Full version: Hur gör vi?
zaaritha
Nu har veterinären fastslagit efter röntgen, m m att Tessi blir döv på
det öra(vänstra), som hon har tumören i.
Men--att den andre veterinären gav sitt utlåtande för snabbt; Tessi kan leva ett bra tag till--men kan få smärta i örat!
Så--ska vi låta det bli--som det blir??
Vill inte hon ska plågas!!
*Felix matte*
Eftersom jag sedan 1985 i juli har tinnitus och ändå lever ett gott liv så tycker jag att ni ska låta Tessi få fortsätta sitt liv som det var tänkt hon (han) skulle ha.

Inte hastar vi till "svartbyrå" med dödssprutor så fort våra anhöriga får "otäcka" diagnoser.. eller hur? Varför då låtsas vara sååå mån om våra fyrfota.. när det eg handlar om vår egen ångest inför vad som väntar. sad.gif
zaaritha
Jag "låtsas inte"...........Jag vill --verkligen --ej att Tessi ska plågas!!
pejori
den enda som kan avgöra när det är dags, är du wub.gif wub.gif
du ser på din vovve när hon inte mår bra längre och störs av sitt öra. sad.gif sad.gif
börjar hon att klia sig och skaka på huvudet hela tiden och gnäller, då har hon ont. unsure.gif
sen är det upp till dej att avgöra om hon ska få sluta då, eller vara kvar lite till wub.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 07-10-2005, 23:06)
Jag "låtsas inte"...........Jag vill --verkligen --ej att Tessi ska plågas!!

Nej det tror jag inte heller att du gör...låtsas alltså... men om du tänker efter så inte kan du väl påstå att du skulle ens ge mig.. total främling.. en dödsspruta, bara för att jag har tinnitus?... eller är det så att hon plågas av tumören? Hur?
zaaritha
Kan bara säja att Tessi gnäller när hon kliar sej i örat.
Veterinären Sade att det är jobbigt för henne m klådan --men hon kan få lindrande medicin..
samt smärtlindrande.
pejori
CITAT (zaaritha @ 08-10-2005, 00:01)
Veterinären Sade att det är jobbigt för henne m klådan --men hon kan få lindrande medicin..
samt smärtlindrande.

kör på det ett tag, tills det inte hjälper mer, sen får du ta en ny omprövning om hur hon mår. wub.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 08-10-2005, 00:01)
samt smärtlindrande.

Låter bra att hon kan få smärtlindring, så är det ju med oss människor också. wub.gif
flower
Går det inte att operera tumören i örat då?? Eller ge henne annan behandling mot tumören (strålning)??
Sulawesii
Måste slänga mig in i det där med dödsspruta eller ej: endel hussar och mattar låter sina djur lida alldeles för länge. Jag blir så ledsen ibland när jag ser ett djur som lider mer än det borde behöva göra.
Tycker att du ska låta hunden leva tills att du märker att den lider.
amaira
CITAT (Sulawesii @ 08-10-2005, 09:58)
Tycker att du ska låta hunden leva tills att du märker att den lider.

Det är svårt att vara "anhörig"/ägare/ha ansvar över ett djur.
Att låta det leva tills man märker att det lider, är väl en bra riktlinje. Men man ska orka med det själv också! Det är ju en stor sorg att handskas med, dessutom. Och ibland kan ansvaret över en annan varelses liv kännas outhärdligt. Särskilt i kombination med sin egen kärlek till djuret och sin egen sorg över det som sker.

Vi människor har ibland alltför lätt att tro att det är VI som är "ansvariga" över liv och sjukdom och död. Det är vi inte. Det är livet - och det är en sida av livet som är mycket svår att möta. Både svår i bemärkelsen tung, och svår i bemärkelsen "kunskap/erfarenhet" och att finna sin egen känsla för vad som är rätt.
Rätt för just "mig".

Ibland tror jag att människan lider mer än sitt djur, eftersom människor tänker omkring det som sker, och med sina tankar upplever det hela om och om igen. Djur lever i nuet.
Är i alla fall min uppfattning om djur.

Det är lätt hänt att låta djuret "bära" vår smärta! Att blunda för att djuret lider - och för att VI SJÄLVA lider - för att "undslippa" både beslut och det oundvikliga.
Eller tvärtom ibland, att vi tror att djuret lider, för att VI SJÄLVA gör det.

Ändå är det i slutänden bara vi själva som kan avgöra vad som KÄNNS rätt eller fel. Människor är olika, och det är djur också!
Vad som ÄR "rätt" eller "fel" tror jag är svårare att definiera.
zaaritha
Ja--du store värld--vad vi grubblat; Christer o jag!!
Men--vi har nu--med veterinärens råd; bestämt att vi avvaktar!
Sulawesii
Tycker jag var ett bra beslut! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon