gustavn

snälla nån som vet exakt ja eller nej?
mari_tres
Tja... sådär såg då iallafall min Aloe ut... =) Men mig veteligen så finns det en hel del sorter av Aloe, så frågan är väl vad du menar med "äkta"?
Ingrid på Västkusten
Långa blad?

Det ser ut som dne som säljs som A vera japp. Om det är dne elelr itne är en annan fråga. Inte fär det gör så mkt egentlgien för alla aloe-arter inehåller det välgörande aloiinet.
Aloe vera heter A barbadensis på latin.

Hälsar ignrid
gustavn
Nej det är klart de flesta aloe arter har ungefär samma verkningsgrad.
men jag gör ett arbete i skolan där jag använder min planta med vad jag tror är en aloe barbadesis men det vore ytterst pinsamt om sådant ej var fallet.
Jag började tvivla när jag så blider på "aloe vera" där de ljusa prickarna saknas- men dessa var av modellen några år gamla så det kan ju hända att prickarna växer bort med åren
Ingrid på Västkusten
Jag måste erkänna at jag är lti etveksam jag med faktiskt - men det är nog bilden :-) och vinklen....

Funderar Ingrid

PS Har Du testat ett blad? Aloe-massan skall vara enkel att trycka ut.
JOLE
Växten på bilden är lik en äkta aloe Aloe vera (syn. Aloe barbadensis). Äkta aloe är det svenska namnet på Aloe vera.

Även om bilden är något otydlig tycker jag att den ser ut som en äkta aloe.

Ni vet väl att den gula bladsaften hos aloe är hudirriterande och att det bara är den klara gelen inne i bladet som har välgörande egenskaper för huden.
Ingrid på Västkusten
Jupp :-D

säger hon som aldrig testat utan köper ren aloe-gel istället (bara ltie konserveringsmedel i) - har så svårt att skära i mina kaktusar & suckulenter . Inga problems med utevxterna lustigt nog.

Är det långa blad på växten Gustav? Riktig A vera skall ha int ekorta stabbiga blad utan lit elängre sorter. Prova också att testa ett blad.

Ett tag såg man både Agave och Haworthia samt Gasteria till salu som Aloe vera. Så det lönar sig att vara försiktig!

Hälsar Ingrid
gustavn
jag har hittat den gula bladsaften - det sved i såren nå så inni ***
gelen är väldigt enkel att ta fram.
Jo bladen är långa, men det jag reagerar över är de ljusa prickarna.

tips till dig som inte vill skära i växten - odla upp en stor och sedan använder du sticklingarna från den till att kurera dig med resterna som blir över kan man använda som gödning efter att man krossat dem.
JOLE
Äkta aloe ska ha ljusa prickar.
Monique
rolleyes.gif Tackar tackar, har en 12 år gammal " Aloe Vera " den har inga ljusa prickar, jag känner mig lurad. biggrin.gif
gustavn
men alla bilder på gamla cirkus 4år är helt utan prickar.

intressant 12år hur stora blad har den?
vilken fär på blommorna har den då?
äkta aloe tror jag har gulaktiga blommor
Ingrid på Västkusten
De lustiga är att jag har sett både och faktiskt - plantan ser exakt likadan ut för övrigt - ljusgrön och mkt suckulenta blad.
Pekar nog mest på att det inte är samma klon som förökas. Skulle också misstänka att pigmenteringen kan variera. Och ibland kan en växt ändra utseende med ålder.
F ö skulle jag säga at den med streck/prickar är den 'äkta' men säkerligen finns det ett otal hybrider med i omlopp.

Funderar ingrid
Ina
Jag har två bilder på aloe som ska vara "äkta" i mitt album KRUKVÄXTER Det är en prickig sort med långa blad, den har gul växtsaft och geléet i bladen är lätt att få ut...
Monique
tongue.gif Jag har krukan på jobbet så jag har inte kunnat testa om den går att "klämma" på.
Tittade på Ina´s album och min är inte lik den som Ina har i köksfönstret.
Min har kortare blad annars är formen lika, kan bero på att den är synnerligen misshandlad, trångbodd, ingen ny jord, mörkt och vatten när någon kommerihåg.
Skulle tro att det finns 10-12 "enskilda plantor i krukan.
Ska ta hem den och försöka få in ett foto i albumet ( får alltid till svar att bilderna är förstora)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon