Carex
Har köpt mig en stor fin halvdubbel rumsazalea. När jag läser på om skötsel så läser jag fler gånger om äppelblom, vad menas med det? Kan det vara så enkelt att blommorna ser ut som äppelblommor?
Har ni några tips på hur man sköter denna underbara krukväxt?
Har en sedan tidigare som jag lyckats få att överleva vintern och har tagit in nu från grönbetet, den står i fönsterkarmen, men den nya får stå på skrivbordet en halvmeter från mitt östfönster på grund av platsbrist.
kristerh
Det är nog så enkelt att blommorna ser ut som äppelblom wink.gif har sett sådana de är hur läckra som helst wub.gif
vattnas med kalkfritt vatten, ställ den gärna svalt över natten.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Japp och äppelblomsazaleorna (brukar ha stora enkla blommor) tycker jag verkar vara tåligare än de andra rumsazaleorna, för det är den enda sortens azalea som överlever flera år för mig. Trots vattning med kranvatten(har lågt pH), omplantering i vanlig krukväxtjord, vanlig bostadsvärme med dåligt ljus (ute sommar + höst), +vattningen har glömts bort många gånger så den torkat ut rejält så har den överlevt runt 3år och den brukar blomma 2-3ggr per år visserligen inte sådär maffigt som när man köper den men ändock en blomning.

Såhär ser blommorna ut på min äppelblomsazalea
Flamingon - växtgalning
vilken tjusig blomma Åsa. själv klarar jag inte av azaleor. sad.gif wink.gif
Alexander-VG-zon3
vilken fin blomma nu måste jag köpa en sån laugh.gif rolleyes.gif smile.gif
Sulawesii
17 också....... vacker och lättare än den vanliga.... Nu blir jag väl trånsjuk efter en sån också..... Har ju inte plats för fler blommor.... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon