Full version: Jordärtskockor
cecil
Hej! Kan man plantera de "köpejordärtskockor" som säljs nu? Är det bara att gräva ner knölarna (eller kan man rentav dela dem) och, i så fall, hur djupt? Alla mina böcker är nedpackade inför flytt, men jag tror mig minnas att de kan planteras i september, så jag inbillar mig att den senaste tidens värme i kombination med fiberduk skulle kunna fungera?

Mvh Cecilia
Fenja
Visst kan du gräva ner dem nu och är de stora skockor så kan du dela dem med en kniv. Fiberduken tror jag inte fyller någon funktion utan de kommer att börja växa i vår och gå att skörda frammåt höstkanten.
Mvh
Fenja
Susanne i Linköping
Jordärtskockor finns det flera sorter av men bara en sort (Bianca) ger blommor i vårt klimat. Om man inte bryr sig om blommorna finns det mer att tänka på, nämligen risken för att jordärtskockorna blir ett ogräs eftersom knölarna kan sitta ganska djupt och då är det är svårt att få upp alla.

Själv har jag odlat två sorter, en med rött skal som gav släta, fina, lite avlånga skockor och så Bianca som ger vita, runda och lite knöliga skockor. De röda skockorna växte djupt, ca 30 cm och väldigt utspritt, upp till dryga halvmetern från planteringsstället, medan Biancas knölar satt betydligt mer samlade och bara ca 15 cm djupt.

Min svärmor har tydligen testat den djupgående typen för hon vill aldrig mer odla jordärtskocka, och jag hade också ett elände i fjol att gräva upp alla förrymda röda knölar (föreställ dig att försöka gräva upp en knöl 30 cm ner i vitlökslandet så förstår du problemet). Bianca var mycket lättare, jag hittade bara en enda bortglömd knöl och den var lätt att gräva upp.

Plantera knölar kan man göra när som helst från höst till vår så länge det inte är tjäle.
Cilla
Var köper ni era sättskockor?

Jag fick jordärtskockeplantor idag och satte ut, men jag skulle gärna vilja ha fler sorter.
Susanne i Linköping
Först fick jag av en forummedlem, men det var tjäle så jag hade knölarna i en kruka på balkongen och skatorna hittade dem och snodde rubbet. Sedan hittade jag knölar på växtmarknaden här i Linköping ("Jättegrönt" i Gamla Linköping, hålls två gånger per år). Där fanns även chorogi, knölvial, luftlök och ytterligare någon ovanligare växt att köpa. Mycket privatpersoner som säljer. Mina jordärtskockor såldes som Bianca, men det visade sig vara en blandning av två olika sorter.
Cilla
Linköpings växtmarknad låter intressant! Om du kommer ihåg - kan du meddela någonstans här på forumet när nästa är? Till exempel i trädavdelningen ;-). (Jag läser så sällan på andra ställen...)
Susanne i Linköping
Joo, om jag kommer ihåg. I år missade jag både vår- och höstmarknaden. sad.gif

Sen vet man ju aldrig vad som dyker upp, utbudet kan variera eftersom det är så många som säljer men de växter jag nämnde fanns i alla fall både förra och förrförra året. Möjligen med något undantag. I fjol var det en som sålde surklöverrova.

På våren säljs mycket plantor av privatpersoner, kvaliteten varierar men det mesta är bra och det som är mindre bra brukar vara extra billigt istället. I fjol köpte jag en pelargonstickling, appleblossom rosebud, för någon tjuga och sen fyndade jag en helt OK planta blåsalvia för en femma vid stängningsdags. Däremot avstod jag från fina blå bergvallmoplantor för 70 kr per styck.

På höstmarknaden är det tävlingar om största pumpan, största solrosen, vackraste blomsterarrangemanget mm. Mycket folk och trevlig stämning!

Och så blir det förstås alltid ett besök i chokladboden där Cloetta säljer andrasorteringsgodis billigt! Såna här dagar brukar de göra godis på plats också, jag köpte romrussin i choklad. Onyttigt.

Gamla Linköping är, vill jag säga till de som inte känner till stället, ett "friluftsmuseum" med många gamla hus som flyttats dit från sina ursprungliga platser i Linköping. Det är både villor och andra sorters hus.

Bild från http://www.linkoping.se/Organisation/Produ...aLkpg/index.htm

Det går historier om hur folk som varit på väg hem mitt i natten upptäckt att gatan de kört på plötsligt upphör vid ett hus. Vid noggrannare undersökning visar det sig att huset långsamt rör på sig! En annan gång tappade de ett hus när de fått ut det på gatan, det slog i fasaden på huset intill och ställde sig på sniskan. Där stod det sedan hela nästa dag och var i vägen tills de lyckats laga lyftanordningarna.
mulle
CITAT (Cilla @ 23-10-2005, 19:04)
Var köper ni era sättskockor?

Jag fick jordärtskockeplantor idag och satte ut, men jag skulle gärna vilja ha fler sorter.

Du kan få kockor av mig, Cilla.
Jag försökte skicka ett PM till dig men din låda var full - meddela mig när det finns plats där!
Mulle
Cilla
Tack Susanne, det där låter roligt!
Jag PMar dig med min mailadress Mulle.
Rossi
Våra skockor blommor för fullt nu med gula blommor. Ser nästan kul ut på den långa stängeln och så en liten gul blomma i toppen! smile.gif

Vi ska nog göra puré av våra skockor till helgen.
Susanne i Linköping
Blommorna är väldigt hållbara som snittblommor också. Festligt att plocka blommor över huvudhöjd! smile.gif

Tyvärr har alla mina skockor strukit med av frosten nu. sad.gif Ja, blommorna alltså. Knölarna är härdiga.
Sulawesii
CITAT (Susanne i Linköping @ 27-10-2005, 12:44)
Blommorna är väldigt hållbara som snittblommor också. Festligt att plocka blommor över huvudhöjd! smile.gif

Tyvärr har alla mina skockor strukit med av frosten nu. sad.gif Ja, blommorna alltså. Knölarna är härdiga.

Hjälp vad rädd jag blev nu! Har inte tagit upp mina skockor än. Blommorna är utblommade sen ett tag tillbaka, så där är det lugnt.
Svante, zon 1
Ett ställe som säljer jordärtskockan "Bianca" är annars www.tomatsidan.se
Cilla
Tack Svante, där hittade jag äntligen sidan som har tomatfrö av roliga sorter! Har tappat bort den och inte hittat den.

Jodå, Åke Truedsson har också roliga sorter, men killen som har denna odling har sorter som mig veterligen ingen annan har.
Svante, zon 1
I år odlade jag sorten "Tidig Röd" som jag köpte från tomatsidan.se. Mycket tidig busktomat som gav första tomaterna under andra hälften av juli på friland (i zon 1). Rekommenderas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon