Full version: Ormbunkar
Fingal
Hej,

Vi har ormbunkar intill tomten på en vildvuxen del och dom invaderar gräsmattan. Vi vill inte ta bort dom helt för att det är lite mysigt men vi vill ha lite kontroll över dom. Kan man röja av lite av ormbunkarna nu på hösten?

/Fingal
Gossen Ruda
Vad är det för sort?
Fingal
Tittat runt lite och det måste vara Örnbräken.

Gossen Ruda
Anade lite att det var den. Jag har också börjat bekämpa den på olika sätt för den är kraftigt invasiv och slutna bestånd tar död på det mesta som växer på marken. Radikalmetoden heter Roundup men då tar man död på hela beståndet. Jag testar med att dra upp dom alltefter som bladen kommer upp. Problemet i sammanhanget är det kraftiga rotsystemet som hela tiden skickar upp nya blad. Stora bestånd kan nog vara en enda planta vilket försvårar bekämpning. Man borde kunna skära av rotsystemet men jag vet inte hur djupt den går.
amaira
Dom är lätta att slå med lie. Håll efter med lie hela tiden så brer de inte ut sig.

De slagna ormbunkarna är sedan perfekta att vintertäcka rosorna (och annat) med wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon