Full version: Junkus effusus
liv
Köpte en planta på Ikea . Tyckte den såg rolig ut. .Men den tycker tydligen inte det är så roligt hemma hos mig. För den gulnar öch ser allmän bedrövad ut.
Är det nån som vet hur man behandlar denna växt för att få den glad och pigg rolleyes.gif
pejori
jag har testat den...den dog.... sad.gif sad.gif
fick den vatten dog den...fick den mindre vatten dog den också...köpte flera på ikea...men jag lyckades aldrig med dom sad.gif sad.gif
Flamingon - växtgalning
kände igen namnet men vart tvungen att googla lite. hade en sådan som gick bra ett tag, vattnade i krukan så det rann och alltid stod lite vatten i fatet, sedan så sprutade jag vatten med blomspruta varje dag på sommaren. dog tyvärr när jag en period helt glömde bort att vattna så noga. men man måste vattna rätt noga. tror grejen är att det måste vara en jämn vattning.

om jag skulle köpa en ny skulle jag testa att ha den på toaletten där jag har ett fönster, toaletten brukar vara lite svalare (iaf i lägenheter) samt så får den ju rätt hög luftfuktighet.
eller plantera den i någon glaskupa eller liknande? huh.gif smile.gif
norpydorp
jag hittar ingen bild när jag söker..men om den ser ut som
en gräslök (utan blommor) med krulliga blad så är det en sumpväxt och vill stå i vatten!!
Mina som jag hade dog rätt fort dom med........
iscah
har samma erfaraneheter här. hade en som tvärdog. den vissnade om den inte fick vatten och vissnade när den fick vatten. en tog jag livet av genom att vattna för lite. och nästa försök stod i vatten men kolade rätt snabbt ändå.

verkar vara en kinkig växt det där.
stennie
Här kan man läsa....tydligen vill den ha sur jord... smile.gif

Info.
Biggan_
Det är en dammväxt ju! Jag har en sådan i min dammkant, planterad för 5-6 år sedan. Den är rätt ful efter vintern med mycket torrt och risigt att klippa bort. Den tar sej sedan över sommaren och är som finast på hösten. Tror inte att det är en växt som trivs inne.
liv
Men kan man ha den ute ???? Tål den frost .

Min dör nog snart med , ser lite tråkig ut . Den var lite kul tycker jag .

År det nån som har tips om nån liknande , mer lättskött sort ...??????
Biggan_
Här nere i Skåne går det bra i allafall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon