem i såjord nu på en gång. Jag tror inte på att de frusit. Bladen blir inte gula när de frusit utan snarare sladdriga och brun-svarta. Lycka till, hoppas att de klarar sig!
lilla mamma
05-10-2005, 18:37
ja mina sticklingar jag köpt och fått de har nästan alla ruttnat eller förtvinat i jord, med värme och lagom ljus
CITAT (Margith @ 05-10-2005, 19:15) Någonstans, någongång, fråga mig alltså inte var eller när :) har jag läst om nån som försökte rota pelargoner i vitmossa, med mindre lyckat resultat. De flesta av oss pelargon-tokar rotar i såjord eller brikett, det brukar lyckas bäst. Orotade sticklingar som kommit i brevlådan, brukar jag alltid låta stå i ett vattenglas under lysrörslampa åtminstone ett dygn innan jag rotar dem. Mitt råd blir därför: ta upp dem! Om möjligt klipp ett nytt snitt. Verkar dem hängiga, låt de stå i vatten över natten, annars plantera dem i såjord nu på en gång. Jag tror inte på att de frusit. Bladen blir inte gula när de frusit utan snarare sladdriga och brun-svarta. Lycka till, hoppas att de klarar sig! Jag har tagit upp dem nu, och plockat bort alla gula blad, och gett dem en ny snittyta. Det blev faktiskt något hyfsat friskt blad kvar på alla sticklingarna. Har ställt dem i vatten i lysrörshyllan. Jag låter dem stå så ett dygn och sätter dem sedan i såjord. De verkar inte hängiga och sladdriga - bara gula blad. Tack för hjälpen. Stämmer det att det är svårare att rota höst-sticklingar???
Höst sticklingar tycker jag om. Svårare tycker jag inte att dom är. Men dom blir snygga plantor till våren.
CITAT (peppci @ 05-10-2005, 20:23) Höst sticklingar tycker jag om. Svårare tycker jag inte att dom är. Men dom blir snygga plantor till våren.  Det låter ju bra. Hoppas att jag klarar av att övervintra dem. Det blir första gången jag försöker.
Margith
05-10-2005, 19:54
[QUOTE=Gertie,05-10-2005, 19: Stämmer det att det är svårare att rota höst-sticklingar???[/QUOTE] Skickat den 05-10-2005, 19:51 -------------------------------------------------------------------------------- Tyvärr är nog din fråga obesvarbar, det beror nog på dig själv, precis som en del föredrar såjord och andra brikett  Själv hör jag till dem som helst köper orotat på hösten, för jag tycker att det är lättare att rota då. Övervintringen är dessutom inga problem, de trivs så bra inomhus, bara de får nog med ljus (du hade ju en lysrörshylla) och som Peppci skrev, det blir snygga plantor till våren
Margith, jag kikade i ditt album. Vilka tjusiga pelargoner du har. Och "Australien Bute" - WOW.
Eva i Skåne
05-10-2005, 22:41
CITAT (Gertie @ 05-10-2005, 21:06) Margith, jag kikade i ditt album. Vilka tjusiga pelargoner du har. Och "Australien Bute" - WOW. Kan bara instämma med Gertie. Vilka skönheter
Flamingon - växtgalning
06-10-2005, 00:43
även jag instämmer med föregående talare. direkta favoriten blev ju cherie maid, och då brukar jag annars inte gilla pelargoner i den stilen.
Håller med övriga om ditt album Margith. Men jag är svag för vilda pellisar. Men har just nu Tom Tit på balkongen som är sååå fin.
Anki på Öland
06-10-2005, 09:07
Jag har rotat i vitmossa - det gick jättebra. Fast jag tyckte det var lite besvärligt när jag skulle kruka dom, rötterna var intrasslade i mossan så det var bara att sätta ner det mesta av mossan i jorden också. Anki
Idag är ännu fler blad gula. Kan någon förstå varför. Jag har aldrig varit med om något liknande. De såg verkligen friska ut när de kom med posten, så det måste väl vara något som har hänt här hos mig?
Flamingon - växtgalning
06-10-2005, 17:38
jag har varit med om när det har varit lite kallt för växterna så kommer reaktionen ungefär nån dag efteråt. när det är riktigt frostskadat så syns ju det direkt men lite kyla dröjer det innan det syns som sagt.
Men kan de klara sig, tror du? Somliga har inget helt friskt blad längre, de är gula i kanten.
Jag tycker att höststicklingar är svårare av den enkla anledningen att det finns mindre ljus. Jag har alla mina pellisar i fönstren utan extra belysning. Ledsna sticklingar kan piggna till av att man ställer dem i ett glas med C-vitaminbruk ett dygn eller så. Man kan också spraya sticklingarna med detta. Har de fått sig en kylknäpp, som jag tycker att det låter som om dina har fått sig Gertie, så kan det vara svårt att klara dem. Kruka direkt i jord och trä över plastpåsar med en massa hål i. Håll jorden lätt fuktig och låt torka ut lite på ytan emellanåt. Ställ så ljust du kan, men inte i solsken och glöm inte att vädra dem - utan påse - några timmar dagligen. Sticklingen kan börja växa och helt plötsligt skjuta nytt även om den tappat alla blad. Mvh Fenja
Tack, Fenja. Jag har redan satt dem i såjord, så jag får väl ge dem en C-vitamindusch. Jag har några minidrivhus, så då får de bo i ett sådant ett tag framöver. Det känns ju som om det skulle finnas lite hopp nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|