Full version: Fikon
annama
Har en fikonbuske som varit "nästan död" i våras men som nu skjutit och är c:a 180 cm hög. En gren sticker rakt ut åt sidan, tror ni att man kan göra en avläggare eller kan man helt simpelt klippa av den och göra en stickling av toppen?
wolkenkrabber
jag kan inte helt säga att det är rätt tidpunkt,

men fikon är ytterst lätt att ta sticklingar på, klipp av en lagombit stick ner i en kruka och på med en plastpåse, sticklingarna behöver inte vara så stora, man kan ta flera sticklingar av tre blad i längd om man vill försäkra sig lite mer, jag tar bort de två lägsta bladen så jag får en tredjedel av sticklingen ner i krukan.

udda förklaring, men om du inte fattar är det bara att säga till, annars kan nog "Christer i Falköping" hjälpa bättre
annama
Tack ska du ha. Vi struntar i tidpunkt, nu eller aldrig! Jag ska ta sticklingar, det räcker med en, resten av den utstickande kvisten har sniglarna (eller mina hundar) ätit upp bladen på så det är bara blad i toppen. Det ska bli spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon