Hannele
Det har varit så underbara dagar, jag njuter i och för sej alla dagar på året.
Vi behöver gå bara några minuter, så har vi allt utanför knutarna, åkrar, berg, hav, skog:

Denna dag blåste det 15 m/s.

Vägen till bussen, man kan skymta havet längst bort.

En kort promenad hemifrån vägen upp, så har vi berg, ljung och underbar utsiktöver havet.

Dessa två bilder tog jag i går på en fin höstpromenad i skogeb här alldeles nära.
Gillan
Helt fantastiskt wub.gif
Är ni också så lyckligt lottade att ni inga grannar har biggrin.gif
karjo
Jättevackert!
Får man fråga vilken denna världens vackraste ö är?
Hannele
CITAT (Evgeni @ 07-10-2005, 09:48)
Helt fantastiskt wub.gif
Är ni också så lyckligt lottade att ni inga grannar har biggrin.gif

Vi har ca 100 000 grannar på vår vackra ö, och fem grannar runt vår lilla trädgård. tongue.gif
Men från balkongen har vi ändå denna utsikt:

Lars-Olof Arvids
För en del år sedan visade jag bilder från Seychellerna för Tjörns naturskyddsförening. På frågestunden efteråt fick jag frågan om Seychellerna verkligen är det paradis som de ofta beskrivs som. Jag svarade ja och bredde på om fantastiska regnskogsvyer, palmkantade stränder, snorkling över korallrev, unikt fågelliv, världens största sköldpaddor o s v. En äldre tjörnbo var inte särskilt imponerad:

"Du, har du varit på Tjörn???"

Hannele, du bor verkligen fantastiskt vackert. Vilka härliga bilder!

Olle
Biggan_
Väldigt vacker plats du bor på Hannele smile.gif
Gossen Ruda
Kan detta vara samma ö? rolleyes.gif

yla
ja det gäller att ta sej dit man vill vara
en del vill ha tåg o en del vill ha vida vyer

visst är det ljuvligt att vara så privilligierad att man har naturen utanför porten
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2005, 11:16)
Kan detta vara samma ö?  :rolleyes:

Ja, klart vi har spårvagn! Bussen kör ända till norra Europas största småbåtshamn.
Vad var ditt budskap? Har du varit här? Inte ens fotot har du tagit själv.
Jag ville visa en annan sida, som många fördomsfulla människor inte känner till.
Kom och se själv! Ta en trevlig båttur runt hela ön någon kväll, tar ca 3 timmar. sleep.gif

Björlanda Kile med ca 2 300 bryggplatser (båtmasterna ser vi från balkongen).
Berith
CITAT (Hannele @ 07-10-2005, 12:55)
Kan detta vara samma ö?  rolleyes.gif

Ja, klart vi har spårvagn! Bussen kör ända till norra Europas största småbåtshamn.
Jag ville visa en annan sida, som många fördomsfulla människor inte känner till.
Kom och se själv! Ta en trevlig båttur runt hela ön någon kväll, tar ca 3 timmar. sleep.gif

Fina bilder på framsidan. rolleyes.gif wub.gif

Men jag tror appsilut att Åke tagit den bilden själv. unsure.gif Och så väldigt långt från varandra bor ni väl inte?
Hannele
CITAT (Berith @ 07-10-2005, 13:37)
Men jag tror appsilut att Åke tagit den bilden själv.  :unsure:
Visste inte att Åke var en sån tåggalning.. laugh.gif

Åkes bild känner ju de flesta redan till, men många har missat gobitarna.
Inte de, som flyttar hit, förstås, fem nya skolor har dom fått bygga de senaste åren!
Tur att vi redan bor här, nu skulle vi inte ha råd att flytta hit. tongue.gif
wolkenkrabber
Hoppas jag kan besöka hissingen någon gång, jag har släkt i torslanda och en fd klasskamrat i bispgården
Castea
wub.gif

Mmm... känner nästan havsbrisen från första fotot genom bildskärmen.
Betty
Vackra bilder Hannele! Verkligen priviligerat att bo så nära till både brusande storstad och rofull landsbygd. smile.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 07-10-2005, 14:39)
Vackra bilder Hannele! Verkligen priviligerat att bo så nära till både brusande storstad och rofull landsbygd.  :)

Ja, visst är det häftigt, allt på en kvarts avstånd;
alla affärer, gym, allt man behöver, eller en kvarts promenad åt andra hållet,
så kan man ta en lugnande promenad vid havsstranden, paddla eller surfa. sleep.gif
Lika vackert med alla åkrar också, så olika under alla årstider.

Kvällspromenad i förrgår.
Gurkan
Ser underbart ut. Har bott på Hisingen Island i 5 år men såg mest spårvagnar, bilfabrik, nynazister och betong. Det mesta landskap jag såg var kontorslandskapet på ej namngivna bilfabrik.

Men det var underbart att kunna ta cykeln 15 min och vara ute bland kor och hagar, salta bad och öppna vyer.

En "lyllos" är vad du är ....
*Felix matte*
Fina bilder wub.gif
Hannele
CITAT (Gurkan @ 07-10-2005, 17:25)
Ser underbart ut. Har bott på Hisingen Island i 5 år men såg mest spårvagnar, bilfabrik, nynazister och betong.
Det mesta landskap jag såg var kontorslandskapet på ej namngivna bilfabrik.

Men  det var underbart att kunna ta cykeln 15 min och vara ute bland kor och hagar, salta bad och öppna vyer.
En "lyllos" är vad du är ....

Ja, visst är jag lyckligt lottad. Det har hänt väldigt mycket under de senaste åren;
Hisingen har blivit Sveriges Silicon Valley med fina kontor och stans dyraste och finaste bostäder.
Många sitter hela dagarna med en vacker utsikt över Göta älv och Älvsborgsbron:

Bra bok: 63 skäl att åka till Hisingen biggrin.gif
Fastlandsborna älskar att förtala den. Den är värd ett bättre öde.
*Felix matte*
Håller med om att det ofta finns folk som gör sitt bästa för att förtala ett område... mitt har också varit utsatt för samma... ändå bor vi så fint... tvåvånings hus med 4 hyresgäster i varje trapp... naturen alldeles inpå knuten.. finfina motionsspår för människor, hundar och hästar och utöver det .. milslånga asfalterade gång och cykelvägar... bilfria gårdar där barnen får lära sig cykla och kan leka utan risk att råka ut för olycka.

Kanske är det just så för Hisingen också... för att där har hysts ett antal missbrukare i något kvarter... eller? så var det allt skitsnack startade här. sad.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 07-10-2005, 20:28)
Håller med om att det ofta finns folk som gör sitt bästa för att förtala ett område...

Det är mest okunskap, många göteborgare har inte ens varit på Hisingen,
många tror, att det finns bara bönder, Volvo och oljeraffinaderier där.
Men nu har många upptäckt, hur nära havet det är och hur fin natur det finns,
vi kan promenera timmar i skogarna och inte möta en människa, väldigt vackert.
Där byggs mest hus och skolor i hela stan just nu,
det finns massa nya arbetsplatser på Lindholmen, Sveriges nya Silicon Valley.
Gamla arbetarbostadsområden har blivit fina kvarter med stans dyraste bostäder.

pejori
CITAT (Hannele @ 07-10-2005, 20:49)
CITAT (Felix matte @ 07-10-2005, 20:28)
Håller med om att det ofta finns folk som gör sitt bästa för att förtala ett område...

Det är mest okunskap, många göteborgare har inte ens varit på Hisingen,
många tror, att det finns bara bönder, Volvo och oljeraffinaderier där.
Men nu har många upptäckt, hur nära havet det är och hur fin natur det finns,
vi kan promenera timmar i skogarna och inte möta en människa, väldigt vackert.
Där byggs mest hus och skolor i hela stan just nu,
det finns massa nya arbetsplatser på Lindholmen, Sveriges nya Silicon Valley.
Gamla arbetarbostadsområden har blivit fina kvarter med stans dyraste bostäder.

det märker inte dom som bor i länsmansgården...eller biskopsgården....
där är det inga lyxbostäder direkt wub.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 07-10-2005, 20:56)

Vanliga bostäder. Två av våra barn är födda på Biskopsgården, det står i deras pass,
vi bodde där fem år. Min mor bor i Tuve, det har hon gjort i 35 år, nära skog.
Dom har gk´jort fin trettårs-renovering i alla lägenheter. Dottern bor i Backa.
Så illa är det inte. Väldigt vacker natur runt Länsmansgården och Biskopsgården.

Min mors fina balkong i Tuve, Hisingen.
Gurkan
He he ... jo, nog har Hisingen sin beskärda andel av missbrukare men det har väl varje stadsdel i storstäderna.

Förvandlingen som skett på hisingen de senaste 10 åren är nog ganska unik. Från industriområde/betongförorter till att vara ett av de mest attraktiva bostadsområdena i Sverige.

Jag har en god vän som bor nära ditt kontorsfönster (??), vid Hotell 11, vi kör alltid balkongsittnig med grill och vin och sen badar vi i älven vid kajen.

Hisingen i mitt hjärta !!!

Där finns 'ruffiga' områden också, där jag bodde blev 3 personer mördade på gatan under 3 år,inom en radie på ca 500m. Skottlossning var vardagsmat ... men det är en annan historia.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hannele och jag sitter här och funderar wilken strand/vik är så nära där du bor??

F.ö. var vi idag ute med båten, från björlanda Kile till brännö. Underbart war det. Denna härliga soliga höstdag och sedan får tillbringa den vid havet. Men jag har ju en snäll svägerska/svåger som ibland tar oss med ut.

Elisabeth
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-10-2005, 21:11)
Hannele och jag sitter här och funderar wilken strand/vik är så nära där du bor??

F.ö. var vi idag ute med båten, från björlanda Kile till brännö.

Prästgårdsviken är närmast oss, men inte så långt till Björlanda Kile heller.

Svärdslilja.
pejori
CITAT (Hannele @ 07-10-2005, 21:06)

Vanliga bostäder. Två av våra barn är födda på Biskopsgården, det står i deras pass,
Så illa är det inte. Väldigt vacker natur runt Länsmansgården och Biskopsgården.

håller med dej...både tuve och backa är jättefina områden...och visst mossen ligger där och det finns fina promenadområden...
men där dom borde gjort något, tycker jag det saknas en del. unsure.gif unsure.gif
tycker fortfarande att vårväderstorget med omgivning behöver ett lyft. wub.gif
ninnisky
CITAT (pejori @ 07-10-2005, 22:08)
CITAT (Hannele @ 07-10-2005, 21:06)

håller med dej...både tuve och backa är jättefina områden...och visst mossen ligger där och det finns fina promenadområden...
men där dom borde gjort något, tycker jag det saknas en del. unsure.gif unsure.gif

i Tuve bor jag också sedan många år och trivs verkligen bra wub.gif wub.gif
liv
tongue.gif Mina barn är födda i Göteborg , dock ej Hisingen . Jag har bott där imånga år.
Jag längtar dit ibland. Tur att en dotter bor där ialla fall.
Underbaara bilder

Göteborg är Sveriges framsida.
ninnisky

Björlanda Kile med ca 2 300 bryggplatser (båtmasterna ser vi från balkongen).

ser ju vår båt wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 07-10-2005, 22:08)
men där dom borde gjort något, tycker jag det saknas en del. unsure.gif  :unsure:

Det är ganska spännande att sitta och fika på Vårväderstorget en varm sommardag.
Man behöver inte nödvändigtvis resa utomlands för att uppleva alla spännade dofter, smaker och atmosfär.
Jag kan berätta mycket fint om andra lite nedvärderade platser i Göteborg, men håller mej på "min" ö nu. sleep.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 07-10-2005, 23:30)
Det är ganska spännande att sitta och fika på Vårväderstorget en varm sommardag.
Man behöver inte nödvändigtvis resa utomlands för att uppleva alla spännade dofter, smaker och atmosfär.

det är det säkert...för den som kan gästspela där och slipper bo där rolleyes.gif rolleyes.gif
visst helt okay att ta en fika där, men bo där...tror inte så. sad.gif
Airamya
Dalkulla är jag men Hisingen känner jag igen när jag ser det wink.gif (Du'h! Hisingen är som ett helt land i sig, innehåller alla delar).
Men eftersom jag är dit varannan vecka och har båt liggandes i Björlanda och har vänner över hela ön (ok, halva) och igår upptäckte att Djurens Hus har gått i konkurs (bara det!) så VILL jag faktiskt vara med i den här diskussionen! (Men jag har egentligen ingenting att tillägga...) tongue.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 07-10-2005, 23:37)
det är det säkert...för den som kan gästspela där och slipper bo där rolleyes.gif  :rolleyes:

Jag satt där ofta och fikade, medans barnen var i den Kommunala Musikskolan.
Handlar där fortfarande sporadiskt, går till Folktandvården och Vårdcentralen.

Vi har bott där fem år, födde två barn i Biskopsgården och tog många underbara promenader i naturen runt om.
Vi grannarna gjorde gemensamt ett gym i källaren på hyreshuset och vi hade "husmorsgympa" där. smile.gif
Hannele
CITAT (Airamya @ 07-10-2005, 23:42)
(Du'h! Hisingen är som ett helt land i sig, innehåller alla delar).
Men eftersom jag är dit varannan vecka och har båt liggandes i Björlanda och har vänner över hela ön
Ja, bland 117 000 invånare finns det ju allt, utom en biograf.
I Björlanda Kile kanske du har sett en cyklande medelålders kvinna med kamera? biggrin.gif
Airamya
laugh.gif Nej, henne har jag missat smile.gif Är det du det? På Hisingen känd mera som den beryktade 'kamerakvinnan' kanske? tongue.gif
Kajsa
Åh så vackert Hannele, skulle gärna bo vid havet biggrin.gif
Tapio

Ja, klart vi har spårvagn!

Halaj!

Jo, nån slags vagnar är det ju på bilden, och ett spår går de ju på, men några spårvagnar är det inte!

I alla fall, jag har klurat och klurat och klurat på var bilden är tagen.
Kan det vara nånstans runtikring gamla Götaverken?
Där gnisslar det ju fram tåg då och då. Precis bredvid Stålhandskegatan.

Annars tycker jag att det ser ut lite sådär som på bilden då man far förbi sträckan mellan Centralstationen och Gamlestaden när man åker vitlöksexpressen. Men det är ju på fastlandssidan?

Så var är bilden tagen?

//T
pejori
CITAT (Hannele @ 07-10-2005, 23:46)
CITAT (pejori @ 07-10-2005, 23:37)
det är det säkert...för den som kan gästspela där och slipper bo där rolleyes.gif  rolleyes.gif

Jag satt där ofta och fikade, medans barnen var i den Kommunala Musikskolan.
Handlar där fortfarande sporadiskt, går till Folktandvården och Vårdcentralen.

Vi har bott där fem år, födde två barn i Biskopsgården och tog många underbara promenader i naturen runt om.
Vi grannarna gjorde gemensamt ett gym i källaren på hyreshuset och vi hade "husmorsgympa" där. smile.gif

jag kan nog villigt erkänna att jag tyckte det var rätt skönt att flytta där ifrån wub.gif wub.gif
bodde iofs. lite närmare friskväderstorget, men tyckte det var lite för mycket bråk när jag var och handlade. wink.gif wink.gif
men som sagt, så är det i alla förorter, även om angered är värst wink.gif
Hannele
CITAT (Kajsa @ 08-10-2005, 19:17)
Åh så vackert Hannele, skulle gärna bo vid havet  :D

Tack, det är fint, jag njuter varje dag, har hunnit flytta 25 gånger i mitt liv, räcker nu. sleep.gif
pejori
visst är det skönt när man känner att man är "hemma" wub.gif wub.gif
vill heller inte flytta mera nu smile.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 09-10-2005, 10:37)
visst är det skönt när man känner att man är "hemma" wub.gif wub.gif
vill heller inte flytta mera nu smile.gif

Samma här!! Och jag bor ju också på världens vackraste ö......
Anki
*Felix matte*
Fyra ggr har vi flyttat... (ökat bostadsstorlek) på den här adressen har vi bott i 28 år wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (Tapio @ 08-10-2005, 20:19)

Ja, klart vi har spårvagn!

Halaj!

Jo, nån slags vagnar är det ju på bilden, och ett spår går de ju på, men några spårvagnar är det inte!

I alla fall, jag har klurat och klurat och klurat på var bilden är tagen.
Kan det vara nånstans runtikring gamla Götaverken?
Där gnisslar det ju fram tåg då och då. Precis bredvid Stålhandskegatan.

Annars tycker jag att det ser ut lite sådär som på bilden då man far förbi sträckan mellan Centralstationen och Gamlestaden när man åker vitlöksexpressen. Men det är ju på fastlandssidan?

Så var är bilden tagen?

//T

Stationen heter Pölsebo och ligger på Göteborgs Hamnbana ut till Skandiahamnen. Den stora tegelbyggnaden i bakgrunden är Kvarnen Tre Kronor, eller det som återstår av den. Till höger håller man på med nya bostäder på Eriksbergsområdet, alldeles vid torrdockan.
Tapio
Halaj!

Tack för svar!

jag var alltså på rätt spår (schäkta skämtet), fast på helt fel plats!

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon