Karin M i zon 5-6
...vad det stod i instruktionsbladet till mina fnsterppnare! Naturligtvis har jag ocks kastat nmnda papper!!! mad.gif
Jag undrar -men jag r ganska sker, vill "bara kolla" rolleyes.gif- om Bayliss MK7 gr att lmna ute under vintern?! Finns det ngon uppe i norr som har erfarenhet av dem? Tacksam fr hjlp, det brjar kyla av ute nu!
Hlsningar Karin M
pollenper
r dte inte bayliss som kallas rollsroyce i willab-katalogen, och dr tror jag dom sger att den kan sitta kvar ute.
jj
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 05-10-2005, 19:36)
Jag undrar -men jag r ganska sker, vill "bara kolla" rolleyes.gif- om Bayliss MK7 gr att lmna ute under vintern?! Finns det ngon uppe i norr som har erfarenhet av dem? Tacksam fr hjlp, det brjar kyla av ute nu!
Hlsningar Karin M

HEJ.

Du har valt en av de dyrare fnsterppnarna som enligt tillverkaren inte behver tas in p vinter! I gteborg klarade de vinter.

I instruktionen str det att den nya pnnaren fr monteringen skal lggas i frysen innan montering ( Vax patronen drar i hoppsig maximalt)
S - 20 grd r inga problem rolleyes.gif

Instruktionen ger ingen min temp ...
Hlsningar
JJ
Karin M i zon 5-6
Tack Pollenper och JJ fr era svar. MK 7 var den enda stngaren jag kunde hitta som klarade av mina vertikala, rel. tunga vxth.fnster. Jag var m.a.o "tvungen" att kpa dem... OCH jag vill INTE att ngon r "vnlig" och talar om var jag skulle ha hittat liknande fr en billigare penning, tack!! sleep.gif (att jag sedan vntade ut Tomten frra ret r en annan sak! biggrin.gif )
Jag la dem i frysen - visst - men det var ju bara ngra minuter och inte s kallt, nd... Jag tnker nrmast p temp. under -20 och under en hel, lng vinter.... Men era svar lugnar mig! Jag gr som jag tnkt och lmnar kvar dem, s fr vi se till vren hur det gtt!
M s gott i hsttider!
Karin
kerstin z5-6
Jag tar aldrig in ngra av mina ppnare -olika fabrikat .. det r helt ondigt , men du fr inte lsa dem ... d gr de dremot snder
fiffigafrun
Kerstin, vad d inte lsa dem? Med sprinten eller vad d? Mkt sn utanp luckan lr det ju bli men d vill dom ju nd inte ppna sig.

Jag har den sorten som Florum slt till sina vxthus Sesam spiro. P deras hemsida str det att de inte behver skruvas ned o tur det fr i fjol gjorde jag det och de var ett jkla jobb att f dit dem igen.
titti49zon6
Mina fr sitta kvar ver vintern....har haft dom s i 5 r
kerstin z5-6
Du fr inte lsa dem med SPRINTEN , nej .. sn gr mindre, fr s lnge det r sn kvar p taket -r det fr kallt fr dem att reagera . men redan i slutet av feb -kan de brja frska lufta -om snn tinat bort ..d fr de inte vara lsta
jj
Vilka ppnare har en sprint fr att lsa luckorna ?
Enda sprinten jag har sett r fr att koppla vaxpatronen s den ppnar fnstret.

JJ
kerstin z5-6
blink.gif oavsett modell -fr du inte stta den i ett sdant lge att den inte kan ppna sig -fr det reglerar du vl med kolven -p de modernare sorterna ..
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon