Helen B
Jag tror att jag blir tokig snart....I våras böt vi till en ny dator. Jippi tänkte jag: nu slipper man oväsendet från fläkten på datan. Gissa om jag bedrog mig. Fläkten väsnas 100ggr mer nu än förr. Ibland låter det som en flygplan ska starta mad.gif
Ska inte nya datorer låta minimalt? Vi har en HP compaq. Den låter så högt ibland att man hör den ner till vardagsrummet när vi tittar på tv.
Någon som har samma problem?Tror ni att det är fel på just denna eller ska man stå ut till nästa byte?
Tacksam att höra synpunkter wub.gif
*Felix matte*
Något måste vara fel... så högt har jag aldrig hört nån fläkt låta att det stör tevetittandet.
Har du öppnat burken och sett om där finns mycket damm? i min förrförra lät fläkten ganska mycket och en dag började det ryka... det fanns mycket damm i fläkten och den hade slutat snurra.

Vi har två nyköpta datorer och burken står på bordet... man hör knappt fläkten.
pisanggoreng
Om datorn står lite snett kan det ibland låta mer än annars, men det du beskriver låter ju inte friskt. Är datorn från i våras så kan du ju bara kontakta butiken- garantin lär gälla minst ett år.
Helen B
Den har låtit så här från första stund. Problemet är att min man tycker inte att det är ett problem. Gissa varför? Han hör dåligt på ena örat . Jag som är så okunnig vad gäller datorer vågar inte öppna och kolla, man kanske ska lämna in den helt enkelt. Någon sade att det beror på att den inte ligger utan "hänger" på sidan av skrivbordet. Men det kan väl inte stämma. Mina föräldrar har ochså hängande dator och den låter ingenting....hm...
Fialotta
CITAT (Helen B @ 06-10-2005, 09:35)
Den har låtit så här från första stund. Problemet är att min man tycker inte att det är ett problem. Gissa varför? Han hör dåligt på ena örat . Jag som är så okunnig vad gäller datorer vågar inte öppna och kolla, man kanske ska lämna in den helt enkelt. Någon sade att det beror på att den inte ligger utan "hänger" på sidan av skrivbordet. Men det kan väl inte stämma. Mina föräldrar har ochså hängande dator och den låter ingenting....hm...

Tycker det låter konstigt...men hörs knappt alls smile.gif
Rossi
Vår hänger också och den låter inte så mycket. Förutom när den jobbar väldigt mycket - då kan den tillfälligt gå upp i varv och väsnas en hel del.

Olika fabrikat/sorter väsnas olika mycket. Man kan köpa datorer som är gjorda för att låta så lite som möjligt.

Annars kan man köpa isoleringskåpor och sätta in datorn i så att de hörs ännu mindre.
*Felix matte*

Aj då, så den har låtit från början... lämna in den så får du den reparerad eller fläkten utbytt.
Helen B
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 09:38)

Aj då, så den har låtit från början... lämna in den så får du den reparerad eller fläkten utbytt.

Ja, nu ska jag fixa det. Har tillräckligt med argument att visa min man smile.gif
Datorn är köpt via hans jobb, så det är ju inte så lätt för mig att lämna in den själv. Men som sagt; nu vet jag i alla fall att det inte är normalt att datorer från 2005 låter som värsta flygplansmotorn.
Tackar och bockar för hjälpen wub.gif
Hannele
CITAT (Helen B @ 06-10-2005, 09:26)
I våras böt vi till en ny dator.

Synd att ni inte skaffade bärbart, tar ingen plats, helt tyst.
Jag har cd-brännare, stor hårddisk, allt i det lilla.
Jag fick hel bokhylla över till trädgårdsböcker. laugh.gif

*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 06-10-2005, 10:08)
I våras böt vi till en ny dator.

Synd att ni inte skaffade bärbart, tar ingen plats, helt tyst.
Jag har cd-brännare, stor hårddisk, allt i det lilla.
Jag fick hel bokhylla över till trädgårdsböcker. laugh.gif

Hur hiskeligt stor dator hade du... som fick en hel bokhylla över ohmy.gif laugh.gif

Mitt bord är 45 x 65 cm..jag har 200gb hårddisk, cd-och dvdbrännare plus att på bordet ryms lite gottigott och telefon tongue.gif
pisanggoreng
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 10:44)
Hur hiskeligt stor dator hade du... som fick en hel bokhylla över ohmy.gif laugh.gif

Det kan man undra!

Jag har tidigare haft bärbar, men bytade för inte längesedan till en stationär På skrivbordet har jag bara en platt (19") skärm och tangentbord och mus. Datorn står under bordet och trycker.

Sen är det ju självklart att man får betydligt mer för pengarna om man köper en stationär.
*Felix matte*
CITAT (pisanggoreng @ 06-10-2005, 10:46)

Det kan man undra!

Jag har tidigare haft bärbar, men bytade för inte längesedan till en stationär På skrivbordet har jag bara en platt (19") skärm och tangentbord och mus. Datorn står under bordet och trycker.

Sen är det ju självklart att man får betydligt mer för pengarna om man köper en stationär.

Jag har också platt skärm (nedsänkt... det har maken fixat) och datorn skulle ha god plats under bordet men för mig är det bekvämare att använda cd och dvd om den finns i "ögonhöjd"
Hannele
Mitt bord är 45 x 65 cm..jag har 200gb hårddisk, cd-och dvdbrännare plus att på bordet ryms lite gottigott och telefon tongue.gif

Men inget tangentbord?? blink.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 06-10-2005, 11:21)
Mitt bord är 45 x 65 cm..jag har 200gb hårddisk, cd-och dvdbrännare plus att på bordet ryms lite gottigott och telefon   tongue.gif

Men inget tangentbord?? blink.gif

Hokus pokus...... där fanns det tongue.gif

Visst är det behändigt med bärbar men för mig är sådan alldeles för liten att hantera.
Carex
Ibland kan det vara så att fläkten håller på att ge upp, och ger den upp totalt ska man inte ha på datorn, för då kan den överhettas!
Om det låter ibland kan den ligga emot något (brukade ge min förra en liten smäll när den blev för högljudd, men det är inget att rekommendera)
Jag har en extern hårddisk som står på skrivbordet, en silvrig låda som ser väldigt futuristisk ut;)
Men håll koll på era fläktar, det är oftast de som ger upp först.
Anki på Öland
Jag tror att jag blir tokig snart....I våras böt vi till en ny dator. Jippi tänkte jag: nu slipper man oväsendet från fläkten på datan. Gissa om jag bedrog mig. Fläkten väsnas 100ggr mer nu än förr. Ibland låter det som en flygplan ska starta mad.gif
Ska inte nya datorer låta minimalt? Vi har en HP compaq. Den låter så högt ibland att man hör den ner till vardagsrummet när vi tittar på tv.
Någon som har samma problem?Tror ni att det är fel på just denna eller ska man stå ut till nästa byte?
Tacksam att höra synpunkter wub.gif

Vi har en ganska ny HP Compaq på jobbet och jag har också ibland funderat på om det står en helikopter på kontoret.....
Kanske den modeller är ovanligt högljudd..............
Anki
Pirum
Min dator låter ibland, då är det en kabel som sugits in mot fläkten. Jag borde väl tejpa fast dem antar jag.
MrNorth
Märkesdatorerna brukar idag vara ganska tysta pga den design man använder i lådorna, större fläktar, lägre varv. Nåt som brukar låta som f-n är fläkten till grafikkortet. Den kan det vara värt att kolla, det går utmärkt att koppla bort den en kortare stund (om man kan dra ut den lilla kontakten) och kolla om det är den som väsnas.

Man skall inte acceptera nåt annat än ett svagt susande, allt annat tycker jag iaf är väldigt störande.

/Henrik - som skall köpa en Dell, alltid tyst
Sirpa
CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2005, 20:28)
Vi har en ganska ny HP Compaq på jobbet och jag har också ibland funderat på om det står en helikopter på kontoret..... Kanske den modeller är ovanligt högljudd..............Anki

Det finns normer på hur mycket en kontorsdator får låta.
Dvs de får susa lite svagt rolleyes.gif

Fläkten till grafikkortet ska inte låta då har ju lagren gått laugh.gif

/Sirpa som har en alltid tyst Asus wub.gif
Helen B
Halloj igen,
Jag måste bara få berätta om min "flygplansmotor- till-dator".
För några veckor sedan ringde jag till Hp och de kom inom ett par dagar. Böt ut båda fläktarna och nu låter datorn helt normalt. Det är en fröjd. Nu hör man vad de säger på tvn i vardagsrummet när datan är på. smile.gif
Varför ska det ta en sådan tid att ringa ett enkelt samtal och problemet är fixat på nolltid wacko.gif Jag tror nog att det kan bero på att jag trodde att jag var överkänslig mot ljud.
Nåja, härligt med tyst dator.
Lady Hamilton
Grattis! Synd bara att du väntade så länge.....................
När du hade det som "värst", följde jag tråden men "sa" inget..... wub.gif
Jag hade själv ett "rea" plan till dator men det var en snäll grannpojke som byggt i hop den så jag ville inte klaga..............
Nu för ca 1 vecka sedan har jag en NY dator som knappt hörs smile.gif
Vilken fröjd! Nu kan jag ha på datorn hela dagen ytan att få huvudvärk!
krellus
okej, lite blandat från mig...

1) Någon skrev att man får mer för en stationär.
DET var verkligen sant för några år sedan men faktum är ju att dagens bärbara burkar blir bättre och bättre och gapet mellan bärbara och stationära minskar.
Prioriterar du en riktigt bra speldator så ska du såklart välja den stationära.

Fördelen med den bärbara är ju att den tar mindre plats och att du blir flexibel.

2) Fläktar som låter. Har själv en Bärbar Packard Bell och den låter som tusan. Bara att inse att en del fläktar låter mer än andra.
Jonte_rm
Bara att inse att det är macintosh man ska ha om man inte kan stå ut med lite ljud från datorn smile.gif

mvh // Johannes
Rossi
Min gamla (som inte var så gammal egentligen) dator på jobbet kraschade för ett tag sedan. Den var så tyst och beskedlig så. Jag fick en splitterny dator och j*drar vad fläkten låter på den. Precis som du säger så låter det ibland som om ett flygplan skulle starta. Man riktigt hör hur den tar i och så ökar den och ökar och snart lyfter vi! smile.gif

Jag tror inte att det är något fel på den. Det är väl bara så att olika modeller låter olika mycket. Jag som är väldigt ljudkänslig hittade en gammal isoleringsbox på jobbet så jag har stoppat in datorn i den. Nu hör jag inte det höga allmänna surret som den alltid har utan bara när den ska lyfta! smile.gif
Helen B
CITAT (Jonte_rm @ 20-02-2006, 12:39)
inte kan stå ut med lite ljud från datorn smile.gif

mvh // Johannes

Nu var det inte "lite" ljud från datorn tongue.gif Killen på supporten tyckte att det lät fruktansvärt högt när jag satt vid datorn och han i telefonen. Han undrade däremot varför jag inte hade ringt tidigare och hur vi stod ut .
rolleyes.gif
Ja ja nu njuter jag och barnen iallafall..mannen min hör ju som sagt inte lika bra som vi andra, men jag tror nog att han uppskattar det nya ljudet. smile.gif

Rossi: Det kan ju vara samma fel som på vår dator. Från början så har den låtit så mycket. Tekninkern sade att det är inte normalt, fläkten var nog trasig från början.
Rossi
CITAT (Helen B @ 20-02-2006, 12:50)
Rossi: Det kan ju vara samma fel som på vår dator. Från början så har den låtit så mycket. Tekninkern sade att det är inte normalt, fläkten var nog trasig från början.

Datorn på jobbet väsnas inte så mycket alltid utan kanske två gånger per dag. Fast normal-ljudet på den är högre än på den jag hade förut och högre än den hemma. Men det känns som om det är modellen som helt enkelt är sådan. Jag ska kolla vilken modell jag har på jobbet. (Är hemma och är sjuk.) Här hemma har vi en Dell och den är som sagt bra.
Helen B
CITAT (Rossi @ 20-02-2006, 12:56)
Datorn på jobbet väsnas inte så mycket alltid utan kanske två gånger per dag. Fast normal-ljudet på den är högre än på den jag hade förut och högre än den hemma. Men det känns som om det är modellen som helt enkelt är sådan. Jag ska kolla vilken modell jag har på jobbet. (Är hemma och är sjuk.) Här hemma har vi en Dell och den är som sagt bra.

Ok, vår dator var på flyguppdrag hela dagarna.

Krya på dig!!
Alexander-VG-zon3
jag har inge fläkt på min data . min här helt öppen ingetg lock på sidan .
för en gång så skulle jag öppan datornn å städa eller kkolla en sak kommer inte ihåg men så ställde jag locket med fläkten mottväggen vid skirvbordet där var ju ett litemellan rum . men sen råkade jag skaka bordet så fläkten med locket fllö ner på golvet .så det gnitrade å hadde sig å flö en massa blå saker över skrivbordet . fast har man det öppet så tar man musen eller handen för nära som får man en jätte stöt men man lär sig . sen även så kan man blåsa veck dam å sånt när man ser det smile.gif smile.gif tongue.gif tongue.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Det låter livs farligt flaxx!
sad.gif Så kan du INTE ha det.............
Det måste du fixa omgående!!!
(Min tysta dator är av märket Dell)
Biggan_
CITAT (flaxss @ 20-02-2006, 13:42)
jag har inge fläkt på min data . min här helt öppen ingetg lock på sidan .
för en gång så skulle jag öppan datornn å städa eller kkolla en sak kommer inte ihåg men så ställde jag locket med fläkten mottväggen vid skirvbordet där var ju ett litemellan rum . men sen råkade jag skaka bordet så fläkten med locket fllö ner på golvet .så det gnitrade å hadde sig å flö en massa blå saker över skrivbordet . fast har man det öppet så tar man musen eller handen för nära som får man en jätte stöt men man lär sig . sen även så kan man blåsa veck dam å sånt när man ser det smile.gif smile.gif tongue.gif tongue.gif

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yenny
CITAT (flaxss @ 20-02-2006, 13:42)
fast har man det öppet så tar man musen eller handen för nära som får man en jätte stöt men man lär sig .

Bortsett ifrån att du kan göra dej ordentligt illa så kan du även förstöra hela datorn om det kommer stötar.
Sommartorparn
Väsnande dator kan bero på att någon har glömt ta ut sin cd skiva ur facket. biggrin.gif
Kalle Mandelstam
Jag tycker att moderna datorer kan väsnas bra mycket mer än lite äldre, på grund av att de har fler fläktar. Själv har jag 3 fläktar som tuggar på, på min gamla var det bara en.

Ju snabbare processorerna blir desto känsligare blir de för för höga temperaturer, så fläktar är viktigt, men ack så störande...

Jag har en kompis som tröttnade på det där och skaffade (byggde) vattenkylning till sin processor, och det funkade fin fint.. Tills en dag då impellern till vattenpumpen blev lite knäpp. Nu låter den som en hel skördetröska och han vågar inte byta pumpen av rädsla för att få vatten i datorn.. smile.gif hehe.. skadeglädje är den bästa glädjen tongue.gif

mvh

Kalle
LadyG
Sätt i en Papst-fläkt, 80mm är lagom. Den är mycket tyst, bara 12dB faktiskt, och den skyfflar 32,9 32.9 m³/t vilket beror på att den är glidlagrad och inte kullagrad. Iofs har glidlagrad något kortare livslängd men å andra sidan skyfflar den mer luft i förhållande till ljudnivån, så jag vet vad jag skulle välja. Strax över en hundralapp kostar den på InWarehouse, 103:- för att vara exakt.

Vill man ha något ÄNNU tystare monterar man in en heatsink för runt 300 som avleder värmen.

Fast köper man billighetsmaskiner på ställen som Siba t ex så får man vad man betalar för s a s. Tyvärr tjänar de fett på att lura folk att köpa billighetsdatorer som oftast bara är skräp, och de kommer undan med det.
Rossi
Är tillbaka på jobbet nu och kan konstatera att jag har en HP compaq som ibland tror att den är ett flygplan.
LadyG
Slitna, skadade eller gamla fläktar skyfflar mindre luft per rotation än nya och måste således rotera mer för att flytta samma mängd luft som förr. Snabbare rotation skapar med oljud. Även dammiga fläktblad kan skapa oljud.

Med tanke på att en fläkt beräknas ha en livslängd (meantime before failiure) på strax över 18 månader i bästa fall kanske det är dags att se till att den byts?
Bee
CITAT (LadyG @ 21-02-2006, 12:20)
Med tanke på att en fläkt beräknas ha en livslängd (meantime before failiure) på strax över 18 månader i bästa fall kanske det är dags att se till att den byts?

Aha! Så det är därför min Dell börjar höras lite mer än när den var ny i okt 2004. Undrar varför det inte står ngt om det i användarhandboken. Jag har i alla fall inte hittat ngt om det. Hur kan en detalj ha 18 månaders livslängd när garantin är 2 år?

Å andra sidan låter det värre när dvd:n är igång. Det viner om den när den jobbar, särskilt när man bränner.
LadyG
De hoppas att folk inte orkar be dem byta fläkt, det tjänar de på. smile.gif

Fast läser man om t ex kullagerfläktar (som klarar sig lite längre än glidlagrade) så beräknas deras livslängd till max 18 månader. Glidlagrade, som är lite dyrare och tystare, slits fortare och beräknas bara hålla i 12 månader.

Visst känner man sig lite lurad, men bara tills man hittat garantisedeln. För garantin gäller hela maskinen oavsett livslängden på de enskilda delarna smile.gif
krellus
CITAT (Jonte_rm @ 20-02-2006, 12:39)
Bara att inse att det är macintosh man ska ha om man inte kan stå ut med lite ljud från datorn smile.gif

mvh // Johannes

Macintosh? Nä, nu ska vi inte bli desperata!!! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon