Full version: Avenbok
Ann i Göteborg
4m av avenbokshäcken skall ner till 1m istället för nu 2m. Stammarna är 4-7cm i diameter. Vilken månad tar jag fram sågen?
Åsa, mälardalen zon 2
Varför ska du korta ner avenboken så drastiskt???

Beskärningstiden för avenbok är JAS(Juli, augusti, september), enligt nya beskärningsboken. I gamla upplagan så rekommenderades senvinterbeskärning så jag tror inte att den är alltför känslig, men nu är det ju kanske lite sent att hugga in saven kan ju ha börjat stiga.
Ann i Göteborg
Hej Åsa

Jag håller med om att det låter drastiskt, men övriga 60m skall förbli intakta!

Den del jag skall korta kanske stannar på 1,2m för att vara mer precis och ansluter mot den lägre häcken mot gatan till - det "offentliga" rummet av trädgården. Det blir en mjuk halvparabelövergång mellan höjderna (à la berg-o-dalbana) och syrener som nu vuxit sig stora får vara "höjdarna" i den här delen av trädgården istället för häcken.

Gick det att förstå eller har jag krånglat till det ytterligare?
Gossen Ruda
Jag tog ner en del av min häck för 2 veckor sen ungefär en halvmeter. Har gjort det tidigare vid den här tidpunkten och det har gått bra. Den är nog inte så kinkig.

Åke, också Göteborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon