|
Christoffer
07-10-2005, 21:53
Var kan man köpa kolanötter?
Hade detta dokument nersparat på datorn, det visar i någon mån att du kan ersätta vad du nu är ute efter i kolnötterna med koffein. Hoppas att det är till någon hjälp...
Koffein är en luktlös, bitter alkaloid som återfinns i kaffebönor(Coffea Rubiaceae), Te, kakaobönor(Theobroma Cacao) och Kolanötter(Cola Acuminata). Koffein är ett centralstimulerande medel som upptäcktes 1820, och Eric Fischer syntetiserade ämnet för första gången några år senare.
I små doser fungerar koffein som en mild stimulant och är ofarlig för de flesta. I stora doser kan sömnlöshet, rastlöshet och orolighet bli följden. Koffein stimulerar hjärtverksamheten, och vissa undersökningar tyder på att koffeinmissbrukare kan utveckla hjärtproblem senare i livet. Koffein minskar dock blodflödet till hjärnan och har använts mot migrän, och mycket tyder på att det även ökar effekten av acetylsalicylsyra i Aspirin och Magnecyl etc. Koffein vidgar effektivt bronkerna, vilket gör det till ett medel mot astmaattacker. I små doser gynnar koffein musklernas kraftutveckling. Ett tecken på överstimulering är muskeldarrningar och hjärtklappning. Det är intressant att notera att koffein är det enda psykostimulantia som säljs på apoteket (med eller utan recept).
Kaffe (bönan innehåller ca 1% koffein), te, kakao och Cola-drycker innehåller koffein, och kakaon innehåller dessutom teobromin. Cola-dryckers koffeininnehåll kommer från kolanöten (2% koffein), som av vissa folkslag tuggas, för att uppnå samma effekt.
En kopp kaffe : 80-150 mg koffein En kopp te : 30-70 mg koffein + 5 mg teofyllin En kopp kakao : ca 20 mg koffein + 25 mg teobromin En burk Coca-Cola : 43.2 mg koffein En burk Coke Light : 43.2 mg koffein En burk Pepsi : 36.4 mg koffein En burk Pepsi Light : 34.1 mg koffein En koffeintablett : 100 mg koffein
(Läsk får i Sverige max innehålla 135mg koffein/liter) (Läsk får i Sverige max innehålla 600mg aspartam/liter)
100 mg är ungefär den gränsen då de flesta känner av koffeinverkningarna.
Koffeinverkningarna (från studier av koffeinanvändande hackers, i doser om 100-800 mg åt gången) varierar mycket från person till person. Vissa märker inte ens av doser upp till 300mg, andra piggnar till otroligt mycket av bara 100mg. Koffein botar huvudvärk i samband med tex paracetamol, och är definitivt urindrivande. Det senare fenomenet märks speciellt om koffeinet intas i form av CocaCola. Vissa mycket konstiga fenomen kan upplevas efter koffeinintag. Jag själv fick, efter en dos på 400-500mg, konstiga "size changes" och andra liknande konstiga upplevelser inne i huvudet. Blodcirkulationen i händer avtar lätt efter koffeinintag, pressar man fingrarna mot ovansidan av den andra handen uppstår ofta vita fläckar (men inte på alla, detta är som sagt mycket individuellt). Ämnet ger ökad förnimmelse av kyla, och på vissa personer kan koffein ge magproblem. Det tar ca 15 min innan man märker av ämnets uppiggande natur. På vissa personer kan normala doser med kort intervall ge huvudvärk. En kompis till mig har troligen utvecklat en resistens mot koffein, ty han märkte inte av 500mg. Ett tags avhållsamhet från koffein botade detta. Koffein ökar omsättningen av fettsyror i kroppen, och hjälper därigenom kroppen att förbränna fett.
Tro inte att koffein är helt ofarligt, läsaren varnas från att exprimentera med högre doser än max ca 1000mg. Toxisk dos är för de flesta människor (tonåringar och uppåt i åldrarna) ungefär 20mg/kg. Det betyder att om du väger 70 kg, så behöver du äta 1400mg koffein om du ska få inre skador. Det är däremot kul med doser på 400-700mg! Dödlig dos är 150-200mg/kg, dvs väger du 70 kg är det minst 10.5 g. Det är mer än en hel burk tabletter. En person rapporteras ha överlevt 24000mg koffein! LD50 oralt på råttor: 200 mg/kg. Olika effekter utlovas och varnas för vid intag av koffein. Köp 100x100mg tabletter på apoteket för ca 30 kronor, 250x100mg för ca 70kr. Receptfritt över disk. Labassco säljer förresten koffein i burkar om ett halvkilo styck. Gnag inte på dem. Kaffedrickare kan ha 1-10 mg koffein per liter blod, och man överlever vanligen upp till 80 mg/l. Koffein interagerar med ergoloider (LSD, Hydergin) och förstärker dessa ämnens effekt.
Koffein kallas ibland för "tein" när det är den uppiggande substansen i te man menar. Tein är bara ett annat (felaktigt) namn på koffein.
Teofyllin förekommer som spårämne i te, och är mer diuretiskt, giftigare och mindre uppiggande än koffein, har relativt god effekt på hjärta och lungor. Teobromin, som mestadels återfinns i kakaobönor (i 7 ggr högre koncentration än koffein), men detta ämne ger ännu svagare effekter än både teofyllin och koffein. Mvh Fenja
Christoffer
08-10-2005, 09:37
Tack, jag sökte dock hela nötter, eftersom jag dels ska ha de till ett tittskåp, dels försöka odla. Pulvriserad kolanöt har jag provat, och det är inte gott, och till skillnad från vad som skrivs på nätet om dess uppiggande effekt, så kan jag säga att kolanöten har en annan uppiggande verkan, antagligen pga andra ämnen utöver koffein.
Maté är en annan växt som jag gärna skulle vilja ha frön till, likaså Ilex guayusa, som också innehåller koffein.
Christoffer
26-10-2005, 14:47
Det är rätt lustigt... Man kan få tag på i stort sett vilka frön till vilka växter som helst, men kolanötter går det inte att få tag på. Det tycker jag är märkligt...
CITAT (Christoffer @ 26-10-2005, 15:47) Det är rätt lustigt... Man kan få tag på i stort sett vilka frön till vilka växter som helst, men kolanötter går det inte att få tag på. Det tycker jag är märkligt... De kanske inte går att förvara så bra, och är de sedan inte efterfrågade som någon grönsak eller krydda så blir det inte så lätt. Om man läser Johan Lemtes bok "Kulturväxter i kruka" eller , någon annan bok i samma ämne så brukar man få tips om vart man kan få tag i exotiska frön, även om kanske inte just kolanöt näms? Men visst finns den att köpa t ex: http://www.bouncingbearbotanicals.com/kola...a-nut-p-94.htmlhttp://internt.nhm.ac.uk/jdsml/nature-onli...t.dsml?ref=kola
Christoffer
27-10-2005, 11:43
Ja, där fanns mycket riktigt en sida som säljer kolanötter Frågan är om man kan lita på en sådan sida, som även säljer giftiga grodor Jag får fundera lite på saken... egentligen vill jag helst ha en enda kolanöt till en tittavla, men i och med att de inte finns att köpa i Sverige, så måste man kanske beställa från utlandet då.
Citrusflickan
28-10-2005, 09:54
Har du kallat små lokala ekologiska butiker och rättvisebutiker? Där brukar de mest märkliga produkter återfinnas. Även sk "invadrarbutiker" brukar ha lite mer exotiska livsmedel. Nötter är ofta mögelangripna så akta så att de inte sprider sporer på annat i hemmet. A. niger gillar kolanötter, men har även isolerats från folks mellanöron.
Christoffer
28-10-2005, 10:24
Oj. Mellanöron. Det lät inte så bra, men man kanske kan tvätta de eller något. Jag ska nog göra ett besök i den indiska butiken och se vad de har. Betelnötter vet jag att de har, men sådana är för stora för min tavla.
Citrusflickan
28-10-2005, 21:12
Jag tror inte du behöver oroa dig för att din tavla ska förstöras. Jag ska sluta skrämmas nu. Kolanötter är inte särskilt utsatta för mögelangrepp, utan ligger ungefär på samma nivå som andra nötter. Turkiska pistagenötter tycker jag känns äckligast...men det är naturligtvis ett personligt och inte professionellt uttalande
Christoffer
30-10-2005, 11:04
Jag har blivit för skrämd nu, för all framtid!
Christoffer
31-10-2005, 15:39
Jag var i min indiska butik och köpte något som heter "Kola bean", samt det svenska namnet "Vall bönor". Vad är vallbönor för något? Jag kan inte hitta något om det på nätet.
CITAT (Christoffer @ 07-10-2005, 21:53) Var kan man köpa kolanötter? Får man länka? http://www.naturensdroger.nuVerkar inte vara nån vidare seriös och väldigt laglig organisation, men...
Christoffer
21-11-2005, 23:17
De verkar bara ha kolaextrakt och kapslar med kola i, men jag ser tyvärr inte någonstans där de säljer själva nötterna, eller bönorna eller vad de nu kallas.
CITAT (Christoffer @ 21-11-2005, 23:17) De verkar bara ha kolaextrakt och kapslar med kola i, men jag ser tyvärr inte någonstans där de säljer själva nötterna, eller bönorna eller vad de nu kallas.  Fråga dem om de kan ha nån nöt till övers!
Christoffer
22-11-2005, 17:23
Jo, det kanske man kan göra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|