|
Jag är lite nyfiken hur fördelningen mellan olika webbläsare är här på Odla.
Ciczi
Björken
07-10-2005, 17:25
Hmmmm Mozilla Firefox är väl en webbläsare
Har för mig att Mozilla är en och Firefox är en videareutveckling av Mozilla. Men jag kan ju ha fel Ciczi
Björken
07-10-2005, 17:29
Ok du kan mycket väl ha rätt , det som gjorde mig fundersam var när jag skulle rösta och kollade lite närmare på min Mozilla då stod det Mozilla Firefox
pisanggoreng
07-10-2005, 17:31
Mozilla Firefox här.
Gunvor Nilsson
07-10-2005, 17:41
Jag använder i första hand Opera och i andra hand Int. Explorer.
/Gunvor
Safari, kör Mac. Utom vid bankärenden, då måste jag ta till Explorer.
GoSatta
07-10-2005, 18:13
firefox på jobbet IE hemma
wolkenkrabber
07-10-2005, 18:13
firefox
opera... (IE bara när jag absolut måste... typ banken fungerar inte i opera...)
Linda_A
07-10-2005, 20:17
Firefox
Hannele
07-10-2005, 20:24
CITAT (Björken @ 07-10-2005, 18:25) Hmmmm Mozilla Firefox är väl en webbläsare Ja.
Opera oftast, Firefox ibland, Internet Explorer när jag "måste". Nån annan får reda upp det där med "Mozilla" och "Firefox", jag orkar inte
Firefox är det som gäller här, men jag tar till IE när jag ska göra bankärenden. Ett tag när jag gick en webbdesignkurs hade jag både IE, Mozilla (enbart Mozilla) och Mozilla Firefox för att jämföra med varandra. Plus att jag ville komma åt Mozilla composer. Men Firefox känns bäst för mitt vardagliga surfande.
*Felix matte*
07-10-2005, 22:32
Vet inte men gissar på någon av de tre i topp Opera låter bekant... men det kan kanske bero på att jag förr brukade titta på Oprah Winfrey show. Mozilla.. låter jättebekant. köpte ju Mozarella idag... ska ha den i köttfärslimpan imorron.
Anki på Öland
07-10-2005, 23:00
Har inte haft en tanke på att det funnits något annat än Internet Explorer förrän jag läst om det här på Odla........... Anki
pisanggoreng
08-10-2005, 07:18
CITAT (Anki på Öland @ 08-10-2005, 00:00) Har inte haft en tanke på att det funnits något annat än Internet Explorer förrän jag läst om det här på Odla........... Anki Testa då att ladda ner Firefox.
Anki på Öland
08-10-2005, 15:09
CITAT (pisanggoreng @ 08-10-2005, 08:18) CITAT (Anki på Öland @ 08-10-2005, 00:00) Har inte haft en tanke på att det funnits något annat än Internet Explorer förrän jag läst om det här på Odla........... Anki Testa då att ladda ner Firefox.  Varför det?? Vad blir det för skillnad?? Anki
Svarsalternativ Röster Statistik Opera 6 [10.53%] Internet Explorer 35 [61.40%] Konqueror 0 [0.00%] Mozilla 5 [8.77%] Firefox 7 [12.28%] Netscape 1 [1.75%] Annan läsare 3 [5.26%]
Så här såg Ciczi:s tråd ut för lite drygt ett år sedan.Hur ser det ut i dag?
CITAT (arno @ 21-11-2006, 13:12) Svarsalternativ Röster Statistik Opera 6 [10.53%] Internet Explorer 35 [61.40%] Konqueror 0 [0.00%] Mozilla 5 [8.77%] Firefox 7 [12.28%] Netscape 1 [1.75%] Annan läsare 3 [5.26%]
Så här såg Ciczi:s tråd ut för lite drygt ett år sedan.Hur ser det ut i dag? För att få svar på den frågan så måste du göra en ny omröstning med samma svarsalternativ.
fruberglund
21-11-2006, 13:22
Netscape...fast jag tryckte på fel knapp så min röst blev inte med.
Kan vi inte bara fortsätta på den här?
CITAT (arno @ 21-11-2006, 13:26) Kan vi inte bara fortsätta på den här? Man kan bara rösta en gång.
Javisst så är det,men jag bara lyfte tråden och lade in de gamla siffrorna som referens. Jag tänkte mig att ev. nya röstande skulle indikera förskjutningar i statistiken.
CITAT (arno @ 21-11-2006, 13:32) Javisst så är det,men jag bara lyfte tråden och lade in de gamla siffrorna som referens. Jag tänkte mig att ev. nya röstande skulle indikera förskjutningar i statistiken. OK, då förstår jag hur du menade.
Då har jag bidragit med en till röst på IE. Såg inte att tråden var "nygammal" Men hörni, var är det för fördel med Firefox som flera verkar använda för surfning men inte för bankärenden? Och varför funkar det inte för bankärenden?
Piccante
21-11-2006, 13:48
CITAT (Bee @ 21-11-2006, 13:36) Då har jag bidragit med en till röst på IE. Såg inte att tråden var "nygammal" :lol:
Men hörni, var är det för fördel med Firefox som flera verkar använda för surfning men inte för bankärenden? Och varför funkar det inte för bankärenden? Jag har hittills bara sett fördelar med Firefox, fattar inte att jag bytte tidigare. Jag tycker iaf att jag får färre spyware och annan sk*t som vill in i min dator. Typ 99% av alla virus och trojaner är väl designade för Microsoftprogram? dessutom brukar de ha gott om säkerhetshål. Jag gillar att Firefox har "flikar" som man kan bläddra emellan istället för att öppna ett nytt fönster om man vill surfa på två sidor samtidigt. Firefox har en smart sökfunktion för att söka på sajter. Firefox har rättstavningsprogram, lexikon, smileys  , och massa andra smarta och gratis tillbehör. Varför man inte använder Firefox för bankärenden begriper jag inte? Kanske för att bankens sida inte är anpassad för Firefox. Men det funkar bra för mig som har SEB.
Det är inget fel på Firefox,det är fel på en del banker enligt min uppfattning.De väljer själva hur deras nättjänster skall vara konstruerade och då väljer en del banker att inte acceptera vissa webbläsare.Förmodligen har de låst upp sig lite för mycket till Microsoft. Det är dock så att om man använder Windows så har man alltid kvar IE (inbyggt i Windows) så det är bara att klicka på IE-ikonen-göra sina ärenden- och sedan gå tillbaks till sin favoritläsare igen.
Aktuell statistik över webbläsaranvändande.
Alexander-VG-zon3
21-11-2006, 13:54
Mozilla Firefox .
är jätte nyd med det . inga popup alls men därimot går man in på dom andra så får jag en massa popup å annat skit plus flikar är guldvärt
Röstade innan jag såg att tråden var nygammal! Röstade på "annat", jag kör med Safari.
Kan bara konstatera att Firefox har tagit hem lite och Opera tappat lite under året. Ett litet underlag men kanske en indikation på vart vi är på väg.
Japp, hm, underligt att Opera inte är större...nu är den ju både gratis och utan reklam. Snabb, smidig, har epost och bittorrent för den som vill, mouse-gestures, adblock, med mera. Jaja, den har en stor nackdel, den är norsk
Storåtjejen
03-12-2006, 09:44
Jag röstade också nu. Vet inte om det gälls  Kör med Firefox. Fick lära mig av sonen att den är den bästa och tycker numera själv det. Banken funkar också. Snabbare och mindre strul än med IE tycker jag.
CITAT (Storåtjejen @ 03-12-2006, 09:44) Jag röstade också nu. Vet inte om det gälls  Kör med Firefox. Fick lära mig av sonen att den är den bästa och tycker numera själv det. Banken funkar också. Snabbare och mindre strul än med IE tycker jag. Klart att det gälls! Bara kul om fler röstar så blir underlaget säkrare. Kom igen gott folk...
Fizzgigg
03-12-2006, 18:27
Jag kör Internet Explorer 7 och har inga som helst planer på att byta tillbaka till Firefox. Firefox är bara trög och slukar systemresurser. Det är när man säger det som Firefox-anhängare brukar komma med argumenten:
1. Man behöver bara hacka lite i Firefox för att det inte ska kräva så mycket systemresurser. Tack men nej tack, jag vill inte hacka och mecka för att få något så enkelt som en webbläsare att funka.
2. Man kan bygga ut Firefox med jättemånga bra expansioner. Japp, det kan man, och Internet Explorer 7 innehåller allt jag behöver så jag behöver inte bygga ut något.
3. Internet Explorer 7 har kopierat jättemycket från Firefox!! Och? Jag struntar i vem som var först, jag är nöjd med att ha funktionerna.
4. Man ska motarbeta Microsoft och deras globala maffiametoder! (jodå, jag har faktiskt hör det argumentet också). Så varför använder du Windows, byt till Mac eller Linux.
CITAT (Fizzgigg @ 03-12-2006, 18:27) Jag kör Internet Explorer 7 och har inga som helst planer på att byta tillbaka till Firefox. Firefox är bara trög och slukar systemresurser. Det är när man säger det som Firefox-anhängare brukar komma med argumenten:
1. Man behöver bara hacka lite i Firefox för att det inte ska kräva så mycket systemresurser. Tack men nej tack, jag vill inte hacka och mecka för att få något så enkelt som en webbläsare att funka.
2. Man kan bygga ut Firefox med jättemånga bra expansioner. Japp, det kan man, och Internet Explorer 7 innehåller allt jag behöver så jag behöver inte bygga ut något.
3. Internet Explorer 7 har kopierat jättemycket från Firefox!! Och? Jag struntar i vem som var först, jag är nöjd med att ha funktionerna.
4. Man ska motarbeta Microsoft och deras globala maffiametoder! (jodå, jag har faktiskt hör det argumentet också). Så varför använder du Windows, byt till Mac eller Linux. Tack, nu känner jag mig inte lika ensam längre. Använder hellre IE än FF även om jag inte riktigt vågat uppgradera till IE 7 än. Men om det är så bra som det påstås borde jag kanske göra det?
Fizzgigg
03-12-2006, 18:38
CITAT (LadyG @ 03-12-2006, 18:31) Tack, nu känner jag mig inte lika ensam längre. Använder hellre IE än FF även om jag inte riktigt vågat uppgradera till IE 7 än.
Men om det är så bra som det påstås borde jag kanske göra det? Det får du avgöra eftersom det är du som ska använda den.  Jag tycker visserligen att Avant Browser för IE6 fortfarande är det bästa men jag tror inte att den har kommit i en IE7-version ännu. Men den som väntar på något gott...
Internet Explorer 7 är mycket bättre än 6. Alla bör uppgradera. Jag kör det just nu. Fast jag vet inte om det finns på svenska än? Hur som helst, mitt förstahandsval är fortfarande Opera 9. Snabbt, litet, smidigt, har de funktioner jag vill ha i stort sett. Men visst, räknar man in tilläggsprogrammen så är Firefox mest mångsidigt.
Hannele
31-01-2007, 16:28
Mozilla och Firefox är fortfarande samma sak, hur ska man kunna rösta på båda här? Det heter Mozilla Firefox, toppen, slipper all reklam. Gratis: http://www.mozilla.com/
Firefox är en del av gamla Mozillaprojektet, vars webläsare inkluderar epost, websideredigering, och gud vet allt. Stort och datorkrävande, så därför lyftes Firefox ut med syfte att bli ett program i huvudsak inriktat på att läsa websidor. Motsvarigheten för mail är Thunderbird, ett alternativ till Outlook.
Det är just Firefox som blivit Mozillas huvudprogram just nu, och det som tidigare hette Mozilla suite heter numera SeaMonkey och inkluderar webläsare, chat, mailprogram, html-editor. Även om inte Mozilla uppdaterar den gamla webläsaren längre, utan bara Firefox, så tycker jag det är ok att i en poll ha med även äldre varianter.
Det 'roliga' är att Firefox också anses som för stort, så det finns folk som gjort mindre varianter. Jag har inte koll på vad de heter numera, men K-meleon var en jag provade för några år sedan som var rätt ok.
Jag använder som sagt fortfarande Opera; Opera 9 på min huvuddator, Opera 8 på en äldre dator (Opera 8 är ännu snabbare - men det märks bara på den gamla), och på min laptop blir det också Opera 9.
Halaj!
Jag har ett tungt I-landsproblem med IE7. När jag använder H-klicka/Open new window så hamnar det nya fönstret inte rakt på det förra. Hur får jag fenomenet att försvinna? Jag vet att funktionen finns på alla MSprodukter, men jag störs mest av den när jag surfar.
//T
aanderss
13-02-2007, 21:33
IE här
Röstade innan jag såg att det var en gammal tråd......igen! Int Explora här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|