Full version: Blir katt-tokig!
Kakaduan
Har precis fått min gamla rabatt "renoverad". Ny jord, torv och gödsel har vi fräst ner, blommorna är delade och omplanterade och rabatten har fått en kant - jättefint!

Kvarterets alla katter tycks därmed ha fått en ny bajslåda och jag blir galen! Har ingen lust att köpa medel eller täcka över eller lägga pengar och energi på staket, etc! Aaaarrrgggg!!!

Känner mig verkligen helt rättslös vad gäller min egen tomt.

mad.gif
Kakaduan
amaira
Vet vad du menar.
Man är ju rättslös när det gäller andras katter, och kattansvar... sad.gif
Monica M zon 4
Jag gillar heller inte att grannens katter använder mina land som toa. Tycker det är jätteäckligt. Några få tar ansvar för sina katter men de allra flesta kattägare bryr sig inte ett dyft.

Antingen får du hägna in tomten med ett tätt staket eller strö ut avskräckande medel i landen.
160kvm stort hus
Hej!
Jag tycker oxå att det är idiotiskt att man inte har nått större ansvar för sin katt.

Tänk om jag bara skulle släppa min hund lös när jag kände för det?
*morr*

Alternativet är ju att beväpna dig med en hink iskallt vatten eller en vattenslang.
"dränk" sedan kissen när den närmar sig.
Katter är hyfsat smarta och brukar veta vilken tomt man ska hålla sig ifrån eller inte.

Mvh G
Kakaduan
Ja, men jag VILL ju inte behöva kosta på skräm-medel, staket och liknande för någon annans husdjur! De betalar ju inget för mitt!!!

Vi har en påse äpplen på verandan och min sambo kastar dem efter katterna han ser. Förhoppningsvis lär de sig att det inte är roligt hos oss, men vi är ju inte hemma på dagarna och man ser att det är då de är där.

Det är så FRUKTANSVÄRT äckligt!

Kakaduan
*Felix matte*
CITAT (Kakaduan @ 06-10-2005, 10:11)
Har precis fått min gamla rabatt "renoverad". Ny jord, torv och gödsel har vi fräst ner, blommorna är delade och omplanterade och rabatten har fått en kant - jättefint!

Kvarterets alla katter tycks därmed ha fått en ny bajslåda och jag blir galen! Har ingen lust att köpa medel eller täcka över eller lägga pengar och energi på staket, etc! Aaaarrrgggg!!!

Känner mig verkligen helt rättslös vad gäller min egen tomt.

mad.gif
Kakaduan

Testa att strö kaffesum på rabatten...vi gjorde så och katterna höll sig borta... till o med på vintern duger det att strö ut sumpen på snön om man inte vill ha dem på altaner och balkonger.
Monica M zon 4
Kasta äpplen och spruta vatten på katten är förmodligen effektivt. Men om man jobbar och är borta 9-10 timmar per dag hinner katten stöka till rätt mycket ändå. Å dom är så smarta att dom lär sig att hålla sig borta när man är hemma.
Snöflinga
Eller stick ner korta, smala pinnar ganska tätt i jorden. Så gjorde jag i våras, innan sådden kommit opp och det funkade över förväntan smile.gif Plockade en del i skogen och en del tillverkade jag själv, genom att knipsa av en förvuxen kornell i lagoma bitar rolleyes.gif
Rossi
Jo tack, jag förstår vad du menar! När vi byggde vårt hus på den dåvarande åkern så fanns det ju mycket öppen plats i rabatterna som vi anlade. Och eftersom vi bor på landet så fanns det mycket katter i närheten. En av grannarna hade 25-30 stycken!!!! Ni kan ju gissa var de var! mad.gif Inte kul alls! Och vi har en stor tomt - det går inte att ha pinnar nerstuckna överallt etc.
Farbror Blå
Har kisse själv och en gång råkat ut för att en liten flicka kom över tillo mej trdgården och ilsket uppgav : isse ajsa anlåda!

Efter två omfrågningar insåg jag att min söta katt Hampus (numer i katthimlen) hade gått över till barnen, eftersom han älskade barn, på skolgården lekt lite med dom och sedan satt sej i sandlådan med dom och bajsat.
unsure.gif unsure.gif
En pinsam husse kom och grävde bort.

Min lilla kisse Mysli har inte det problemet, eftersom hon dessutom skyr barn..

Däremot så har vi i huset just nu tre honkatter, varav två som då och ¨å löper.. detta drar till sej en mänbgd katthannar.. Man kunde inte tro hur många katter det bodde i området...
De sitter utanför och väntar, slåss med varandra och honorna och har en tendens att kissa need bilar, knutar och buskar.

Jag börjar få förståelse för dem som har kattproblem.... sad.gif
Inga från Närke
Vår granne har ju blivit med katt som ni kan se i mitt album. Elvis. Han började försiktigt gå upp på vår altan men vi skärmde och vi sprutade vatten när vi var hemma så till slut vågade han inte.
Sedan var vårt lilla barnbarn här och då kom han som ett skott till henne eftersom de inte var hemma. De har en pojke på drygt 1 år så han saknade väl honom. De lekte så fint och givetvis var de på altanen och jag hade inte hjärta att mota bort honom, men det får jag ångra nu. Nu kommer han titt som tätt.

Det är ju bekvämt att ha katt eftersom man öppnar dörren på morgonen och släpper ut den sedan behöver men ju inte ta in honom förän på kvällen.
Jag tycker det är ett ofog att inte ta mera hand om djur man skaffar. Har pratat med dem att de ska se till att ta in honom, för en kväll kom det en annan granne, en ung flicka vid ca 22,00 och ringde på hos oss och frågade om det var vår kattunge eftersom den var på vår tomt och de tyckte vi skulle ta in den för en sådan liten katt ska inte vara ute så här sent. Berättade var han bodde och jag hoppas att de ringde på där.
Då blev jag rasande för vi hade precis lagt oss. Fick till svar "Jasså det var ju synd att de störde er" sedan är det som vanligt igen. Men de har bott på landet tidigare och har de vanorna med sig.

Ett plus är ju att de fångar möss som vi har en del av.
marigt
För ett par år sedan skulle det komma några "gubbar" och laga något i lgh, jag bor i hyresrätt, när jag sen kom hem visade det sig att en katt hade blivit instängd, Gissa vad jag svor mad.gif jag ringde dessa stackars "gubbar" och skällde för vad denna lilla rädda katt hade ställt till.

Ibland ska man lugna ner sig innan man säger nåt sleep.gif
Ingen hade varit hos mig den dagen, de skulle komma dan efter huh.gif ohmy.gif
Vem hade haft dörren öppen och låst sist wink.gif JAG.
Skäms fortfarande när jag tänker på det.
Malvia
Har skrivit om detta i en annan tråd.( I vintras-våras?)
När vi hade gjort om en rabatt så tackade våra katter för det.
Då tog jag kompostgaller och satte som staket runt om ^ vinklat mot mitten.
När bommorna växte tog jag bort gallren och stack ned grillpinnar mellan växterna ganska tätt. Det hjälpte.

Nu är rabatten uppvuxen och inte mycket jord kvar att krafsa i.
titti49zon6
Även jag har problem med grannens katt. Den gräver om bland sådder och kissar o bajsar både i rabatter och barnbarnens sandlåda.
mad.gif mad.gif mad.gif
Har sagt till dem att hålla reda på katten,men dom bryr sig inte.
Grannens halvvuxna dotter erbjöd mig 200 kronor om jag avlivade katten - hon var tydligen less på den också. Jag svarade henne att jag inte avlivar andras djur - det får dom göra själva. wink.gif
Däremot tycker jag att dom skall respektera sina grannar och hålla reda på sin katt, den springer omkring dygnet runt utan tillsyn.
Varför skall man ha djur om man inte bryr sig om dem. Grannen har även en hund som står och skäller dygnet runt, det är inte heller så trevligt sad.gif sad.gif sad.gif
Kakaduan
Tack för alla tips och råd! Det verkar som om många tycker att det här är ett problem.

Dock vill jag kommentera lite hur jag känner...

Det som irriterar mig är att det är JAG som alls ska skaffa staket, strö ut saker som katterna inte gillar lukten på, täcka över, sticka ner pinnar, etc, etc - inte kattägaren!!!!!!

Det är som om mitt hemlarm stod och skrek dygnet runt och mina grannar skulle få ringa efter (och betala för) reparatör. BARA när det gäller just katter flyttas ansvaret för åtgärder av någon obegriplig anledning över till den som drabbas. Det är DET som stör mig!

Kakaduan
Gossen Ruda
Nuvarande lagstiftning och domstolsprejudikat säger tyvärr att det är den drabbade som skall skydda sig, men om jag inte har fattat helt fel så är en översyn av lagen på gång och ev skall katt jämställas med hund. Fast när detta sker vet ingen. Jag har också fått sätta nät runt potatislandet. sad.gif mad.gif
Linda_A
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2005, 15:24)
Nuvarande lagstiftning och domstolsprejudikat säger tyvärr att det är den drabbade som skall skydda sig, men om jag inte har fattat helt fel så är en översyn av lagen på gång och ev skall katt jämställas med hund. Fast när detta sker vet ingen. Jag har också fått sätta nät runt potatislandet. sad.gif mad.gif

Inte en dag försent i sånt fall.

Har man skaffat sig djur så har man skaffat sig ansvar så enkelt är det. Oavsett vad djuret/djuren gör.
Lars-Olof Arvids
När jag hade gjort nya såytor i min äng i våras var min hyresvärds katter där och grävde. För att hålla dem borta från de nysådda ytorna lade jag hönsnät över dem, vilket förstås kostade några hundralappar. Jag har dock haft mer problem med hennes lösspringande hund - tänk om hon hade kunnat hålla löftet från förra året att den lilla valpen inte skulle få springa uppför min trappa! I sommar har jag inte vågat ha dörren öppen när jag inte har varit precis i närheten. Dessutom håller hunden effektivt det vilda borta, vilket inte är så roligt för en naturintresserad. Något har han dock lugnat sig - han följer t ex inte längre efter när jag ska gå eller cykla hemifrån. Visst är hundar och katter fina, men som Linda skriver måste man alltid ta ansvar när man har ett djur.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon