Full version: Små sticklingar
Lady Hamilton
smile.gif Jag håller på med ett litet projekt. Det gäller sticklingar om jag satt i en plantlåda med undervärme o tillskottsbelysning.
unsure.gif Problemet är att de envisas att sätta knoppar o blomma.......
Och det är ju inte så bra..... sad.gif För visst är det så att det bildas inga rötter om de blommar?
Mina sticklingar är ganska små så jag vill hellst inte vara där o "peta" så mycket. Är det någon som har någon erfarenhet?
Jag satte sticklingarna för ca 14 dagar sedan, var noga med att klippa bort alla blommor o knoppar men ändå bliev det så här.

En annan fråga är kan man få rötter snabbare genom att vattna med salixvatten ? wink.gif
Fenja
Vad för sorts sticklingar är det?
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Hur dum får jag vara... wub.gif wub.gif wub.gif (glömde att skriva vilka sorter, ja, ja jag har ju tydligen bytt till en passande signatur bild )

Det är:
vit snöflinga
Margurit
Silvergirlang
Femtunga
Christoffer
Ska man alltså ta bort alla blomknoppar och blommor, annars sätts det inga rötter?
Lady Hamilton
CITAT (Christoffer @ 06-10-2005, 20:52)
Ska man alltså ta bort alla blomknoppar och blommor, annars sätts det inga rötter?

unsure.gif Ja jag har hört att knopparna o blommorna gör så att sticklingarna inte "sätter" rötter............

smile.gif Men jag hoppas att någon som vet svarar
Flamingon - växtgalning
jag tror att anledningen till att man ska ta bort blommor och knoppar och i vissa fall om det är mycket blad, några blad beror på att då hamnar den energin och näring som skulle gått till det till att bilda rötter istället.

för det tar ju rätt mycket näring att underhålla blommor och få knoppar att slå ut.
Fenja
Jag tror också att eveltuell blomning tar en massa vätska och energi som sticklingen själv skulle behöva. Om du klippte alla blomanlag och så innan du krukade dem så borde egentligen tillväxten betyda att de har rotat sig...
Jag skulle ta väck undervärmen bums och försöka att förvara dem svalt och ljust just för att undvika utbrott av blomning och annat trams vi denna årstid sleep.gif !! Sand till 50% i jorden för att underlätta för sticklingarna att andas.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 07-10-2005, 01:27)
.......Jag skulle ta väck undervärmen bums och försöka att förvara dem svalt och ljust just för att undvika utbrott av blomning och annat trams vi denna årstid........Mvh
Fenja

sad.gif Jag är rädd för att de kommer att börja mögla eller ruttna om jag tar bort undervärmen. Sedan så har jag "bara" undervärmen på 6 tim/dygn

Men om du tror på "bättre" resultat, så tar jag bort undervärmen helt.

Sedan en annan sak

De båda sticklingarna av Chokladblomma som jag fick av dig Fenja har jag satt i kruka med plastpåse o även dom har satt knoppar som jag tagit bort. Och jag har problem med att hålla det "lagomt" fuktigt, det vill gärna lite mögel (= för fuktigt) eller bli för torrt (=brunt på blad kantern)
Jag förstår att det inte är lätt att råda andra, när man inte själv "kan vara på plats o se" hur det ser ut.
Fenja
Att jorden möglar påverkar ganska sällan växten själv... Tar du av påsarna och luftar den ett par timmar varje kväll? Ser de ut som om det skjuter nytt, blad och så? Då är de antagligen så pass rotade att du kan ta av plastpåsarna helt.
Min stora planta ser erbarmlig ut nu, ful i bladen och eländig. Jag tror att att de tar sig en ganska rejäl vintervila ungefär som pellisarna. Det kan nog "må bra" även om bladen blir fula alltså!
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 07-10-2005, 19:36)
........Ser de ut som om det skjuter nytt, blad och så? Då är de antagligen så pass rotade att du kan ta av plastpåsarna helt.........
Mvh
Fenja

sad.gif Näe, de skjuter inte nya blad. Men jag luftar över dagen smile.gif

Jag får berätta senare hur det gått........ wub.gif

Tack för hjälpen!
jåj
HEJ.
Jag har dragit upp massor av surfina som sticklingar, ibland börjar de blomma! Detta är inte så bra de rotarsig långsammare och växer långsammare.

Jag vet inte varför det blir så ibland men ljus gödning och temperatur är förmodligen signalen till att börja blomma.... tror inte att årstiden är avgörande för dessa .
Liknade erfarenheter har jag av Flitiga lisa också.

Hälsningar
JÅJ
P.S.
Försökte ett år att föröka Tagetes med sticklingar men misslyckades, provade Minuta ( 2 meter hög) och Vanila ( Vit)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon