|
Nå;inte för mig men jag känner flera muslimer. Under den första dagen på Ramadan hälsade jag på en kvinna som är muslim och hon bjöd mig på världens godaste mat;då solen hade gått ner Mina muslimska vänner är så enormt gästvänliga och kärleksfulla;de har blivit som en ny familj för mig
*Felix matte*
06-10-2005, 10:59
Min syster fick krypa ner på bilgolvet och dricka vatten i smyg... annars riskerade hon att bli stenad. Detta var när de bodde i Saudiarabien. Hon har inga goda minnen från Ramadan.
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 11:59) Min syster fick krypa ner på bilgolvet och dricka vatten i smyg... annars riskerade hon att bli stenad. Detta var när de bodde i Saudiarabien. Hon har inga goda minnen från Ramadan. Påtvingade dom svenskar till sin religion?
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 11:59) Min syster fick krypa ner på bilgolvet och dricka vatten i smyg... annars riskerade hon att bli stenad. Detta var när de bodde i Saudiarabien. Hon har inga goda minnen från Ramadan. Är hon gift med en arab och har blivit muslim?
*Felix matte*
06-10-2005, 11:13
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 12:06) CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 11:59) Min syster fick krypa ner på bilgolvet och dricka vatten i smyg... annars riskerade hon att bli stenad. Detta var när de bodde i Saudiarabien. Hon har inga goda minnen från Ramadan. Påtvingade dom svenskar till sin religion?  Såtillvida att hon var tvungen att alltid bära hellångt, långärmat, höghalsat samt att aldrig någonsin hålla sin make i hand så någon såg det. Ett Finskt läkarpar höll på att stenas ihjäl för att de utan att tänka på det... höll varann i hand när de gick ute på stan. Likadant var syrran m.fam illa ute när de stod i havet och kramade om varann... då kom två fåraherdar springandes med påkar i hand... tack o lov så hann de få med barnen och låsa in sig i bilen och köra därifrån. Otäck upplevelse var det för dem. Nu är det säkert inte lika strängt överallt.
Linda_A
06-10-2005, 11:15
Troligen var/är det väl så att under ramadan ska alla i landet följa dem reglerna efter som att de styrs efter muslimska lagar.
Allt stannar ju upp vid ramadan. Precis som en del muslimska länder säger att alla kvinnor i landet ska ha på sig slöja.
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 12:13) CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 12:06) CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 11:59) Min syster fick krypa ner på bilgolvet och dricka vatten i smyg... annars riskerade hon att bli stenad. Detta var när de bodde i Saudiarabien. Hon har inga goda minnen från Ramadan. Påtvingade dom svenskar till sin religion?  Såtillvida att hon var tvungen att alltid bära hellångt, långärmat, höghalsat samt att aldrig någonsin hålla sin make i hand så någon såg det. Ett Finskt läkarpar höll på att stenas ihjäl för att de utan att tänka på det... höll varann i hand när de gick ute på stan. Likadant var syrran m.fam illa ute när de stod i havet och kramade om varann... då kom två fåraherdar springandes med påkar i hand... tack o lov så hann de få med barnen och låsa in sig i bilen och köra därifrån. Otäck upplevelse var det för dem. Nu är det säkert inte lika strängt överallt.  Sen kommer en del och påstår att svenskar är rasister  Tänk om vi svenskar skulle förbjuda slöjor på muslimska kvinnor, vilket jädra ramaskri det skulle bli då, okay om man tar seden dit man kommer. Åker man till ett muslimskt land så kan det väl va´okay att följa deras regler om slöja och känsloyttringar mot det motsatta könet, men då ska det banna mig även va´så åt andra hållet också, varför tar man sig till sverige istället för till närmsta muslimska fredliga land? Om dom tog seden dit dom kom så skulle det juh va´en sak, men det är det så få av dom som gör, inte fasen tar jag mig till ett muslimskt land om det skulle bli krig i sverige, jag tar mig juh till närmsta liknande land jag kan komma.
Björken
06-10-2005, 11:28
Tack Reserv jag kunde inte sagt det bättre själv.
*Felix matte*
06-10-2005, 11:31
Nu var det inte så jag avsåg att inlägget skulle uppfattas. Jag tycker det är bra att vårt land är liberalare i synsättet och inte tvingar folk att vara än si än så.
kristerh
06-10-2005, 11:37
Jag har ett par muslimer på jobbet o dom bryr sig inte om ramadan dessutom äter de griskött o dricker alkohol krister
Jag tänker börja använda långa klänningar och kjolar och en slöja på huvudet men den knyter jag bak i nacken;jag tycker att det är sååå vackert Jag vill vara en gumma  Nå;detta har inget att göra med Ramadan.
CITAT (kristerh @ 06-10-2005, 12:37) Jag har ett par muslimer på jobbet o dom bryr sig inte om ramadan dessutom äter de griskött o dricker alkohol krister Det är just det jag kalla för att ta seden dit man kommer, dom vill verkligen smälta in och bli som vi svenskar, heder åt såna muslimer och liknande invandrare. Jag känner också många invandrare som tagit seden dit dom kommit, dom har inte annat än förakt för sina landsmän som håller fast vid dom gamla värderingarna. Som dom själva säger, - vill vi bli accepterade av svenskarna så måste vi juh först kunna visa att vi accepterar dom.
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 12:43) CITAT (kristerh @ 06-10-2005, 12:37) Jag har ett par muslimer på jobbet o dom bryr sig inte om ramadan dessutom äter de griskött o dricker alkohol  :lol: krister Det är just det jag kalla för att ta seden dit man kommer, dom vill verkligen smälta in och bli som vi svenskar, heder åt såna muslimer och liknande invandrare. Jag känner också många invandrare som tagit seden dit dom kommit, dom har inte annat än förakt för sina landsmän som håller fast vid dom gamla värderingarna. Som dom själva säger, - vill vi bli accepterade av svenskarna så måste vi juh först kunna visa att vi accepterar dom. Så fruktansvärt om det så vore att man måste dricka alcohol och äta griskött för att bli accepterat i Sverige för en muslim
*Felix matte*
06-10-2005, 11:47
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 12:43) CITAT (kristerh @ 06-10-2005, 12:37) Jag har ett par muslimer på jobbet o dom bryr sig inte om ramadan dessutom äter de griskött o dricker alkohol krister Det är just det jag kalla för att ta seden dit man kommer, dom vill verkligen smälta in och bli som vi svenskar, heder åt såna muslimer och liknande invandrare. Jag känner också många invandrare som tagit seden dit dom kommit, dom har inte annat än förakt för sina landsmän som håller fast vid dom gamla värderingarna. Som dom själva säger, - vill vi bli accepterade av svenskarna så måste vi juh först kunna visa att vi accepterar dom. Det finns många svenskar som aldrig äter griskött (jag känner några)bl.a för de tycker grisar har så människolika ögon. Likaså känner jag många, många helnykterister. Alltså behöver man varken "supa" el äta fläsk för att "passa in"
Solis, nu va´det inget tvång om det, men dom valde det själva. Okay, spriten kunde dom väl ha skippat då.
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 12:47) Solis, nu va´det inget tvång om det, men dom valde det själva. Okay, spriten kunde dom väl ha skippat då. Okej; jag vill tro att vi människor behöver allra först acceptera oss själva och älska oss själva först och ha en mycket stadig grund att stå på;hur skall man annars kunna passa i ett samhälle om jag inte vet vem jag är och vilka mina värderingar är. Om jag skulle försöka tvinga på nån annan mina värderingar och min tro skulle för mig betyda att jag inte ens själv är säker på mig själv och min tro och mitt varande. Har jag som människa en stadig grund att stå på;behöver jag inte tvinga på andra någonting överhuvudtaget.
Hannele
03-04-2006, 21:02
Hur ofta firar dom?
pisanggoreng
03-04-2006, 21:09
CITAT (Hannele @ 03-04-2006, 22:02) Hur ofta firar dom? Om du tänker på ramadan så är det en månad som inträffar en gång om året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|