inga maria
trumpeten står fortfarande så grann wub.gif wub.gif det är ju så varmt och skönt vi plockar och räknar blommor 625st ohmy.gif det är fortfarande både blommor och knoppar kvar men jag räknar med att det var mellan 500 och 600 som var utslagna på en gång smile.gif i helgen som var befann vi oss på Öland .vi besökte skördefesten och inhandlade en del pumpor som ska lysa upp i höstmörkret för nu finns det ingen återvändo nu måste jag plocka in mina blommor huh.gif trots att de blommar så fint fortfarande huh.gif för nästa vecka ska vi resa bort igen så då måste alla få komma in på vintervila rolleyes.gif annars hade det varit spännande att se hur länge de kunnat vara ute tongue.gif jag har aldrig haft trumpeter,pellargoner och fuschior ute så här länge något annat år rolleyes.gif hur har ni det med era runt om i landet?
Lena
Det är helt otroligt, här i Sundvall blommar det för fullt, samtidigt som träden lyser i alla höstfärger så blommar Rosor o sommarblommor. Kika in i mitt album under höst 2005 får ni se Madame Boll med uppvaktning av Riddarsporrar och Fingerborgsblommor

Lena zon 4
Gillan
CITAT (inga maria @ 06-10-2005, 21:18)
trumpeten står fortfarande så grann wub.gif wub.gif det är ju så varmt och skönt vi plockar och räknar blommor 625st ohmy.gif det är fortfarande både blommor och knoppar kvar men jag räknar med att det var mellan 500 och 600 som var utslagna på en gång smile.gif i helgen som var befann vi oss på Öland .vi besökte skördefesten och inhandlade en del pumpor som ska lysa upp i höstmörkret för nu finns det ingen återvändo nu måste jag plocka in mina blommor huh.gif trots att de blommar så fint fortfarande huh.gif för nästa vecka ska vi resa bort igen så då måste alla få komma in på vintervila rolleyes.gif annars hade det varit spännande att se hur länge de kunnat vara ute tongue.gif jag har aldrig haft trumpeter,pellargoner och fuschior ute så här länge något annat år rolleyes.gif hur har ni det med era runt om i landet?

Det är ju helt otroligt vilka Änglar du har.
mellan 5-600 st på en gång ohmy.gif
Jag som var överlycklig då jag slutade räkna vid 120st förra året.

Det är bara att säga Grattis/Evgeni
AndreasBlomquist
Får jag fråga en sak om änglatrumpeter? Alla säger att man ska ha rejäla krukor och vattna och göda ordentligt hela tiden.

Om man har en mindre änglatrumpet, drygt 30-50 cm hög, ska man då sätta den i en 100-liters kruka direkt eller börja med en mindre kruka och sen plantera om till större allt eftersom den växer till sig?
Carex
Lena, din ängel är så stor, men i så liten kruka, gödslar du den med kärnavfall för att få den att blomma så mkt i så liten kruka?
Vad tror ni lite avfall från Barsebäck skulle kosta?wink.gif
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-10-2005, 00:09)
Får jag fråga en sak om änglatrumpeter? Alla säger att man ska ha rejäla krukor och vattna och göda ordentligt hela tiden.

Om man har en mindre änglatrumpet, drygt 30-50 cm hög, ska man då sätta den i en 100-liters kruka direkt eller börja med en mindre kruka och sen plantera om till större allt eftersom den växer till sig?

Jag skulle inte ta en så stor kruka med en
gång, utan låta dn avancera undan för undan.
men det är bara min erfarenhet,
Som du ser av inga maria`s bilder kan man
nog göra på många sätt.
Jag skulle vilja se bilder på Fenja`s Änglar.
Fenja planterar ju sina direkt i nån form av
gödning (som jag inte minns nu)

/Evgeni
Lena
Hej

Krukan är inte så liten, det ser ut så för att ängeln är så stor, krukan rymmer 60 liter. Jag planterar den i kogödsel på påse och blandar en stor skvätt flytande blåkorn i 10 liter vatten varje gång jag vattnar den, och det är varje dag ibland två gånger om dagen.

Lena
Gillan
CITAT (Lena @ 07-10-2005, 08:17)
Hej

Krukan är inte så liten, det ser ut så för att ängeln är så stor, krukan rymmer 60 liter. Jag planterar den i kogödsel på påse och blandar en stor skvätt flytande blåkorn i 10 liter vatten varje gång jag vattnar den, och det är varje dag ibland två gånger om dagen.

Lena

Det där tycker jag är väldigt intressant, för
när jag frågar på de lokala "större" handels-
trädgårdarna "varför bladen blir gula och
trillar av", får jag oftast svaret; att de får för
mycket eller tom för stark näring.Har flera gånger
fått till svar att "Blå korn " kan vara för mycket om
man använder det varje gång.
Jag blir inte klok på alla bud som finns om just Änglar.
Att du inte gör nåt "fel", det kan ju vem som helst se.
Du/Ni har min fortsatta beundran

wub.gif
Lena
På änglatrumpeter är det normalt att blad blir gula och faller av, det kommer nya, jag plockar blad då och då som blir gula och det kommer ett nytt blad snabbt, dessutom plockar jag stora blad nedtill för de tar näring och så gillar jag när den har lite trädform, med en synlig stam så jag kan ha marktäckande växt så jorden inte syns, i år har jag bacopa, under.

Jag tror inte den kan få för mycket näring, det är i alla fall inte därför bladen blir gula

Lena
inga maria
CITAT (Evgeni @ 07-10-2005, 08:39)
CITAT (Lena @ 07-10-2005, 08:17)
Hej

Krukan är inte så liten, det ser ut så för att ängeln är så stor, krukan rymmer 60 liter. Jag planterar den i kogödsel på påse och blandar en stor skvätt flytande blåkorn i 10 liter vatten varje  gång jag vattnar den, och det är varje dag ibland två gånger om dagen.

Lena

Det där tycker jag är väldigt intressant, för
när jag frågar på de lokala "större" handels-
trädgårdarna "varför bladen blir gula och
trillar av", får jag oftast svaret; att de får för
mycket eller tom för stark näring.Har flera gånger
fått till svar att "Blå korn " kan vara för mycket om
man använder det varje gång.
Jag blir inte klok på alla bud som finns om just Änglar.
Att du inte gör nåt "fel", det kan ju vem som helst se.
Du/Ni har min fortsatta beundran

wub.gif

I Färjestaden på Öland finns det en man Erik Andersson heter han .Denna man har en underbar trädgård ,som han visar för allmännheten, när man har lust att besöka honom jag frågade honom en gång om änglar,hans recept var att inte röra rötterna i onödan,bara gödsla och vattna Han använder blå korn i fast form (flytande rinner ju bort en del av) det är ingen ide´, enligt honom ,att fylla på med lite jord ,det gör ingen nytta .När jag blev tvungen att plantera om min trumpet (korgen den satt i ruttnade)kom det inget på den ,jag trodde att den hade dött sad.gif sad.gif men efter flera veckor så kom det lite grönt allra längst ner vid rötterna nästan. wub.gif förra året hade den nästan en viloperiod men i år är den ju tillbaka med full styrka wub.gif problemet är att de andra trumpeterna som jag har sitter i för små krukor så där har jag mitt lilla dilemma plantera om och riskera att de dör eller att de dör för att de sitter för trångt blink.gif så inte vågar jag råda någon annan man får använda magkänslan men gula blad betyder näringsbrist
Lena
Stämmer inte med mina Änglar, att de skulle bli sura av att röra rötterna.
Jag torterade två stycken i våras genom att SÅGA av halva rotmassan eftersom jag ville ha dem i mindre krukor, de började blomma i slutet av Maj och de blommar ännu den 7 oktober

Lena zon 4
inga maria
CITAT (Lena @ 07-10-2005, 23:53)
Stämmer inte med mina Änglar, att de skulle bli sura av att röra rötterna.
Jag torterade två stycken i våras genom att SÅGA av halva rotmassan eftersom jag ville ha dem i mindre krukor, de började blomma i slutet av Maj och de blommar ännu den 7 oktober

Lena zon 4

Vad modig du är som vågar såga itu rötterna unsure.gif jag kikade in i ditt album och de är ju jättefina. Där ser man det är magkänslan som ska råda
wub.gif Själv har jag ångest för jag reser bort den 12:e och är borta en vecka så nu måste de in sad.gif jag kan inte låta grannarna ta ansvar för mina växter och de har ju varit ute längre än vanligt men det hade varit spännande att se hur länge det kunnat bli rolleyes.gif
Katti med torpet
Ja era änglar är helt otorliga!! inte kunde jag väl tro att man kunde få fram sådana giganter utomhus i Sverige!
Men, hur i all sin dar övervintrar ni "monstren"?
Jag menar, de där trädkronorna lär ju inte gå in genom en dörr med mindre än att vi pratar garageport, eller?
Och Lena, du som planterar i gödsel, för att få plats med ny gödsel vare år så måste du väl ta bort en hel del rotmassa, gör du det på våren eller på hösten när du tar in dem?
Och tar in föresten, vore väldigt intressnt att veta hur och var ni vinterförvarar dem. Läste om någon som i princip högg av halva rotmassan och alla blad samt en del av kronan och sen kastade in den i ett mörk kallt utrymme. Är ní också så drastiska eller får de stå och vintra in i lugn och ro?
Anki på Öland
CITAT (inga maria @ 07-10-2005, 22:38)
I Färjestaden på Öland finns det en man Erik Andersson heter han .Denna man har en underbar trädgård........

Ja, det är en trädgård som heter duga!!!
Anki
inga maria
CITAT (Katti med torpet @ 09-10-2005, 07:22)
Ja era änglar är helt otorliga!! inte kunde jag väl tro att man kunde få fram sådana giganter utomhus i Sverige!
Men, hur i all sin dar övervintrar ni "monstren"?
Jag menar, de där trädkronorna lär ju inte gå in genom en dörr med mindre än att vi pratar garageport, eller?
Och Lena, du som planterar i gödsel, för att få plats med ny gödsel vare år så måste du väl ta bort en hel del rotmassa, gör du det på våren eller på hösten när du tar in dem?
Och tar in föresten, vore väldigt intressnt att veta hur och var ni vinterförvarar dem. Läste om någon som i princip högg av halva rotmassan och alla blad samt en del av kronan och sen kastade in den i ett mörk kallt utrymme. Är ní också så drastiska eller får de stå och vintra in i lugn och ro?

Nu är min Ängel nedkapad för att få plats i garaget tillsammans med alla sina kompisar ,man får vara brutal det sägs att man ska skära en tredjedel nu och två på våren jag är så illa tvungen att ta allt nu och lite till sad.gif vårt garage har inte varit till för bil på väldigt många år (tur det finns motor och kupe´värmare)men det är ju bra om vi kan röra oss lite i alla fallJag har inte tagit något kort efter ,men kanske att jag gör det och sätter i mitt album
Katti med torpet
Garage, det låter mörkt?
Om du ställer in den där nu när det fortfarande är så varmt fortsätter den väl att växa, eller?
Drar du ner på vattningen omgående eller väntar du tills det blir kallare?
Lena
Ja, jag tror att Änglatrumpeter tål en hel del, de bryr sig inte så mycket om i vilken temp. de förvaras i , jag har haft mina i allt från rumstemperatur där de har växt hela vinten till 5- 6 grader och mörkt, det verkar in te spela någon roll för dem, det som är viktigt är att GÖDSLA O VATTNA och driva tidigt för snabbare blommning. Jag har de senaste åren kapat rotmassan drastiskt för man kan ju inte ha hur stora krukor som helst, eller hur? Jag sågar av hälften, planterar i ny jord, läs gödsel hotar dem att blommar du inte nu så åker du på komposten och de blommar. Nu är jag så lyckligt lottad att jag har ett växthus, där de får komma ut redan i mitten av April, med värme när det finns frostrisk och då kommer de ju igång snabbt, med blommning från slutet av Maj. När jag tar in dem på hösten så skär jag inte bort yet, för det är blomregionen på Änglar, skär man bort hela yet så blommar de ju senare för de måste ju bilda ett nytt Y innan det blir knoppar.

Lena zon 4
inga maria
CITAT (Katti med torpet @ 09-10-2005, 18:56)
Garage, det låter mörkt?
Om du ställer in den där nu när det fortfarande är så varmt fortsätter den väl att växa, eller?
Drar du ner på vattningen omgående eller väntar du tills det blir kallare?

Jag har dragit ner på vattningen redan det kändes inte lika hårt att skära ner när de var lite "slokörade"skulle inte gjort det nu om jag inte skulle åka bort. Det är mörkt i garaget men i januari sätter jag tillskottsljus på dem och sedan får de komma ut i växthuset i mars med frostvakt,Jag är frestad att pröva Lenas tips att skära bort rötter jag kan ju testa på en ,till att börja med
Katti med torpet
Jag tänkte ha mitt växthus i gång hela vintern med frostvakt, tror ni att det kan vara en bra övervintringsmiljö, eller är det bättre att ta in dem i stugan (7-15 grader)?
Misstänker att största problemet blir bevattningen eftersom jag inte kan köra atuomatbevattning på vintern då vattenslangen inte ligger frostfritt.
(Växthuset ligger vid sommarstugan och där är jag kanske bara 1-2 ggr i månaden under vintern)
Lena
Låter riskabelt med växthuset. vilken temp räknar du med att hålla?
Skulle absolut ta in dem i stugan det är en bra temperatur för de flesta växter på vintern, beträffande vattning, räcker med en gång per månad, växterna ska ju vila och bara hållas vid liv med ytterst lite vatten

Lena
Katti med torpet
Hm, hade tänkt ha 7 grader som minimum men soliga dagar lär det säkert kunna bli ganska varmt så temperaturen kommer nog att vara växlande.
I vinter skulle jag kunna ha dem inne i stugan för då är den inte bebodd, men nästa vinter lär det bli för varmt för då har vi förhoppningsvis flyttat dit.
Så nästa år blir den nog tvungen att övervintra i växthuset i alla fall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon