Full version: Fenja!
Gillan
Hur bär du dig åt för att få dina
Epiphyllum att blomma på det
sätt som du visar i ditt album?

Har en själv, som har några år på nacken.
Ca 3-4 år wub.gif (förstår att det inte
är så mycket).

Mår den bra av att vara ute sommartid,
näring, mer vatten än vad jag ger( typ
lite grann för att den inte ska torka ut)?

Har du fler i "kaktusväg" som du får at blomma?
För mig är det här med " kaktusar" ett ganska
nyväckt intresse och jag vill veta det mesta.

Tacksam för svar/Evgeni
Rossi
Jag är ju inte Fenja men kan en del om kaktusar ändå. smile.gif Har odlat kaktusar och drivit upp från frön. Hade väl en 200 stycken som mest. De höll till ute i växthuset hela året om med en värmefläkt på vintern. Cirka 5 plusgrader är perfekt. Bara det inte blir frost så. Grejen är att de behöver sin vinterkyla då de inte får något vatten alls. Sen när värmen kommer och du börjar vattna försiktigt så kommer knopparna.

När det gäller Epiphyllum så står mina utomhus så länge de kan. Jag har inte plockat in dem än. (Bor i Skåne.) Sen på vintern har jag dem i garaget/förrådet där vi har ca. 8-11 plusgrader. Där får de minimalt med vatten. Här är några exempel på mina Epiphyllum.

Gillan
Jag dreglar Rossi.
Jag har inte varit så intresserad av
just "kaktussläktet" förut, men jag har en
"sån där spirande känsla i ryggmärgen", som brukar
betyda "nytt intresse" wub.gif

Tack för svar/Evgeni
Ingrid på Västkusten
Halloj Evgeni,

Kika gärna på www.kaktusar.se

:-)

Hälsar Ingrid
stennie
Inte för att jag vill locka dig i fördärvet, men....... tongue.gif

Titta här med...Kaktusar
Fenja
Evgeni! Enligt en kaktuskunnig väninna så behandlar jag dem så att de borde vara utdöda för länge sedan!!! tongue.gif
Jag har ett 30-40 tal av epiphyllum och jul-, november- och påskkaktusar som jag krukar i vanlig skräpjord (5 säckar för 100 kr). Jag planterar om varje år och ger dem stora krukor. Jag vattnar dem från mitten-slutet av februari med en överdos flytande blåkorn fram till slutet av oktober. De övervintrar i fönstren och jag tar ut dem tidigt på våren ofta får de stå med fiberduk i början och sedan är de kvar ute tills frostrisken blir för stor. De flesta blommar snällt varje år
Ja så gör jag, vet inte om det är att rekommendera men det funkar för mig!

Så här blommade min största epi i år:

Om du vill ha lite sticklingar så kan jag dela med mig.
Mvh
Fenja
Gillan
CITAT (Fenja @ 07-10-2005, 19:01)
Evgeni! Enligt en kaktuskunnig väninna så behandlar jag dem så att de borde vara utdöda för länge sedan!!! tongue.gif
Jag har ett 30-40 tal av epiphyllum och jul-, november- och påskkaktusar som jag krukar i vanlig skräpjord (5 säckar för 100 kr). Jag planterar om varje år och ger dem stora krukor. Jag vattnar dem från mitten-slutet av februari med en överdos flytande blåkorn fram till slutet av oktober. De övervintrar i fönstren och jag tar ut dem tidigt på våren ofta får de stå med fiberduk i början och sedan är de kvar ute tills frostrisken blir för stor. De flesta blommar snällt varje år
Ja så gör jag, vet inte om det är att rekommendera men det funkar för mig!

Så här blommade min största epi i år:

Om du vill ha lite sticklingar så kan jag dela med mig.
Mvh
Fenja

Du, Fenja.....Det kanske är så att man ska göra
"Stick i stäv" när vi bor som vi gör wub.gif

Tack ska ni ha allihopa för svar.
Jag tänker nog "odla" det
där som kryper i min ryggmärg
så får vi se vad det blir av det wub.gif wink.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 07-10-2005, 19:21)
Tack ska ni ha allihopa för svar.
Jag tänker nog "odla" det
där som kryper i min ryggmärg
så får vi se vad det blir av det wub.gif wink.gif

det vet jag vad det blir smile.gif smile.gif
jag har 85 sorter av epiphyllum nu laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
Jag tror att Fenja skrämmer dom så dom törs inte göra annat än att blomma ! tongue.gif
*Felix matte*
Jag har haft en enda kaktus som blommade efter det jag glömde den ute och hela plantan var silvervit frusen efter att ha varit ute i några minusgrader en hel natt.
Den blommade sedan med en hel massa vackra wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon