Är det någon som vet var det går att få tag på röd passionsblomma här i Sverige (Passiflora racemosa)? Hade en gång i tiden tillgång till att ta sticklingar av en planta med mängder av ohyra, alltså blev det inget då och nu är den plantan borta sedan länge!...så går det när saker och ting jämnas med marken *suck*
Ingrid på Västkusten
16-04-2003, 19:04
Hej hopp,
Om det inte var P racemosa Du var ute efter så kunde man köpa sticklingar till en ursöt liten röd en Passiflora murucuja i sticklingsförsäljningen nu på ett flertal garden centers.
Bästa stället för passisar är annars
http://www.kwekerijgommer.com/Där finsn dte massor med fina röda - många som är arter med röda blommor och även hybrider. Välj och vraka. Japp han skickar postorder til Sverige :-))
Hälsar ingrid
Hmm, har inte sett den lilla i de affärer jag har varit i..men jag har väl sprungit på fel ställen då! Weibulls kanske har?
Länken du skickade var toppen! De hade sannerligen mycket att välja på där! Såvida jag inte får fatt på något här så blir det till att beställa lite (tur det stod på engelska också

)
Ingrid på Västkusten
16-04-2003, 20:46
Weibulls had eden här på Västkusten - de hade en lila och en blå åsså P murucuja - fast inte med namn men den har karakteristiska blad så jag kände igen den.
Gommer är bra!
Hälsar ingrid
Måste passa på att fråga när man har experter på tråden..... Varje gång jag införskaffar passionsblommor har de en tendens att ge upp och tröttnar rätt fort på livet tyvärr.
Köpte just en ny och tänkte ge mig tusan på att den skulle må bra denna gång. Vad har de för krav på ljus (vädersträck?) och vattning? Näring?
Det är inte så att det finns de som bara ska leva en säsong....? Och andra som lever längre?
Tacksam för tips!
Fia
Ingrid på Västkusten
17-04-2003, 09:06
Hallon,
Övervattning är ofta en bov samt motsatsen - uttorkning. Se till att det inte är värstingstorv som kväver och att plantan Du köper inte har rötterna instoppade i en sådan däringa jiffypot där rötterna knappt förmår att tränga vidare i krukjorden.
Har mina väldans ljust fast krukan är ofta på golvet / i skugga.
Det finns EN annuell passiflora :-) resten är lianer :-) perenna träd/lianer. Vissa sorter har mer krav på värme och luftfuktighet såsom P racemosa som nämnts i den här tråden. Specielt vid övervitnring.
P x Violaceae är en trevlig hybrid som är lättodlad. P edulis som så många sår är lätt fast den tenderar att behöva va hiskeligt stor och kräva uterum för optimalt utbyte. Den vanliga blå är mkt trevlig den med :-D även hybriderna av den såsom Constance Eliot som är helvit.
Man får en liten fingervisning av vintertemperaturerna(övervintring) samt vart de kommer ifårn.
Ensak är ju att våra hus och lägenheter ofta är alldelees för täta och torra och varma så det är svårare att vara glad krukväxtamatör i modern tid när det gälelr vissa släkten,
Hälsar Ingrid
Hälsar Ingrid
Hej! Du har så rätt så, Ingrid! Jag skulle vilja slå ett slag för en passiflora som jag kom över på Botanova i Umeå i fjol höst. Den heter coriacea, vars blad kan liknas vid fladdermusvingar. Den kallas förresten batmanwing. Den får små gula blommor ("solar"), men bladen är å andra sidan väldigt vackra! Den verkar också tåla inomhusluft väldigt bra, förmodligen beroende på dessa nästa succulenta blad. Den växer snabbt, vill ha en jämn vattning som vanliga passifloror, men bladen sitter kvar och torkar inte ut/faller som hos de andra passiflororna. Min svärmor har också en sådan och hennes har nu också vuxit så mycket att hon bundit upp den som en "gardin" i fönstret.
Lycka till!
mvh
Ann-Louise i Umeå
Ingrid på Västkusten
17-04-2003, 09:32
Jaaaaaaa P coriaceae-selektionen med märkena är urflott!!!!
En till asflott en är P'Sunburst' - inte riktig så asflott som the batwings :-) men nästan ;-)
Hälsar Ingrid
Ojoj, nu fick jag känna på vilken nybörjare jag är.... De (flesta) ska alltså tappa bladen och övervintras? Pinsamt....
(Jösses.... Undrar hur många stackare jag kasserat då som bara skulle ställas undan ett tag och återhämta sig.)
Jag tror jag ska investera i lite handböcker så jag slipper känna mig som en mördare....
Fia
Ingrid på Västkusten
17-04-2003, 13:10
Nänä- de skall itne tappa bladen över vintern alls!!!Däremot kan man få allmänt bladfall emellanåt - bara passisen som byter 'kläder'. Svårast tycker jag är om man har haft dem ute och skall ta in dem. De måste nästan skolas 'in' - precis som man skolar 'ut'.
Ingen mördare Fia!
Jag tror taskig krukväxtjord och torvbriketten i kombination med ojämn vattning skördar mångdubbelt fler offer än vad man tror.
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-04-2003, 14:10)
Ingen mördare Fia!
Puh... det var ju skönt! Bara avsaknad av gröna fingrar då, men jag jobbar på det!
Fia
Min P. 'Lavender Lady' har jag ståendes ute på inglasad balkong året runt. Där har den främst halvskugga, men vissa delar är mer solexponerade. Vartenda år hänger bladen kvar större delen av vintern, för att i slutändan tappa en hel del gamla blad och bilda nya skott så fort vårsolen visar sig. Den har konstant blomknoppar på gång, enda skillnaden är att under vintern så gör de låga temperaturerna att en del fryser bort och de som slår ut är snarare vita/ljuslila än lila. Fattar inte hur den orkar med det! Klipper i och för sig ner flera meter med rankor inför tillväxtperioden, annars skulle jag inte få plats med något annat än Passifloran ute på balkongen! Men fin är den och mycket glädje har jag av den

Den klarade sig rätt bra på den tiden den stod inomhus också, i skuggigt/halvskuggigt läge och med dragiga fönster (ingen värme från element under!). Min storasyster har dock samma problem som Fia, att det inte dröjer länge förrän plantan är död...Dessa torra boningar! men små skålar med vatten är bra för att höja luftfuktigheten under vintertid
Hej alla,
på Impecta kan man få tag på en hel drös med olika Passionsarter...bla. den röda du söker. Priset ligger runt 21 kronor.
Jo, det vet jag! Problemet var bara att den var slut där när jag kollade...
men det har ordnat sig nu, för jag har fått kontakt med en som säljer sticklingar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.