Hej
I mitt köksland har jag persilja, oregano, gräslök, rosmarin och paprikor och chilisar. Vad förutom paprikorna och chilisarna klarar inte vintern.
Ciczi
Eftersom du bor på den svenska revieran kommer allt att klara sig fint ute under förutsättning att det inte blir för blött eller är allt för odränerat. Kylan är ingen fara däremot om det står vatten bland plantorna.
Tror nog att allt kommer att klara sig bra.
Låt plantorna vissna ner och resa inte bort dött material förrän till våren.
pisanggoreng
08-10-2005, 04:52
Klarar rosmarin sig verkligen ute..?
Rosmarin klarar inte vintern ens i söder!
Jag har min i kruka nedgrävd i landet, sen tar jag bara upp den på hösten och förvarar i förrådet. När det inte är risk för frost till våren åker den ut igen!
Har funkat bra på friland i Malmö många år på min gamla koloni, dessutom tror jag cizci bor ännu närmare havet än vad jag hade min koloni.
Är du orolig, sätt den i kruka eller en hink över vintern och skydda den.
Gurkan har helt rätt... jag bor riktigt nära havet... fågelvägen är det 1 km.
fast det är väl bättre att ta upp den och vara på den säkra sidan än att den fryser väck....
Hur ska jag förvara den då?
Ciczi
Kollade på min rosmarin som jag inte grävde upp, och tröts mycket snö (eller kanske därför) och kyla så lever den forfarande. Bladen är spänstiga och gröna och luktar dessutom rosmarin.
Ciczi
Alexander-VG-zon3
11-03-2006, 16:57
rosmarin klara ner tilll -10c
Jag har flyttat (i dec/nov) sen jag senast skrev i denna tråd ... min rosmarin blev stående ute i en kruka vid husväggen och ser för dj...lig ut nu, helt grå/brun ... suck. Vi får väl se om den skjuter några nya skott när det blir lite varmare.
Ska bli mycket intressant och antagligen väldigt tråkigt att se vad som överlevt (inte överlevt) av min krukade örtträdgård ...
Alexander-VG-zon3
11-03-2006, 19:07
den rosamarin är nog död . för den klara torr kyla inte snöig å blåt kyla som vi har här i skåne är det väldigt dimmit å blåsigt
tyvärr får jag nog hålla med dig flaxxis ... såg inte alls bra ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.