Karin M i zon 5-6
...vad det stod i instruktionsbladet till mina fönsteröppnare! Naturligtvis har jag också kastat nämnda papper!!! mad.gif
Jag undrar -men jag är ganska säker, vill "bara kolla" rolleyes.gif- om Bayliss MK7 går att lämna ute under vintern?! Finns det någon uppe i norr som har erfarenhet av dem? Tacksam för hjälp, det börjar kyla av ute nu!
Hälsningar Karin M
pollenper
Är dte inte bayliss som kallas rollsroyce i willab-katalogen, och där tror jag dom säger att den kan sitta kvar ute.
jåj
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 05-10-2005, 19:36)
Jag undrar -men jag är ganska säker, vill "bara kolla" rolleyes.gif- om Bayliss MK7 går att lämna ute under vintern?! Finns det någon uppe i norr som har erfarenhet av dem? Tacksam för hjälp, det börjar kyla av ute nu!
Hälsningar Karin M

HEJ.

Du har valt en av de dyrare fönsteröppnarna som enligt tillverkaren inte behöver tas in på vinter! I göteborg klarade de vinter.

I instruktionen står det att den nya öpnnaren för monteringen skal läggas i frysen innan montering ( Vax patronen drar i hoppsig maximalt)
Så - 20 grd är inga problem rolleyes.gif

Instruktionen ger ingen min temp ...
Hälsningar
JÅJ
Karin M i zon 5-6
Tack Pollenper och JåJ för era svar. MK 7 var den enda stängaren jag kunde hitta som klarade av mina vertikala, rel. tunga växth.fönster. Jag var m.a.o "tvungen" att köpa dem... OCH jag vill INTE att någon är "vänlig" och talar om var jag skulle ha hittat liknande för en billigare penning, tack!! sleep.gif (att jag sedan väntade ut Tomten förra året är en annan sak! biggrin.gif )
Jag la dem i frysen - visst - men det var ju bara några minuter och inte såååå kallt, ändå... Jag tänker närmast på temp. under -20 och under en hel, lång vinter.... Men era svar lugnar mig! Jag gör som jag tänkt och lämnar kvar dem, så får vi se till våren hur det gått!
Må så gott i hösttider!
Karin
kerstin z5-6
Jag tar aldrig in några av mina öppnare -olika fabrikat .. det är helt onödigt , men du får inte låsa dem ... då går de däremot sönder
fiffigafrun
Kerstin, vad då inte låsa dem? Med sprinten eller vad då? Mkt snö utanpå luckan lär det ju bli men då vill dom ju ändå inte öppna sig.

Jag har den sorten som Florum sålt till sina växthus Sesam spiro. På deras hemsida står det att de inte behöver skruvas ned o tur det för i fjol gjorde jag det och de var ett jäkla jobb att få dit dem igen.
titti49zon6
Mina får sitta kvar över vintern....har haft dom så i 5 år
kerstin z5-6
Du får inte låsa dem med SPRINTEN , nej .. snö gör mindre, för så länge det är snö kvar på taket -är det för kallt för dem att reagera . men redan i slutet av feb -kan de börja försöka lufta -om snön tinat bort ..då får de inte vara låsta
jåj
Vilka öppnare har en sprint för att låsa luckorna ?
Enda sprinten jag har sett är för att koppla vaxpatronen så den öppnar fönstret.

JÅJ
kerstin z5-6
blink.gif oavsett modell -får du inte sätta den i ett sådant läge att den inte kan öppna sig -för det reglerar du väl med kolven -på de modernare sorterna ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon