|
Sägs ju att det är den bästa hjärngympan...
SvD har Sudoku på nätet, men är det någon som har tips på andra adresser?
Björken
07-10-2005, 20:34
www.smp.se jag tror att nästan alla dagstidningar på nätet har
wolkenkrabber
07-10-2005, 20:43
meej sudoku är överreklamerat, matte tillhör inte något jag gillar percis
men trevligt att det fördriver andras tid!
Göteborgs-PostenSka vara ett nytt varje dag... Har inte testat själve men far min gillar det...
Jag är oxå biten!!!
brukar köra på corren.se de har en "generator" som slumpar fram nya hela tiden och man får dessutom veta om man gjort rätt när man är klar!
Såg i en Amelia nyligen att de hade en variant med bokstäver. Det verkade mycket jobbigare, vet inte hur många bokstäver de hade med, men det var fler än nio iaf...
Sulawesii
08-10-2005, 11:15
Jag har inte orkat sätta mig in i hur det funkar. Måste göra det nån gång, eftersom alla verkar tycka att det är så roligt.
Det är aldeles för komplicerat för mej, orkar inte tänka så länge Jag håller mej till lätta korsord
zaaritha
08-10-2005, 20:47
Vilket ståhej för detta!! Jag har grejat det--men tyckte inte att det var så märkvärdigt!! Ta inte illa upp, ni som gillar det!! man måste ju få ha olika åsikter!!
CITAT (AnitaGg @ 07-10-2005, 21:43) Kul med vinstchans dessutom! Har nu skickat in dagens... Nå´n mer som är med och tävlar?
Pia mitt i Skåne
09-10-2005, 09:51
CITAT (bikiv @ 09-10-2005, 09:36) CITAT (AnitaGg @ 07-10-2005, 21:43) Kul med vinstchans dessutom! Har nu skickat in dagens... Nå´n mer som är med och tävlar? Ja, jag skickade också in... Nu får man hålla tummarna för en vinst och fortsätta skicka in...
gammelnalle
09-10-2005, 09:57
http://sudoku.com.au/där kan man välja svårighetsgrad.... och nya varje dag Easy, Medium, Hard och TOUGH... den sista (TOUGH) har jag inte lyckats knäcka någon ännu... men det går lättare och lättare.. i början klarade jag bara "Easy"...nu försöker jag inte ens.. men minst ett medium måste det bli till frukosten.. b http://www.miniclip.com/sudoku/sudoku.htm finns ochså men jag tycker alla pop-ups är jobbiga.. även med "stoppern" på..
Annkina
09-10-2005, 12:07
CITAT (bikiv @ 09-10-2005, 09:36) CITAT (AnitaGg @ 07-10-2005, 21:43) Kul med vinstchans dessutom! Har nu skickat in dagens... Nå´n mer som är med och tävlar? Jag har skickat in nu. Var inte helt enkelt.
mayababy
15-10-2005, 22:49
Fick en hel bok full med Sudoku i olika svårighetsgrad av en kompis och har blivit helt fast!! Farligt nära att bli helt insnöad...å jag som alltid hatat matte!!  Nu gör jag minst ett/dag annars får jag abstinens
Jag tar alltid Stockholm City (gratistidning) när jag går ner i T-banan i Sumpan på morgonen. MÅSTE vara klar med dagens sudoko när vi är framme vid centralen. /Stina
Telias var för lätt...bara att fylla i juh...
Maria i Helsingborg
18-10-2005, 21:39
CITAT (gammelnalle @ 09-10-2005, 10:57) http://sudoku.com.au/där kan man välja svårighetsgrad.... och nya varje dag Easy, Medium, Hard och TOUGH... den sista (TOUGH) har jag inte lyckats knäcka någon ännu... men det går lättare och lättare.. i början klarade jag bara "Easy"...nu försöker jag inte ens.. men minst ett medium måste det bli till frukosten.. b http://www.miniclip.com/sudoku/sudoku.htm finns ochså men jag tycker alla pop-ups är jobbiga.. även med "stoppern" på.. Uj, ett nytt ställe att fastna på ....... Tänk att jag kan tycka att siffror är kul.......det hade min mattelärare aldrig trott!
Jag har först nu upptäckt hur kul hjärngympa Sukodu är. Jag som är en inbiten bokstavsmänniska och absolut inte någon siffermänniska! Vem hade kunnat tro det??!! Men jag fixar inte att lösa Sudoku via Internet. Jag blir konstig i ögonen av att sitta och stirra på skärmen så intensivt. Nej, jag måste ha pappersvarianten. Det finns visst speciella Sudoku-tidningar. Det blir nog till att prenumerera på en sådan efter semestern!
Alexander-VG-zon3
25-07-2006, 10:39
känner mg jätte trög men jag fattade inget hur gör man usch fick ont i huet av detta . jag är någ mer av den andra halvan
CITAT (flaxss @ 25-07-2006, 11:39) känner mg jätte trög men jag fattade inget hur gör man usch fick ont i huet av detta . jag är någ mer av den andra halvan Det går ut på att du ska placera siffrorna 1-9 en gång både lodrätt och vågrätt samt inom varje delruta. Lite klurigt men det finns olika svårighetsgrader. Börja på en lätt. Man lär sig massor av knep vad man ska titta efter för att placera in siffrorna. Man får köra med uteslutningsmetoden.
Månskensbonden
25-07-2006, 11:34
CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 11:18) Jag har först nu upptäckt hur kul hjärngympa Sukodu är. Jag som är en inbiten bokstavsmänniska och absolut inte någon siffermänniska! Vem hade kunnat tro det??!!
Men jag fixar inte att lösa Sudoku via Internet. Jag blir konstig i ögonen av att sitta och stirra på skärmen så intensivt. Nej, jag måste ha pappersvarianten.
Det finns visst speciella Sudoku-tidningar. Det blir nog till att prenumerera på en sådan efter semestern! :) På den här adressen kan du dels lösa online, men också skriva ut hur många sudoku du vill: www.websudoku.com Jag är helt 'såld' på sudoku, och tävlar ofta mot mig själv/klockan. -Det är en automatisk tidtagning på sidan. (Mina bästa tider hittills är "Easy" 1:49, "Medium" 2:52, "Hard" 6:25 och "Evil" 6:13)
CITAT (Månskensbonden @ 25-07-2006, 12:34) CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 11:18) Jag har först nu upptäckt hur kul hjärngympa Sukodu är. Jag som är en inbiten bokstavsmänniska och absolut inte någon siffermänniska! Vem hade kunnat tro det??!! Men jag fixar inte att lösa Sudoku via Internet. Jag blir konstig i ögonen av att sitta och stirra på skärmen så intensivt. Nej, jag måste ha pappersvarianten. Det finns visst speciella Sudoku-tidningar. Det blir nog till att prenumerera på en sådan efter semestern!  På den här adressen kan du dels lösa online, men också skriva ut hur många sudoku du vill: www.websudoku.com Jag är helt 'såld' på sudoku, och tävlar ofta mot mig själv/klockan. -Det är en automatisk tidtagning på sidan. (Mina bästa tider hittills är "Easy" 1:49, "Medium" 2:52, "Hard" 6:25 och "Evil" 6:13)  Aha! Man kan köra ut dem på papper också. Perfekt eftersom jag inte fixar att stirra på skärmen. Tusen tack!
Alexander-VG-zon3
25-07-2006, 11:36
CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 12:18) CITAT (flaxss @ 25-07-2006, 11:39) känner mg jätte trög :D :lol: men jag fattade inget hur gör man usch fick ont i huet av detta . jag är någ mer av den andra halvan Det går ut på att du ska placera siffrorna 1-9 en gång både lodrätt och vågrätt samt inom varje delruta. Lite klurigt men det finns olika svårighetsgrader. Börja på en lätt. Man lär sig massor av knep vad man ska titta efter för att placera in siffrorna. Man får köra med uteslutningsmetoden. men det var ju pinsamnt ddetta . det var ju enkelt att fatta tack ska prova med ne lätt å se vadman tycker
CITAT (Månskensbonden @ 25-07-2006, 12:34) CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 11:18) Jag har först nu upptäckt hur kul hjärngympa Sukodu är. Jag som är en inbiten bokstavsmänniska och absolut inte någon siffermänniska! Vem hade kunnat tro det??!! Men jag fixar inte att lösa Sudoku via Internet. Jag blir konstig i ögonen av att sitta och stirra på skärmen så intensivt. Nej, jag måste ha pappersvarianten. Det finns visst speciella Sudoku-tidningar. Det blir nog till att prenumerera på en sådan efter semestern!  På den här adressen kan du dels lösa online, men också skriva ut hur många sudoku du vill: www.websudoku.com Jag är helt 'såld' på sudoku, och tävlar ofta mot mig själv/klockan. -Det är en automatisk tidtagning på sidan. (Mina bästa tider hittills är "Easy" 1:49, "Medium" 2:52, "Hard" 6:25 och "Evil" 6:13)  Evil låter svårt .... Jag har ju precis börjat och har bara avancerat till Medium än så länge ... *fniss* Men du, på Evil-nivån - måste man chansa/testa där eller finns det alltid en ledtråd någonstans som man bara ska hitta?
Det här tycker jag är bäst: http://www.gamehouse.com/onlinegames/playg...oku&code=sudoku! Man kan högerklicka för "troliga" siffror.
Snöflinga
25-07-2006, 22:05
När sudoki kom var jag ivrig anhängare men numera har jag återgått till vanliga hederliga korsord, tycker det ger mer ... Fast hjärnjympa i alla former är aldrig fel
anna_rispan
26-07-2006, 07:03
jag var nyfiken så min syster fick lära mig. hon tidpade om att börja med en lätt, sedan ta en siffra i taget o se om det gick att sätta in de som fattades av den siffran. o sen kund eman tänka sig var det absolut måste sitta en viss siffra o genom det kankse bara det blir en enda ruta ledig. ja många små tips finns det. jag blev biten.
fick en sudoku tidning av henne i födelsedags present.
smart tips va?? lär ut något som du sedan kan använda till present tips!
Månskensbonden
27-07-2006, 13:21
CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 12:42) CITAT (Månskensbonden @ 25-07-2006, 12:34) CITAT (Rossi @ 25-07-2006, 11:18) Jag har först nu upptäckt hur kul hjärngympa Sukodu är. Jag som är en inbiten bokstavsmänniska och absolut inte någon siffermänniska! Vem hade kunnat tro det??!! Men jag fixar inte att lösa Sudoku via Internet. Jag blir konstig i ögonen av att sitta och stirra på skärmen så intensivt. Nej, jag måste ha pappersvarianten. Det finns visst speciella Sudoku-tidningar. Det blir nog till att prenumerera på en sådan efter semestern!  På den här adressen kan du dels lösa online, men också skriva ut hur många sudoku du vill: www.websudoku.com Jag är helt 'såld' på sudoku, och tävlar ofta mot mig själv/klockan. -Det är en automatisk tidtagning på sidan. (Mina bästa tider hittills är "Easy" 1:49, "Medium" 2:52, "Hard" 6:25 och "Evil" 6:13)  Evil låter svårt .... Jag har ju precis börjat och har bara avancerat till Medium än så länge ... *fniss* Men du, på Evil-nivån - måste man chansa/testa där eller finns det alltid en ledtråd någonstans som man bara ska hitta? Du kan ställa in så att du kan skriva in fler 'möjliga' siffor i en och samma ruta (de blir då små och gröna och radar upp sig), och på så sätt blir det enklare att kunna utesluta bland de möjliga siffrorna. Det "ska" gå att resonera sig fram till en lösning utan att chansa, men ibland tvivlar man!  Chansa kan man förstås göra, och kolla med knappen "hur ligger jag till", men om man chansar fel så kommer programmet ihåg det, och tar inte med din sluttid i statistiken. (Men du får en sluttid dock). -Detta för att man inte skall kunna chansa sig till en bra tid som påverkar snittiderna... Jag har kört rätt många "hard" och "evil" nu, och helt klart finns det väldiga skillnader mellan spelplanerna. En del är enklare än andra, och man måste ha lite 'flyt' och få en inte HELT omöjlig "evil" för att få en bra tid. De olika svårighetsnivåerna baserar sig ju på antalet givna siffror, men två spel med samma antal givna siffor kan enligt min erfarenhet vara högst olika i svårighet! Men en utmärkt träning/avkoppling i logik och slutledning och följdverkan är det helt klart!
Månskensbonden
27-07-2006, 13:26
CITAT (anna_rispan @ 26-07-2006, 08:03) jag var nyfiken så min syster fick lära mig. hon tidpade om att börja med en lätt, sedan ta en siffra i taget o se om det gick att sätta in de som fattades av den siffran. o sen kund eman tänka sig var det absolut måste sitta en viss siffra o genom det kankse bara det blir en enda ruta ledig. ja många små tips finns det. jag blev biten.
fick en sudoku tidning av henne i födelsedags present.
smart tips va?? lär ut något som du sedan kan använda till present tips! Att gå systematiskt tillväga är bäst! Alltså, börja med 1 och kolla vågrätt, lodrätt, och i varje 'niondelsruta'. Sedan tar man 2:an och gör likadant osv. Alltid är det några siffror som blir ditsatta på det viset, och när man gått igenom alla nio så börjar man om med 1:an igen. Nya ifyllda siffror innebär ju kanske nya ledtrådar till de andra siffrorna!
anna_rispan
27-07-2006, 19:54
nja riktigt så systematiskt går det kanske. så man kan börja med ett, två te, osv. jag brukar ta en tre gånger tre rad i taget. kan ju vara fyror o sjuor som går in i första varvet. men man kommer säkert på personliga knep som funkar bra!
Här är en till som fastnat i sudoku-träsket. Måste helt enkelt ha mej några doser varje dag, har flera sudoku-tidningar som jag jobbar i. Vid TVn eller på toa eller när jag surfar runt här eller när jag fikar... Efter ett tag får man sudoku-ögon (ungefär som när man plockar svamp, först ser man ingenting och så plötsligt ser man svamp överallt) och "ser" vilken siffra som ska sitta var. Hör ibland dom som säger att "neej sånt där är inget för mej, jag avskyr matte". Men det handlar ju inte om matte! Det handlar ju om logik, och att det är just siffror är ju för att dom är lättast att skriva in i rutorna. Det kunde ju lika gärna vara nio olika bilar, eller blommor eller dom nio första bokstäverna i alfabetet... Sudoku rules!!
anna_rispan
28-07-2006, 09:15
Ja visst!! Överallt, har provat att köra samtidigt jag borstar tänderna men då räcker inte den fria handen till.
O visst stämmer det där att ibland så bara rasslar det till o man ser vart siffrorna ska in. I går kväll blev det så. Ett sudoku somjag stanat md för jag såg inget. Men så tittade jag lite snabbt och pang så var det löst på ett litet kick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|